Annons:
Etikettkinesisk
Läst 504 ggr
B'puff
2019-08-18 13:28

Rådgivning

Hej, jag har blivit erbjuden att köpa två 11 veckors kineser. Den som har dom har inte lagt någon tid på dom så de är inte tama ännu . De är hållna tillsammans och är kullsyskon, men tycker ni att det är en bra idé att köpa bägge? Jag tänker att det är risk för bråk samt att ingen av pojkarna blir tama? Tacksam för råd//L.

Annons:
Cireea
2019-08-18 14:05
#1

Kinesisk hamster ska bo ensamma, därför bör du ha det i åtanke innan du väljer om du vill ha en eller två. Vid köp av två måste du med andra ord ha två separata burar. 

Beroende på hur svårt eller lätt det blir att tämja beror på individen. Vissa behöver man knappt ägna någon tid åt medan andra är väldigt krävande innan dom känner sig trygga. Det kan också vara bra att tänka på, om du velar mellan en eller två. 
Nu är dock dessa kineser fortfarande unga och du har gott om tid att jobba med tillit och trygghet.

Om hamstern (eller hamstrarna) inte blir tam, kommer du ändå behålla den och låta den leva ut sitt liv utan att vara helt tam? 🙂 Eller är du ute efter en hamster som är tam och inget annat? Det kan vara ett par frågor som man bör överväga, för om du inte kan säga med 100% att hamstern får stanna och bo hos dig oavsett om den blir tam eller inte kan det vara en bra idé att inte köpa en bebis som inte blivit hanterad innan flytt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

B'puff
2019-08-18 15:23
#2

Tack för ett snabbt och bra svar! Vi har råttor nu( eller rättare sagt en gammel-råtta, förlorade den andra i april men säger fortfarande flera..) Det tog lång tid och en del motgångar innan min älskling blev helt tam och sedan förlorade jag henne först. Tjejen som är kvar är inte alls tam på det viset, hon kommer bara om hon har lust och hon vill inte kela särskilt ofta. Så efter ett långt svar, ja, de skulle få bo kvar och jag skulle göra allt för dom. Men jag skulle önska en helt tam hamster. / 🤔L.

Cireea
2019-08-18 15:36
#3

#2 Jag tänker att det nog kommer gå bra så länge du ger hamstern tid att anpassa sig. Det är trots allt en bebis och då brukar det kunna gå lite lättare än en hamster som är äldre och som aldrig blivit tam.🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

IsabellsHamsterhem
2019-08-19 04:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Att få en hamster tam är oftast inga problem även om den inte blivit hanterad över huvudtaget i förra hemmet :)
Ta det lugnt och skulle den vara väldigt rädd när du försöker ta den i buren, så ta ut den i en säker lekhage och sitt där med den.

Jag brukar göra som så att jag tar ut hamstern i en transportbur eller liknande, så du inte tar upp den med händerna. Då du riskerar då att bli biten, och blir man biten så blir man oftast lite feg. Vilket kan förstöra mycket i träningen.
Sen sätter jag mig i en lekhage med den, inte för stor utan den ska bli tvingad att ändå vara inom 20-40cm från mig. Säker lekhage är viktigt då du inte vill behöva fånga en livrädd hamster som lyckats rymma.
Sitt sedan bara med den, utan att hantera i några dagar tills du märker att den börjar ta kontakt med dig och vågar sig fram. Oftast börjar de klättra på en efter bara någon dag. Tänk på att ha strumpor, de nafsar ofta en i fötterna ;)
När den börjar klättra upp på dig kan du börja sätta händerna framför den för att se om den vill klättra upp i handen på dig av sig själv.
Visar den inget alls intresse av dig, så sätt på dig handskar (för att du inte ska vara rädd för att bli biten) och börja försiktigt men bestämt att skopa upp den. Höj inte händerna högt då den lär hoppa i början. Var bestämd, lugn och konsekvent, ge dig inte om den hoppar 10, 20 eller 50 gånger utan håll på i ca 10-15 min åt gången, MAX, sedan ska hamstern ner i buren igen. Gör så i några dagar och bara försök skopa upp den, småpauser är också viktiga så man inte gör hamstern utmattad mentalt. När den är lugn och stannar i handen på dig i några sekunder med handskarna, så tar du av dem och gör likadant :)
Denna metoden har funkat på allt från redan tama hamstrar som bara är osäkra i buren, till hamstrar som varit så rädda att de skrikit och kissat på sig bara man tagit ner handen i buren. Alla har varit helt tama och vana vid händer inom 3 veckors tid.
Har aldrig blivit biten på detta sätt, men just att ha handskar gör att man kan vara lite mer bestämd, för tvekar man så tvekar även hamstern och den lär märka att du är osäker och då är det större risk att den biter :)

Lycka till!

Bilden är på en hona som jag fick hem som en rescue. Hon skrek bara man öppnade buren och högg mig flertalet gånger när jag gav henne mat och vatten då hon var så rädd. Det tog mig 2 veckor att få henne helt tam, så pass tam att hon själv gick upp i handen från buren, med metoden jag nyss beskrivit <3

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: