Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 630 ggr
Morris:)
8/4/19, 3:49 PM

Ny guldhamster!

Hej! Idag köpte jag min 3e guldhamster, Nala. När hon kom ner till buren är det som om hon stelnar till och bara lägger sig på ”marken” bakom hjulet! Hon utforskar och sen går hon bakom hjulet igen. Hon har många saker att göra och ett hus med toalettpapper i. Men hon bara är helt stilla bakom hjulet och sen så går hon och gräver i sandlådan och sen går allt om igen. Vad kan det vara? Stress, bara ny miljö eller något annat? Det kanske är vanligt, men märkte inte det med mina andra guldisar.

Annons:
[E.Ama]
8/4/19, 3:52 PM
#1

Det är vanligt, stress pga ny miljö. Låt hamster vara 1 vecka eller så. Det är olika med alla.

Morris:)
8/4/19, 3:53 PM
#2

#1 åå tack! Då behöver jag inte oroa mig! Tack igen!

Morris:)
8/4/19, 3:54 PM
#3

Nu sover hon bakom hjulet! Och är extremt söt!🥰

[E.Ama]
8/4/19, 3:57 PM
#4

Du kanske får möblera om lite och försöka anpassa buren till henne. Ibland bestämmer dom sig för att sova på en konstig plats, då kan man tex ta huset, med papper dit osv.

Morris:)
8/4/19, 4:27 PM
#5

#4 ska testa det! Tack igen!

Fridhäll
8/4/19, 5:48 PM
#6

Välkommen Nala! 😄 Vad roligt att du fått en ny familjemedlem!!! 😍 Alla djur är ju egna individer och även fast man kanske har flera djur av samma art eller ras och om rasen/arten te.x har en speciell karaktärsdrag så har ju dom alla sina egna och olika personligheter, känslor och vad dom gillar att göra eller hur dom beter sig. Te.x så är kattrasen Bengal känd(exkluderar utseendemässigt) för att vara VÄLDIGT aktiv, social OCH pratglad(högljudd ) och har det som personlighetsdrag/temperament. De allra flesta bengaler lever upp till sin rykte! Sen så finns det ju vissa som kanske INTE har de karaktärsdragen och som inte är så högljudda/pratglada eller så aktiva som rasen är förknippad/känd med, så det är ju olika. Men de flesta renrasiga katter brukar som sagt leva upp till sina "rykten" och man borde ALLTID ha det i åtanke innan man köper/skaffar raskatter(eller andra katter med) då de som sagt ,i de flesta fall… har de dragen dom är kända för personlighetsmässigt, även om det inte är 100% säkert så är sannolikheten väldigt stor. Så även om Nala inte visat samma beteende som dina andra pälsklingar har gjort så tror jag bara hon är lite vaksam i början. Jag hade varit passiv men inte frånvarande och aktiv men inte påträngande. Åtminstonde den första veckan/dom kommande dagarna tills du märker att hon känner sig mer bekväm/säker. Men förstår att du blir orolig/osäker/fundersam när du inte sett det innan hos dina andra hamstrar : ) Men som sagt jag tror bara hon är lite skygg nu i början… om det håller i sig väldigt länge utan att det ändras så hade jag börjat fundera på varför hon väljer att bara vara bakom hjulet…men det är ju efter en tid… för vissa individer kanske det räcker med några dagar till en vecka och för andra kanske upp till en månad : ). Eller om det är en omplaceringshamster/rescue och blivit misskött och i värsta fall plågad/slagen…där hamstern bodde innan :'( och kanske är rädd för människor pga av det och att det är en anledning till rädsla/oro och/eller en viss/speciellt beteende….så bakgrunden kan spela stor roll. Jag vet att många sitter jämte buren och läser för deras nya bebisar(hamstrar) när dom kommer hem. (Som man läser en godnattsaga för småbarn innan dom ska sova) För att dom ska "connecta"/vänja sig vid den nya familjemedlemmen/familjemedlemmarna (du i detta fallet och eventuellt andra i hushållet som kommer vara/är närvarande) röst/röster! : ) Hur gammal är Nala? 😄 Har du några bilder på henne? (OM du känner/väljer att du vill dela bilder med oss såklart…det måste du inte göra om du inte vill…du gör vad än du känner dig bekväm med) Kan ju dock kanske vara svårt att få några bra bilder nu i början (UTAN att uppfattas som en gigantisk stalker haha) om hon är lite osäker och ser sig omkring. Då är det bättre att avvakta än att försöka få med henne på bild (typ följa efter henne vart hon än springer/går för att få en bra bild på henne, vilket kan uppfattas som skrämmande för henne) Men det är något du själv får känna efter/avgöra/se om du väljer att försöka ta en bild, om du märker om hon blir rädd eller inte : ) 😄

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Annons:
Morris:)
8/4/19, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nala är inte ens 3 månader, jag gick in på en djuraffär för att köpa mat och så ser jag att hon både har ett för litet Hjul, ett metallhjul sånt med nät och dessutom delar Bur med en annan hona. Så valde att köpa en då det kändes så fel att dem delade och deras förhållande! Kanske inte gör något det med att dem bor tillsammans när dem var så unga med ändå! Buren var i minsta lag för en guldhamster med! Man ska ju helst inte köpa från djuraffär, men gjorde ett undantag! Bilden är från när hon nyss har grävt!

Fridhäll
8/4/19, 11:47 PM
#8

Men guuud vad fin hon är!! ❤ kolla på tassarna!!! *.*!! Tack för att du delade en bild på Nala! :3 Hon är jättesöt!! Jag förstår PRECIS vad du menar…. Man ser att vissa djuraffärer har opassande och/eller rent ut sagt farliga habitat/inredning där djuren bor. Jag hade aldrig kunnat låta burarna se ut så som vissa gör med den inredning et.c som dom har om jag hade jobbat där… Jag fantiserar ibland om att öppna en djuraffär… Jag hade velat samarbeta med personer och organisationer som har hand om rescue/omplaceringsdjur. Och att djuren som skulle säljas (Som inte är rescue eller omplaceringsdjur) Hade kommit ifrån seriösa uppfödare och kommer inneha stamtavla eller liknande när de säljs… Eller om dom inte skulle ha det, åtminstone ha information om sjukdomar, temprament och eventuella defekter et.c ifrån tidigare generationer. Så man vet att det inte är inavlade sjuka djur man säljer…. utan att man har koll på hur dom lever innan dom kommer till affären för att säljas. Alltså och vart dom föds upp och hur hemförhållanden är och väldigt ingående och bred information om att djuret kommer ifrån en bra miljö, och ifrån friska djur som inte har "korsats" så det blivit defekter som kan påverka djuret och djurens avkommor/barn/kullar negativt… Samt att ha kunnig personal och ha bra och fint inredda habitat/burar. Även om ett djur inte skulle bli sålt som en unge så skulle den bli omhändertagen och kanske blir "affärens djur" och kan kanske eventuellt lekas och kelas med av besökare(under uppsikt av personal och regler angående hygien och matning et.c)…beroende på vilken djur och personligheten djuret har då såklart 😄. Jag skulle även vilja veta mer information om köparen samt att den genomgår en test/fyller i en blankett där baskunskaper om djuret de planerar att köpa sätts på prov. För att se hur mycket kunskap dom har/ insatta eller om dom vill/behöver lära sig mer om djuret. Det kanske är deras första husdjur lixom. Att vi skulle finnas där och hjälpa till och ge råd/tips. Att om man inte kan så mycket om djuret man köper utan blir kär i första ögonkastet. Så får man bra och viktigt information och hanterings tips…innan man slutför köpet. Samt får se en obligatorisk video av vad det innebär att ha djuret och vad du behöver göra varje dag m.m just för att ge en inblick i hur det kan komma att se ut. För och nackdelar, samt hur mycket ansvar det faktiskt innebär att ha djuret och vad som krävs av köparen för att djuret ska få en så bra och lycklig hem som möjligt. Det är väl en slags dröm jag har antar jag…. Även fast det kanske är väldigt orealistiskt och svårt att få till så kan jag ibland se det framför mig. En djuraffär med snäll och kunnig personal och med djur som fötts med under bra förhållanden och ifrån friska förfäder…. LOL….I fantasin är allt möjligt eller hur? 😄 PLS NO HATE 😔

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Morris:)
8/5/19, 8:07 AM
#9

VÄLDIGT fin dröm! Fick jag drömma hade det varit en liten dröm för mig med! Att låta djuren ha det bra och att sedan få en bra familj, som inte bara har djuret i någon månad och sen tröttnar barnen liksom!

Morris:)
8/5/19, 9:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Min lilla prinsessa sover, men hon vill inte bädda! Eller sova där bäddningen är! Tror kanske att hon inte fick sova i det enda huset dem hade på djuraffären utan hennes syster tog huset!

Upp till toppen
Annons: