Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 964 ggr
Hamstertjejen123
7/27/19, 2:15 PM

hamster biter på terrariumet!

hej! min hamster har bitit sönder plast som sitter på "öppningen" av terrariet och tror att han sväljer alla små plastbitar! mian föräldrar vill inte att jag ska köpa något nytt som ett akvarium men jag vill inte att han ska dö av all plast han sväljer PLUS det kan ju va för vasst någon gång ocg skära upp hans strupe eller hans påsar! vad tycker ni man ska göra? köpa ett akvarium eller har ni något tips på hur man får honom att sluta bita på plasten!

Annons:
Hamstertjejen123
7/27/19, 2:18 PM
#1

Cireea
7/27/19, 3:16 PM
#2

När dom väl börjat är det svårt att få dom att sluta, tyvärr.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

SparrisTheHamster
7/29/19, 4:01 PM
#3

Har du testat att köpa snacks till din hamster som t.ex Gnagpinnar? Det är oftast mer underhållande. Hamstern gnagar ibland pga att den vill ut, är uttråkad eller att den vill vässa tänderna, finns lite andra alternativ på varför den gnagar på gallret/öppningen också, så du kan ju söka på det. Min hamster brukar oftast gnaga för att han är uttråkad så jag köper lite grejer till honom då och då.

IsabellsHamsterhem
7/29/19, 6:23 PM
#4

Som kortvarig lösning kan du ta ättika, vanlig matättika, och dutta på med en bomullspads. De gillar inte lukten och kommer då sluta.

Detta är dock ingen långvarig lösning då de flesta börjar bita direkt det slutar att lukta. Men det är en ofarlig och snabb lösning.

Du kan även, utan att behöva byta Bur, byta ut glidskenorna till i metall. Dem kan de inte bita sönder :) Kostar dock några hundralappar men det kan vara värt det om ni inte vill byta till akvarium.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Cireea
7/29/19, 7:02 PM
#5

#4 Däremot, om inte bitandet upphör så gnager hamstern istället på metall och det kan i sin tur skada hamsterns tänder och mun. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hamstertjejen123
7/29/19, 7:48 PM
#6

#3 har många leksaker och pinnar för honom att bita på! Och han får komma ut dagligen och springa runt i mitt rum :/

Annons:
91Marran
7/29/19, 9:34 PM
#7

Har du ett bra Hjul eller platta i buren? Mina hamstrar har bitit när det har haft överskottsenergi.

Mvh
Mig

Hamstertjejen123
7/30/19, 4:18 PM
#8

Jag har ett plasthjul men han springer inte i den så mycket. Andra hamstern sprang hela tiden!

[E.Ama]
7/30/19, 4:33 PM
#9

Vet du vad hjulet heter och har i diameter? Det kan nämligen bero på att hamstern får ont i ryggen av den och därför låter bli villket i sin tur leder till bitandet. Isåfall hade lösningen varit enkel, om nu hjulet är för litet, villket det kanske inte är?

91Marran
7/30/19, 8:27 PM
#10

Har du guldhamster så testa med ett tictachjul och har du dvärg, skaffa en plan stor platta.

Mvh
Mig

Fridhäll
8/2/19, 7:48 AM
#11

Hej! Terrarium är väldigt dyra! Jag kan rekommendera "Detolf vitrinskåp" från Ikea! Kostar ca 600kr tror jag, så du sparar ju tusenlappar på att köra på detolfen! Finns bilder både här i fokus och om du googlar på "Ikea detolf hamster cage" så kommer massa bilder och videos upp! Det tar ju lite plats men det är det värt tycker jag! Prata med dina föräldrar och dela dina känslor och tankar som du har. Att du är orolig att han skadas/dör. Plast är farligt för alla djur. Det är bara att säga som det är lixom. Visa dina föräldrar vad som är problemet(visa där han gnager), berätta att du är orolig över hamsterns välmående. Sen så kan jag TÄNKA mig att DU mår ju inte heller bra av att oroa dig. Kan TÄNKA mig att du känner dig stressad, har ångest, att du tycker att du är en dålig hamster förälder… och allt sånt…. (JAG SÄGER VERKLIGEN INTE ATT DU ÄR EN DÅLIG HAMSTER MAMMA/PAPPA, DET TROR JAG INTE. MEN DET ÄR LÄTT ATT MAN FÅR UPP SKULDKÄNSLOR OCH ÅNGEST MED MERA NÄR MAN MÖTER EN SÅN PROBLEM SOM DU BESKRIVER….att du kommer hit och delar dina tankar och känslor, och att du är orolig visar ju att du bryr dig väldigt mycket om din hamster och att du vill hans bästa…. men är man minderårig/bor hemma och inte har egen inkomst så kan det vara frustrerande då man inte kan välja själv att köpa en ny Bur te.x… utan man är "beroende" av någon annan…i detta fallet föräldrar) Rekommenderar detta ifall bitandet inte upphör med tipsen ifrån alla andra som har svarat, angående hjul/spring platta/tuggleksaker etc. Jag hoppas dina föräldrar ändrar uppfattning ifall han skulle fortsätta gnaga på plasten…. för det är verkligen INTE bra för honom om han sväljer det. Och att ni tillsammans åtgärdar det så snabbt som möjligt! Själv tycker JAG personligen att det räcker med att höra att hamstern får i sig plast för att få mig att köpa en ny habitat för honom. Men du kanske inte har berättat/visat allt? Oavsett så tycker jag att du ska upplysa dina föräldrar om allvaret i situationen kring terrariet samt hamsterns välmående och dina känslor rörande detta. Hoppas verkligen det löser sig och att han slutar tugga på plasten :( eller får en ny "bur". Håll oss gärna uppdaterade!!!! : ) Lycka till nu!!!! Håller tummarna !! 🙂🐹🤞🏻🤞🏻🍀

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

[Zingo.s]
8/2/19, 5:46 PM
#12

Köp en billig samlalåda eller köpt ett billigt akvarium och sälj ditt. Pengar tillbaka

Hamstertjejen123
8/3/19, 9:17 AM
#13

#9 har en guldhamster och hjulet är 28 i storleken så borde passa! #11 har också sett den ”buren” verkar skit bra! Men mina föräldrar tycker inte det är värt att köpa en ny ”bur”! Vet inte varför jag betalar ju allt :/

Annons:
91Marran
8/3/19, 12:26 PM
#14

#13 Det hjulet är enligt mig för litet. Många använder det, men jag föredrar större.

Mvh
Mig

-Aida-
8/3/19, 12:48 PM
#15

Köp en samlalåda på ikea eller jysk, kan inte bli billigare än så med en ny Bur, plus att den största har Hjul så man kan rulla den.

Fridhäll
8/5/19, 12:22 AM
#16

Ja! Eller omg FLERA samla lådor och koppla ihop dom med varandra 😄 *.* Alltså jag vet ju inte hur du har det hemma osv. Men om det är din pälskling och DU betalar så är det IMO lite fel av dom att (OM dom gör det då) faktiskt hindra och/eller förbjuda dig ifrån att köpa det du anser är bäst för din hamster, med tanke på att det är DU som tar hand om honom varje dag och står för alla kostnader kring honom… mat, ev försäkring, inredning et.c, et.c. OM det så nu är fallet…. det vet jag inte. Jag förstår att dom kanske avråder dig men i slutändan är det väl DU som tar hand om honom och står för kostnaderna? Eller? Och om så är fallet så tycker JAG personligen att du gör det som DU känner och tycker är bäst för dig och din lilla pälskling. OM allt det som jag nämner är sant då….det vet jag ju inte fören du svarat :) Men tänker OM det skulle vara det utan att nödvändigtvis säga att det faktiskt ÄR så det är, då jag inte har all fakta. Vart är buren placerad nu? Är den i din rum eller någon annanstans i husenet? Vad är deras anledning till att dom inte tycker det är värt att köpa ny Bur? Har du visat och berättat om konsekvenserna som (beroende på om han slutar eller inte och hur mycket plast det finns) eventuellt eller….ah tyvärr… antagligen kommer att uppstå kring hans nuvarande beteende om det fortsätter? Att det är farligt/skadligt för honom och äventyrar hans hälsa och välmående?? (NOTE : I åtanke OM ny Hjul, tuggleksaker-pinnar, leksaker, ommöblering och/eller ny/annan inredning INTE får honom att sluta bita(och kanske t.o.m sväljer/äter) plasten…)

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Upp till toppen
Annons: