Annons:
Etiketthamster
Läst 763 ggr
Xeati
7/23/19, 1:47 PM

Kostnad?

Hej, hur mycket kostar era hamstrar i månaden? Har ni en eller flera? Vilken art? Vad använder ni för Bottenmaterial? Någon som testat stallpellets? Vad ger ni för pellets? :) Funderar på att skaffa en hamster igen men har ingen aning om vad det kostade förra gången. Hade lite bättre ekonomi då så slösade väldigt mycket utan att hålla koll. :)

Annons:
Cireea
7/23/19, 1:52 PM
#1

Inflikar med att det inte finns några raser utan endast arter, vilket är en viktig skillnad att hålla reda på. 

Nu har jag bara en enda guldhamster kvar och kostnaden är i det närmsta minimal då mat och Bottenmaterial räcker i längre utsträckning. 

När min uppfödning var aktiv varierade kostnaderna beroende på om jag hade kullar och även hur många kullar det handlade om. Vissa månader kunde kostnaden gå upp mot 500-600kr eller ibland också 1000kr medan kostnaden bara låg på ca 100kr en annan månad. Då handlade det om allt från 10 hamstrar till 50 av arten guldhamster.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Xeati
7/23/19, 1:58 PM
#2

#1 Syftade såklart på art, glömde bort ordet när jag skrev. Hade en guldhamster förut och lutar väl åt att det isåfall blir en ny sådan. Vad använde du för Bottenmaterial? :)

Cireea
7/23/19, 2:02 PM
#3

#2 Lättströ från Granngården 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Chinesecrestedlover
7/23/19, 2:27 PM
#4

Hur mycket kostar era hamstrar i månaden? Öh…ingen aning, hahaha😃. Jag har så mycket andra djur så vet inte vad just hamstern kostar (många djur som ex. delar Bottenmaterial m.m.). Det är inte heller så att jag skaffar nytt hamsterfoder varje månad (eller ja det färskfoder jag ger såklart…vore ju mindre färskt annars😉 men även det delas ju av flera djur och i viss utsträckning mig själv…så svårt att veta exakt kostnad för just hamstern). Men vi kan väl säga som så att min hamster är definitivt inte mitt dyraste husdjur (har hundar, papegoja, marsvin m.m. också). 

Har ni en eller flera? En (hade två under en kortare period, hade en äldre lite skröplig hamster och köpte en yngre). 

Vilken art? Guldhamster

Vad använder ni för Bottenmaterial? Någon som testat stallpellets? Framförallt använder jag Lättströ från Granngården, det går att köpa i 20 kg förpackning och räcker därmed ganska länge (trots många djur) och är dessutom billigt. Brukar dock blanda i Carefresh ibland också, det är mjukare och gör att det ser finare ut, dock så är det dyrt. Stallpellets känns spontant inte som ett bra alternativ för en hamster (men jag har inte testat) tror inte att det lämpar sig speciellt bra för att gräva i. 

Vad ger ni för pellets? :) Oxbow Essentials Hamster and Gerbil Food  + Versele-Laga Complete Hamster and Gerbil. Ger även Bunny Hamsterdröm Basic och ibland Versele Laga Crispy Muesli (har även testat något annat hamsterfoder någon gång som ex. Selective Hamster).  Tror på en varierad kost, vilket kanske märks 😉

Xeati
7/23/19, 2:50 PM
#5

#4 Stallströ kan man vattna så blir det till spån. Tycker du att lättströ luktar något? Tror också på en varierad kost till alla djur. Måste vara så tråkigt att äta samma sak hämt. :)

Chinesecrestedlover
7/23/19, 5:08 PM
#6

#5 Ok, men fuktigt bottenströ lär ju inte vara så bra för en hamster, så det skulle ju betyda att man först måste vattna det och sedan låta det torka helt; innan det kan användas i buren…eller? Det låter som lite väl mycket jobb tycker jag. 

Lättströ har en aning "hampalukt"🤔? Men ingenting som stör på något sätt. 

Jo, precis inte varken kul eller hälsosamt att äta samma sak varje dag hela livet😃

Annons:
Cireea
7/23/19, 5:12 PM
#7

#4 Hur blir dina värden i fodret när du blandar flera Foder sådär? 

#5 Fuktigt Bottenmaterial går bort direkt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Chinesecrestedlover
7/23/19, 5:37 PM
#8

#7 "Blandar inte" direkt utan mer att jag ibland köper den ena eller den andra av ex. fröblandningarna. Pelletsen har jag ibland haft båda samtidigt…inte nödvändigtvis så att hamstern får båda sorterna på samma gång dock. 

Jag tror inte att något "människoblandat" Foder blir lika varierat och med samma näringsvärde som djur skulle finna i det vilda, så då tror jag att man får kompromissa lite. Jag väljer att variera mellan de olika Foder jag ger för att hamstern ska få så mycket olika födoämnen som möjligt. 

Sen tror jag på att fröblandningarna ger hamstern stimulans (den får möjlighet att plocka och välja) och mer komplett näring (förhoppningsvis i alla fall) genom pelletsen. Om hamstern väljer ut vissa saker och vägrar äta det andra (ur fröblandningarna) men äter sin pellets så har den förhoppningsvis ändå fått i sig tillräckligt bra med näringsämnen; samtidigt som den fått möjlighet att göra det den gör i det vilda = leta bland olika sorters mat och välja bland dessa m.m. i och med att den fått fröblandning också.  

Jag räknar med andra ord inte på exakta värden i fodret utan väljer bra Foder som finns på marknaden (känner mig inte tillräckligt kunnig inom hamster föda för att göra eget Foder eller så, dock blandade jag eget Foder när jag hade hamstrar för vad som känns som 100 år sedan, men sedan dess har ju rönen ändrats). Det jag däremot gör är att inte alltid servera exakt samma märke av Foder = variation😃.

Kex!
7/24/19, 4:19 PM
#9

Hej, hur mycket kostar era hamstrar i månaden? Mina hamstrar kostar nästan ingenting i månaden. Däremot kostar det ca 800 - 1300 kr i halvåret/ året. 

Har ni en eller flera?  Jag har tre hamstrar

Vilken art? Jag har guldhamstrar 

Vad använder ni för Bottenmaterial? Någon som testat stallpellets? Jag använder lättströ (20kg) från "Granngården". Brukar köpa tre balar med spån (60) kg varje gång jag köper vilket blir ungefär en gång i halvåret. Har dock väldigt stora burar och använder mycket strö i varje dessutom bedriver jag en mindre uppfödning och antal hamstrar jag har varierar. 

Vad ger ni för pellets? :) Till två av mina hamstrar ger jag inga pellets utan endast fröblandning. Dessa får "Bunny HamsterDröm Expert". Min äldre hamster får "Bunny HamsterDröm Basic" som är en fröblandning som innehåller pellets.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Fridhäll
7/25/19, 11:48 AM
#10

Hur mycket kostar era hamstrar i månaden? - Det varierar men skulle säga minst 2000 och upp. Har ni en eller flera? -En, en liten pojke 😍 Vilken art? -Dvärghamster, Hybrid Vad använder ni för Bottenmaterial? - Linstö, hampstö, alspån, carefresh men just nu Kaytee cleanand cozy med linstö botten. Har aldrig använt pellets till/som Bottenmaterial då jag tycker att det är för hårt, vet att många gör det dock och att det går utmärkt! Vad ger ni för pellets? :) - Versele-Laga complete hamster och gerbil. Han får också Versele-Laga crispy müssli hamsters & company, Barnmat samt färska grönsaker, välling, skalbaggar, mjölmaskar m.m Jag räknar alltid med extra utgifter när det kommer till djur och vad de kostar(Innan jag köper/tar hem dom). Det är bättre att ha pengar över än att ha utgifter man inte har förutsett. Men det är nog ganska vanligt när det kommer till våra älsklingar. Det behöver inte vara jättedyrt men imo så ska man alltid ha i åtanke att djur kan kosta mer än vad man tänkt sig och då får man vara beredd på att lägga ut det…. alla djur är ju olika och har olika behov och egenheter och kostar ju därefter. Det skiljer ju mycket på vad olika människor lägger ner då som sagt, djur är ju så oss, egna individer… Så…frågan är väl hur mycket tid och pengar är DU beredd att lägga i månaden(plus extra kostnader)? Och sedan utgå därifrån. Samtidigt, ((som det du gör nu😄)), frågar andra hur mycket dom lägger ner i månaden och se vad som är den vanligaste cirka summan är, som folk lägger ner och söka runt lite på andra trådar och forum för att få en bättre överblick! 🤔😄 Hoppas du fick ut någonting ifrån min svar… och ursäktar redan nu om jag skrivit/stavat fel på några namn eller liknande. Har varit uppe hela natten och morgonen och hållt på att leta efter fluglarver som kommit in i lägenheten : ( fy f*n säger jag bara….så himla vidriga är dom 😂🤢😦😱😵 Lycka till med vad du än väljer! 😄👍🏻👌🏻🐹

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Xeati
7/26/19, 4:20 PM
#11

#10 Har redan flera djur så att dem kostar mer än man tror vet jag redan. Ville bara ha ett litet hum om vad andra betalar eftersom jag inte höll koll alls sist. :)

IsabellsHamsterhem
7/28/19, 11:30 PM
#12

Kostnad per månad: Allt från 0kr till 2000kr. Jag köper storpack så blir stora kostnader men inte varje månad. Men skulle jag jämna ut det så ca 600kr i månaden.
Jag har strax över 40 hamstrar. Ungar ej inräknade.
Jag har Guldhamstrar, Campbell Dvärghamstrar, Vintervit Dvärghamstrar och Roborovski Dvärghamstrar.

Jag använder Chipsi Super som strö. Eller TIerwohl Super som det heter när man köper det i 25kgs säckar. Ibland använder jag istället Easyströ, men det dammar mer och kostar ungefär detsamma men använder det bara när jag glömt att beställa Chipsi Super.
Jag har testat Stallpellets. Både sådana man ska blötlägga före man använder (stank trä och dammade enormt, rekommenderas INTE) och sådana man ska ha som pellets (luktade mycket, dammade så fort de blivit blöta och var stora jämfört med hamstrarnas tassar och var inte alls grävvänliga, rekommenderas inte!).

Jag ger inte pellets. Jag ger müsli, det är det mest naturliga och berikande för hamstrarna. Jag ger Crispy Müsli blandat med undulatfrön, pumpakärnor, linser, sesamfrön, mjölmaskar, gammarus räkor, hundmat och diverse blommor och blad/örter jag plockar ute och torkar.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: