Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1410 ggr
Elmaa
2019-08-02 12:59

Billies naturliga bur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska jag börja med ett ”projekt” till billie. Vi ska bygga en 200x60x60 Bur och göra den så naturlig som möjligt. Vi har beställt en massa saker och dom har kommit, men det finns lite mer jag behöver köp och hämta i naturen. Jag har skrivit ner en lista på vad jag vill ha från naturen och nu undrad jag bara om allt är säkert? Och hur gör man med mossa och kottar,vilka kotttar är säkra och vilka är ej, hur får man bort kryp från kottar och mossa,vart ska man plocka mossan? Och måste man lägga i Växter i ugnen om dom är direkt från trädet eller kan man bara skölja av dom,för bladen blir väll torkade om de åker in i ugnen? Sen undrar jag om någon kan berätta vart man kan få mycket ekologisk blomjord för ett bra pris? Det sista, ni får jätte gärna tipsa om fler saker som går att sätta in i buren så den blir naturlig🥰❤️

Annons:
Cireea
2019-08-02 13:39
#1

Rötter går ju att lägga in i buren för att få en naturlig känsla🙂 Det tycker jag är jättefint och brukar uppskattas av hamstrarna. 

Har du kollat exempelvis granngården eller plantagen för blomjord?
Annars brukar många affärer ha bra pris på jord, typ 5 för 100 eller liknande.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[MelliOO]
2019-08-02 14:12
#2

Jag brukar inte lägga i Växter i ugnen, brukar bara skölja av de lite

[Zingo.s]
2019-08-02 17:45
#3

Jag plockade grenar från skogen för ett par veckor sedan och när jag kom hem var det massor med småkryp, så jag sköljde av länge och in i ungen på 125 grader i en timme ungefär. Lät den ligga i ugnen för att den skulle torka och fär att det var ohyra

Elmaa
2019-08-02 19:28
#4

#3 men torkar inte bladen då?!

Elmaa
2019-08-02 22:50
#5

#1 vad menar du med rötter?

Cireea
2019-08-03 00:19
#6

#5 Ja… trärötter. 🤔
Ta utifrån och rengör noga eller köp sådana man brukar ha i exempelvis akvarium.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Fridhäll
2019-08-04 16:11
#7

Åh vad kul!! Låter jättebra!! Tror du att du kan uppdatera oss med bilder(om du vill/kan och kommer ihåg då förstås 😄) Jag köpte nyss "Rosewood Maskros & Nässelrötter" och dom gillar Quassi att små tugga på ibland! Annars så har jag mangrove rötter vilket jag personligen tycker är riktigt snyggt….framförallt jämte Sand och/eller sten 😍 Det kan bli riktigt läckert !! Mangrove rötterna tuggar han inte på så mycket utan använder dom bara för att förflytta sig/leka/utforska! Vill följa denna tråden men får göra det nästa gång jag är vid datorn då mobilen/mobilversionen (iaf MIN) INTE låter mig använda alla features/(egenskaper?) i mobilversionen som annars finns tillgängliga när man är på datorn…så som att te.x gilla inlägg, gå in på profiler, följa inlägg och Åtkomst till hela min profil et.c…. vilket är synd tycker jag. Har testat att använda webbversionen istället för mobilversionen på min mobil men det gick inget vidare…hehe…*suck* Iallafall, jag väntar definitivt på mer info och uppdateringar ifrån dig TS :3 Med smarriga bilder, texter om/på projektet och FRAMFÖRALLT Billie och vad hen tycker om den nya buren, och dess inredning!! 😍😄👏🏻 (OM du nu väljer att dela det med oss då såklart, DU väljer ju vad du vill dela och vad du känner dig bekväm med dela med resten av oss… utan att sätta för stor press på dig själv! : ) )

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

[Coorneliaa]
2019-08-11 23:29
#8

Såå kul men ny Bur för billie! Byggde själv en 160.60.60 Bur till min guldis då kan gallergnagde varige natt på hans gamla och var aldrig nöjt hur långe han än fick vara ute😅 Upd gärna med naturtemat ( om du vill ) Har haft idé torka till hans Bur ett längre tag nu🥰

Elmaa
2019-08-14 21:34
#9

#7 #8 skrev svar för jätte länge sen och märkte nu att det inte skickades😅 självklart ska jag uppdatera! Jag räknar just nu ihop det sista och undrar om jag kan få svar från alla er som använder jord,vilken ni tycker har rimligt pros för mycket och bra jord! Alla kan bara säga jorden dom använder så kan Jag söka runt och se vilken jag tycker är bäst!🐹

Elmaa
2019-08-15 19:46
#10

Och hur ska man göra med jorden, jag vill typ att en tredjedel av buren ska vara med jord, men jag vet att jorden är blöt, så nu ska jag och hur ska man göra med jorden, jag vill typ att en tredjedel av buren ska vara med jord, men jag vet att jorden är blöt, så hur Ska jag torka allting?

Elmaa
2019-08-16 11:14
#11

Är det ingen som Hr svar?..

Elmaa
2019-08-16 11:14
#12

Är det ingen som Hr svar?..

Cireea
2019-08-16 11:27
#13

#11 Lugn, folk svarar när dom ser och har tid.😉

Det är lite av en svår balansgång, jorden får inte vara blöt så hamstern kan bli sjuk men den får inte vara snustorr heller för då dammar det. Jag har aldrig haft problem med alldeles för blöt jord så jag har ingett äss i rockärmen. 

Jag tänker att om man breder ut jorden på något underlag (sopsäckar? papp?) och låter den torka en del så kanske det räcker? 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Elmaa
2019-08-16 13:25
#14

#13 jag ska öppna upp jorden och lägga ut i någon låda och låta den stå ute och torka 1/2 dagar kanske då☺️ vad är det för jord du använt?

Elmaa
2019-08-16 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Detta plockade jag idag. Det är inte allt jag behöver men det är var jag hittade på 30/40 minuter iallafall. Letade däremot inte efter så mycket stenar,det gör jag sen. Mossan och stenarna ska frysas 48h och resten ska in i ugnen. Men hur är det med jorden under mossan,ör det farligt?

Elmaa
2019-08-16 13:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Min mamma var iväg och plockade äppelkvistar också☺️

Elmaa
2019-08-21 21:29
#17

https://www.willys.se/produkt/Blomjord-101260401_ST Detta är jorden jag kommer köpa. Det är 18liter i varje så jg tror jag köper 2/3 förpackningar

Fridhäll
2019-08-23 17:41
#18

#17 Ser jättefint ut, framförallt kvistartna! :  )

Har inte jättekoll på willys jord men jag skulle nog rekomendera ekaologisk SÅ-jord då den jorden innehåller  minst/mindre gödsel än te.x ''vanlig'' blomjord.

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Elmaa
2019-08-23 19:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18, tack,ska kolla! Men jag tror Willys jord var säkert också,men som du säger så kanske den inhalera mer götsel ☺️! Vi var nyss och plockade vit mossa,liiite blåbärsris,och en massa stenar!vit mossa är väll säkert?? (Bild)

Elmaa
2019-08-23 19:24
#20

Eller det kanske är fönsterlav

Annons:
Elmaa
2019-08-24 11:41
#21

Jag menade föresten såklart inhålla*

Elmaa
2019-08-24 19:56
#22

Okej,imorgon ficksar vi klart buren och köper det sista vi behöver. Vi får se om jag inreder den imorgon eller på måndag,hoppas bara att jag får svar om Mossan tills dess!

Fridhäll
2019-08-28 18:30
#23

Oj lite sent svar! Ja det är lav du har där och inte vitmossa, vitmossa är roligt nog inte vit utan har bara blivit en ord för renlav/fönsterlav när man ska sälja vid advent etc :  )

Jag sökte runt lite och hittade inte så jättemycket, lav heter ju ''lichen'' på engelska, hittade inte jättemycket info när jag sökte på engelska heller. Sökte inte jättemycket så kan ha missat något, kan ju rekomendera att du söker på tyska med, dom brukar ju ha väldigt mycket koll på vad som är säkert och inte samt ha väldigt fina natur decorerade burar : )

Lycka till! : 3

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Elmaa
2019-08-28 19:38
#24

Åh tack så mycket för svaret! Buren inreds nog imorgon så svar kom iallafall i tid! Ska kolla runt lite☺️

Elmaa
2019-08-29 11:23
#25

#23 jag frågade en person från Tyskland som är väldigt kunnig om ”lichen” och fick svar att det var säkert att använda🥰

Virans<3
2019-09-05 19:07
#26

Wow! Va häftigt det kommer att bli😊

AnAnd20
2019-09-05 19:36
#27

Här är en film på den nya buren. Den blev jättefin! 🙂

Billies new cage! (German styled)

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

Annons:
Elmaa
2019-09-05 21:57
#28

Ja juste,har glömt uppdatera. Tack Angela för påminnelsen! Allt gick superbra för er som undrar,och hon älskar buren. Hon gnagar ej på gallret även fast hin når,och oftast när locket är uppge bryr hon sig inte om att komma upp❤️

AnAnd20
2019-09-06 08:49
#29

Inga problem! Det är så kul att hon gillar sin nya lyxbur. ❤️

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

Upp till toppen
Annons: