Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 561 ggr
91Marran
7/25/19, 5:14 PM

Tumör eller ovanligt stor /tjock?

Tara Knowles som hon heter har flyttats till en miniduna för att lättare hålla koll. Hon bodde i en duna fun large innan och den är jobbig att ta isär för att kolla till hamstern. Hon verkar hamstra mycket mat, samt att hon äter mycket. Nu ska jag över helgen ge henne så pass mycket mat att hon kan äta och ha lite kvar och låta henne äta upp det hon hamstrar. Är hon inte bättre på måndag så blir det veterinären. Hon är inte bara tjock. Hon är smällfet! Hon har bott ensam i ett år minst, så hon är inte dräktig. Hon är en omplacering och har varit hos mig sen sen sommar /tidig höst förra året. Hon ligger på rygg när hon sover och har svårt att vända på sig när hon vaknar. Kan hon ha en tumör som gör det ont att ligga på mage? Värdena på fodret har jag inte i huvudet tyvärr, men jag vet att det är bra värden och hon har fungerat på det fodret tidigare. Kan det vara att hon har blivit gammal och behöver andra värden? Vilka värden ska en gammal hamster ha ungefär? När jag läser vad jag skriver så blir jag lite orolig för henne, men jag vill inte ta henne till veterinären och så är hon bara fet. Den stressen utsätter jag inte henne för i onödan. Hon är inte bara tjock i buken utan det är hela hamstern som är det. Kanske är svårt att vända sig då när hon är så tjock? Kan det vara en tumör i alla fall?

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
7/26/19, 2:49 PM
#1

Ska titta till henne när jag kommer hem ikväll.

Mvh
Mig

Cireea
7/26/19, 4:28 PM
#2

Hm, om hela hon är stor känns det snarare som att hon gått upp i vikt. Men det är bara så som jag uppfattar det utifrån din text.
Om du drar ner på fett i fodret, hur blir det då? Rör hon sig mycket? Är hon aktiv? 

Ett besök hos veterinären hade kanske varit bra mest för att se vad det handlar om. Hon kan ju lika gärna vara full av tumörer och därför ser tjock ut överlag.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
7/26/19, 4:34 PM
#3

Kanske borde ringa veterinären på måndag ändå och kolla upp som du skriver. Kan ju vara flera tumörer. Kan dra ner lite på fettet, ska jag dra ner på proteinet också? För det som är fett i fodret är även rikt på proteiner.

Mvh
Mig

91Marran
7/26/19, 4:36 PM
#4

Hon är mindre aktiv men det kan ju vara pga vikten och att det var blivit som en ond cirkel. Hon är för tjock och orkar inte vara aktiv och blir ännu tjockare.

Mvh
Mig

Cireea
7/26/19, 4:38 PM
#5

#3 Nja, vad är det för Foder du har? 
Kan behövas att du drar ner lite på proteinet också om det är så att de allra fettigaste delarna även innehåller protein.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
8/9/19, 12:49 PM
#6

Hon har nu gått ner i vikt sakta men säkert och mår nu bättre. Hon kan bla vända sig från rygg till mage. Jag har låtit henne äta upp det mesta sen får hon mer. I och med att hon äter upp allt, så blir värdena bättre.

Mvh
Mig

Annons:
Upp till toppen
Annons: