Annons:
Etikettguldhamster
Läst 751 ggr
Morris:)
2019-08-14 16:57

Hamster använder inte leksakerna!

Hej! Lite konstig rubrik kanske men kom inte på någon annan som förklarade mitt ”problem”. Jag har fixat och gjort massor med leksaker, Gnagpinnar mm. Men min lilla tjej vill inte använda något! Det enda hon gör är typ att sova, äta och att springa i hjulet! Jag har gjort flera toarulles leksaker med lite mat i, äpple pinnar och tunnlar men inget används! Hon stökar ner VÄLDIGT mycket i buren så får fixa varje dag! Kan det vara för att hon är uttråkad? Kan hon bli uttråkad fast hon har flera alternativ att göra? Någon leksak eller aktivering jag borde köpa eller göra? Hon är inte handtam, men jag försöker varje dag! Så hon har inte kommit ut en! Är det fel av mig då? Isf ska jag ta ut henne så fort hon har vaknat till och är pigg! (Hon är ganska lätt stressad med så jag tar det ganska lugnt) Tack på förhand!

Annons:
Cireea
2019-08-14 17:01
#1

Att hon "stökar ner" låter som hennes sätt att aktivera sig, att få böka runt i buren och gräva och vända upp och ner på allt. Så fortsätt med att städa upp så hon får röja, det låter som något hon gillar att göra. 

Alla hamstrar vill inte "leka" med leksaker utan nöjer sig med annat. Man måste se hamstrar som individer, alla gillar inte samma saker. Vissa av mina rörde aldrig sina leksaker men var nöjd med tillvaron ändå medan andra älskade att gnaga på allt man la in i buren medan en tredje bara vill gräva. Dom har sina personligheter och så länge hamstern var nöjd så var jag också det. 

Om hon verkar nöjd med tillvaron så.. låt det vara?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Morris:)
2019-08-14 17:05
#2

Okej! Ska fortsätta så! Tack för snabbt svar!

[E.Ama]
2019-08-15 06:17
#3

Min gillar inte heller leksaker så mycket. Det är mest hjulet som gäller. Om du har en lekhage eller golv som är hamster säkrat så kan du testa att ta ut henne med hjälp av en skål eller något liknande, dem brukar hoppa in i dom. Sitt gärna i hagen med henne och på så sätt lär hon känna dig o dina lukter bättre, det är en bra metod för att tämja.

Cireea
2019-08-15 12:49
#4

Du får bra tips i #3 också, tänk dock på att det inte är alla hamstrar som mår bra av att komma ut. För vissa individer kan det bli ett stressmoment, och när du skriver att din hona är lättstressad så hade jag haft det i åtanke när man väl tar ut henne. Ha noga koll på beteende och lyft in om hon uppvisar stress. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Morris:)
2019-08-16 13:45
#5

#4 tog ut henne för någon dag sen och hon blev väldigt stressad! Tog in henne i buren direkt!

Cireea
2019-08-16 14:12
#6

Då tänker jag att det nog är bäst om hon inte tas ut i hage eller liknande just nu, för hennes skull.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Novabk
2019-08-19 01:06
#7

Min hamster är ca 1 år och 6 månader och är inte tam än, varje gång jag försöker ta upp henne skriker hon så mycket så jag lägger ner henne i buren igen, jag får bara klappa henne men inte lyfta henne vet inte hur jag ska göra?

Cireea
2019-08-19 14:17
#8

#7 Har hon alltid skrikigt? Tänkte om du uteslutit eventuell smärta.
Hur lyfter du henne? Hur gick du själv till väga när du skulle bygga upp er relation? 

I tråden "Rådgivning" som finns bland inlägget gav en medlem bra tips på hur man kan göra hamstern tam. Sen finns det vissa hamstrar som helt enkelt inte vill att man lyfter, och då får man respektera det. 🙂 Men läs gärna inlägget som jag nämnde, du kanske får några användbara tips. Om det inte går framåt trots många försök så får du nog acceptera att du har en hamster som gärna blir klappad men inte lyft.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: