Annons:
Etikett: hamster
LĂ€st 570 ggr
Raffs
2019-08-31 10:14

All hjĂ€lp och tips ni kan ge mig, tack đŸ™đŸ»

Hej, nu behöver jag tips/rĂ„d och hjĂ€lp. För tre veckor sedan hĂ€mtade vi vĂ„r Raffs. Sonens Hamster pĂ„ ca10 veckor frĂ„n affĂ€ren. Han var relativt nyfiken och inte rĂ€dd för oss. Han tog mat frĂ„n handen omg och sprang inte ivĂ€g nĂ€r vi kom och pratade med honom. TyvĂ€rr redan dag tvĂ„ sĂ„ fick vi lĂ€ra oss misstaget att fingrar kan tas för mat dĂ„ sonen inte tvĂ€tta hĂ€nderna efter att gett Raffs gurka och inte heller tog bort fingret nĂ€r Raffs förs bara nafsade för att sedan ta ett regĂ€lt bett. Blod skrik och taruma. Hamster ok! Barn ok efter stelkrampsspruta och penicillin kurđŸ€Ș😬 ( sonen behövde komp spruta pga av Ă„lder). Iaf, vi jobbar vidare. Jag har handen i buren (tvĂ€ttad) ger godismaten i skĂ„l istĂ€llet sĂ„ fingrar Ă„ hĂ€nder inte Ă€r förknippat med godis. Men bĂ„de jag och son kĂ€nner en viss nervositet dock. Raffs har tvĂ„ burar som han kan gĂ„ mellan i ett rör. Han hĂ„ller sig dock mest i sin "hem" Bur och springer i hjulet. Han Ă€r en typisk nattis och gĂ„r upp nĂ€r sonen lĂ€gger sig och lĂ€gger sig nĂ€r vi gĂ„r upp. Vi möts i "dörren" och dĂ„ pratar vi med honom och ger honom "godismaten" . Broccoli, nöt, gurka, banan etc. Han fĂ„r springa i bollen nĂ€r jag gör rent i buren och har Ă€ven testat hage. Tar honom inte för sĂ€rskilt stressad. IgĂ„rkvĂ€ll nĂ€r sonen som vanligt ville ge Raffs en gurkbit vid lĂ€ggning sĂ„ kom inte Raffs fram till en början, sonen hĂ„ller handen stilla nere i buren med gurkbiten som vanligt och plötsligt skjuter Raffs sig ut som en skĂ„llad rĂ„tta ( ursĂ€kta uttrycket) mot handen, sonen blir livrĂ€dd och drar upp handen och blir ledsen. Raffs bet inte utan det var det plötsliga ruset mot handen som skrĂ€mde. Vi har aldrig sett Raffs göra sĂ„. Sedan satt Raffs och tittade lite efter oss. I morse hĂ€lsade/kallade jag som vanligt pĂ„ Raffs men han stoppade bara ut nosen och vĂ€drade, nĂ€r han sĂ„g mig ryckte han till och kröp in i sitt gömstĂ€lle igen. Vad hĂ€nder??

Annons:
Cireea
2019-08-31 13:04
#1

Han kan ha blivit skrĂ€md av nĂ„got, exempelvis ett ljud eller en lukt. Ta det bara lugnt och fortsĂ€tt jobba pĂ„ er relation. đŸ™‚TĂ€nk pĂ„ att det kan komma bakslag nĂ€r man jobbar pĂ„ att bygga upp tillit och trygghet mellan er och hamstern. DĂ„ fĂ„r man bara jobba vidare och komma över det.

Hur mÄr han i övrigt?
Hamstrar som Àndrar beteende kan Àven vara sjuka eller ha ont.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
⎡Eyos Hamsteruppföding⎊

Raffs
2019-08-31 13:11
#2

Nej men alltsÄ bra, tycker jag. Bara att han förÀndrar sig i beteendet sÄ otroligt. Och tyvÀrr dÄ Ät det sÀmre. Har svÄrt att sÀtta fingret pÄ nÄgot. Han bryr sig inte om sin andra Bur alls Ä sÄ kan jag vÀll fundera lite om det Àr hacka tÀnder han gjort sista tiden nÀr jag ropar pÄ honom eller om han vaknar Ä Àter undanlagd mat. ( Ser inte honom i sin sov gömma)

Cireea
2019-08-31 13:27
#3

Om du oroar dig för att det kan vara nĂ„got hĂ€lsorelaterat rekommenderar jag att ni tar den till veterinĂ€r för en genomgĂ„ng. Hellre en gĂ„ng för mycket Ă€n för lite. đŸ™‚

Annars sĂ„ Ă€r 3 veckor inte nĂ„gon jĂ€ttelĂ„ng tid och det hĂ€nder ibland att det kommer bakslag som jag nĂ€mnde innan. Vissa individer Ă€r lĂ€tta medan andra Ă€r ruskigt svĂ„ra. Sen kĂ€nner ju hamstern av er ocksĂ„, om ni Ă€r nervösa och/eller rĂ€dda sĂ„ skapar det osĂ€kerhet mellan er. Om ni Ă€r osĂ€kra sĂ„ gör ni Ă€ven hamstern osĂ€ker. 

Sen har jag en annan sak som kan vara bra att ha i Ă„tanke, jag sĂ€ger inte att det Ă€r sĂ„ som jag skriver nedan men det kan vara viktigt att ha med sig och tĂ€nka pĂ„. 

Med tanke pÄ att din hamsters bakgrund sÄ vet man aldrig vad som finns bakÄt i linjen heller, sÄvida du inte fÄtt med dig en stamtavla och har kontakt med uppfödaren av djuret. Det kan handla om att det finns grov inavel, sjukdomar och/eller instabilt temperament i linjen som nu visar sig hos er hamster.

Jag sÀger absolut inte att det Àr sÄ, men nÀr man köper frÄn affÀr eller oseriösa "uppfödare" vet man 99% av gÄngerna inte vad man fÄr, och det Àr ren fakta. DÄ kan det hÀnda att man fÄr ett sjukt djur eller ett djur som kanske inte Àr sÄ stabilt i psyket som man önskat. DÀrför rekommenderar jag alltid att man köper frÄn en seriösa uppfödare, dels för att man har bÀttre koll pÄ linjer och individer men ocksÄ för att man har bra support frÄn uppfödaren.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
⎡Eyos Hamsteruppföding⎊

Raffs
2019-08-31 13:37
#4

Jo det har jag förstĂ„tt, det du skriver. Att det rent krasst Ă€r bĂ€ttre att köpa av uppfödare sĂ„ man kan lite mer om historia bakgrund. Saker sjukdomar kan ju alltid ske men som grund Ă€r det ju troligen stabilare. Men vi jobbar vidare. Jag har lĂ€st runt och plockat tips överralt vad vi kan göra och alternativ till varför han gör som han gör. Utan att det behöver vara svaret. Jag tror verkligen inte pĂ„ hĂ€lsoproblem. Utan mer omstĂ€ndigheter som att blivit skrĂ€md , kĂ€nner lukt eller annat kĂ€nns mer troligt. Dock vid "attacken" sĂ„ var det en van lukt av sonen hand en gurkbit inga ljud eller rörelser ( förens efter 😬) samt idag, bara jag Ă„ min röst som pratar och öppnar buren som alla dagar.

Cireea
2019-08-31 13:47
#5

GĂ€llande "attacken" sĂ„ kan det handla om att han sov och vaknade av att ni var i buren och dĂ„ blev skrĂ€md innan han förstod vad som egentligen hĂ€nde. TĂ€nk en "agerar först och tĂ€nker sen-situation". Även vana ljud och dofter kan skrĂ€mma en hamster, allra helst nĂ€r dom sover. 

SĂ„ gĂ„rdagen kan absolut ha pĂ„verkat hans beteende imorse, att han inte riktigt hĂ€mtat sig frĂ„n att han blev skrĂ€md. Sen sĂ„ brukar dom flesta hamstrar inte vilja umgĂ„s sĂ„ mycket pĂ„ morgonen/dagen,  Ă€ven mina allra mysigaste och tamaste hamstrar genom tiderna har stuckit ut nosen och sen dragit in den i bohĂ„lan igen nĂ€r dom ansĂ„g att det inte var intressant nog att kliva upp för. đŸ˜‰

Jag tror inte ni har nĂ„got att oroa er för, det handlar nog bara om att han blivit lite uppskrĂ€md och inte Ă„terhĂ€mtat sig riktigt. FortsĂ€tt som ni gör sĂ„ kommer det nog bli bra igen. đŸ™‚


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
⎡Eyos Hamsteruppföding⎊

Raffs
2019-08-31 13:48
#6

Tack snĂ€lla đŸ™đŸ»

Annons:
Virans<3
2019-08-31 21:19
#7

Det dĂ€r med att han skjuter ut sig som en skĂ„llad rĂ„tta kĂ€nner jag igen! Jag antar att de blir rĂ€dda, jag har ju 11 gnagare i mitt djurmusikal och minst en gĂ„ng varje dag sĂ„ blir alla jĂ€tterĂ€dda och springer och gömmer sig, alla samtidigt. Ibland tutan att jag ens gjort nĂ„gra hastiga rörelser, lite konstig. Haha de kanske bara Ă€r vĂ€ldigt paranoida😂 NĂ€r min guldhamster Titolina(Tito) var ny sĂ„ öppnade hade hon en mindre plast Bur. SĂ„ nĂ€r jag skulle hĂ€lsa pĂ„ henne tog jag av hela locket sĂ„ det var helt öppet och ca en decimeter frĂ„n golvet. Helt plötsligt fick hon nĂ„n sorts tjurrusning och bara flög ut bur(och dĂ„ menar jag verkligen flög) och som att hennes spĂ€nts fördubblades. Är det en guld hamster ni har? De har ett jĂ€ttegap! Det Ă€r inte jĂ€ttekul att bli biten av det, och det kan blöda rĂ€tt mycket😬 Aj aj, men hoppas det gick bra! DvĂ€rgisar kan ocksĂ„ vara rĂ€tt ettriga i början. Min började bitas först nĂ€r hon bytte Bur, antar att det var nĂ„n sorts revir grej. Men det har slutat😊 Jaja.Lycka till med Raffs!😘

Virans<3
2019-08-31 21:20
#8

#7 djur rum* inte djurmusikalđŸ€Ł

Virans<3
2019-08-31 21:21
#9

Hahaha jag borde börja lĂ€sa igenom innan jag skickar, ber om ursĂ€ktđŸ™đŸ»

Raffs
2019-08-31 22:16
#10

Åh! Alla tips och erfarenheter hjĂ€lper till. Tack đŸ™đŸ» Jo det Ă€r en Guldhamster Ă„ vi gillar honom sĂ„ men han beter sig mĂ€rkligare och mĂ€rkligare. FrĂ„n att ha Ă€tit ute i buren sĂ„ nu pĂ„ eftermiddagen smyger han upp och hamstrar all blomkĂ„l och broccoli samt sĂ„ hade jag gömt melon i en toarulle. Allt in i kinderna Ă„ toarulle hade han slĂ€pat in till boet. SĂ„ har han inte hĂ„llt pĂ„ đŸč

Upp till toppen
Annons:
Â