Annons:
Etikettcampbells
Läst 683 ggr
DunderBamse
2019-07-14 10:13

Hamster försäkring

Ska man försäkra sina eller sina hamstrar. Jag har två cambells dvärghamstar och funderar om jag ska försäkra dom.  Har ni försäkrat era hamstrar? Tycker ni jag ska försäkra båda eller kan en försäkring täcka bådas veterinärkostnader?

Annons:
Herveaux
2019-07-14 10:28
#1

Ett veterinärbesök kan snabbt bli väldigt dyrt så jag tycker alltid man ska ha sina djur försäkrade om man inte har möjlighet att ha en rejäl buffert undansparad. 

Varje djur behöver en egen försäkring, så Hamster 1's försäkring täcker inte Hamster 2's veterinärbesök.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Erica. Lundstrom]
2019-07-14 11:21
#2

Nu är det förvisso katter osv vi har, men förut hade vi alla katter(8-10 st) försäkrade, men när det väl sen behövdes för ngn tandsak så gällde den ej för den katten. Så sen dess har vi ist sparat undan de pengar försäkringen kostar varje år, och om väl ngn behöv vet vård så har vi pengar sparade. Dock när ngn skulle få kattungar fick den vara försäkrad då osv. Hästarna är försäkrade. Tror dockej vi försäkrade vår hamster när vi hade den, eller kaninerna.

ThatPie
2019-07-14 11:57
#3

Nu har jag ju gerbiler, men när det kommer till veterinär kostnader så är de ungefär lika. Till skillnad från större husdjur så brukar inte kostnaderna för hamstrar/gerbiler skjuta iväg i pris lika mycket. Mest för att det är en hel del saker som man inte riktigt kan göra någonting åt. Jag har inte mina försäkrade och lägger istället bort lite pengar varje månad till dem. Det har räckt för mig hittills och då har jag ändå varit på några besök senaste året (haft otur med oförsiktiga gerbiler och ögon). Finns även de som försäkrar sina smådjur ifall man inte har så många, man får helt enkelt kolla igenom om det är något man tror passar en och välja ut efter det :)

Cireea
2019-07-14 12:24
#4

Jag har aldrig försäkrat mina hamstrar då det inte är värt det. Det är betydligt bättre att spara en summa varje månad som är till för veterinärbesök om/när något händer.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

IsabellsHamsterhem
2019-07-15 13:07
#5

Jag försäkrar inte mina. Har ju dock väldigt många, hade haft 2500kr i vetkostnader varje månad om jag gjort det.
Bättre att lägga undan en summa varje månad till ev. veterinärbesök :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Pellerina
2019-07-19 21:17
#6

Jag har mina försäkrade. Fall olyckan är framme.

Annons:
Fridhäll
2019-07-27 03:05
#7

Min bebis är försäkrad! Har ju alltid oändligt med gratis samtal/kontakt med FirstVet också vilket är skitbra då dom är uppe sent på kvällarna också! 😄👍🏻👌🏻

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Chinesecrestedlover
2019-07-27 14:59
#8

Hundar osv. = Ja, absolut! Det kan dra iväg något så in i H…tro mig det är inte billigt att ha en hund ligga nedsövd på intensiven/inlagd i flera dygn. Extremt glad för min försäkring där kan jag säga. Hade jag haft katt, häst etc. så hade jag resonerat likadant. Högsta möjliga ersättningstak och en försäkring som täcker så mycket som möjligt och inte försämras för att djuret blir äldre. 

När det kommer till smådjur resonerar jag dock lite annorlunda. Jag har oftast haft väldigt många smådjur = att försäkra varenda djur skulle kosta väldigt mycket (läs typ astronomiska summor) och jag har inte behövt lägga ens i närheten av de summorna på veterinärvård/år. 

För min del skulle det därför inte löna sig med försäkring för de små. Jag tar hellre den "smällen" när den kommer när det gäller smådjuren. "Smällen" blir ju inte i närheten av lika ofattbart stor som den kan bli på nolltid med en hund tack och lov. 

Vad man ska tänka på är ju också att man med smådjur ofta inte ens kommer över självrisken = ändå inte får ut på försäkringen utan måste stå för hela kostnaden själv (+ det man nu i så fall lägger på försäkringen/år).  Smådjur lever ju oftast inte lika länge som ex. en hund heller vilket ju betyder att de inte har lika lång tid på sig att få krämpor, sjukdomar och besvär som en hund. Ett exempel: En av mina kaniner blev 11,5 år (vilket ju ändå är ganska länge för ett smådjur och betydligt längre än en hamster). Han behövde besöka en veterinär då han fått löss, det kan ev. ha varit mer än ett besök (men gällde ju samma sak/samma sjukdomsperiod)…och det var enda gången han var hos en veterinär.  Kostnad för typ. 9 kaniner (han inklusive) låg på max ett par tusenlappar. 

Med hundar osv. är det ju en helt annan sak, där kan det ju kosta en förmögenhet att bara kliva innan för dörrarna… Det är i alla fall lite så det kan kännas när man levt med en multisjuk hund (han blev 10, 5 år) och numera har två (av två möjliga) hundar som är sjuka på olika sätt och därför behöver vård, undersökningar och medicin i resten av sina liv.

Dusterino88
2019-08-05 18:29
#9

Hade inte mina gerbiler försäkrade.  Den sista månaden kostade mig 7000 kr i veterinärvård. Så nu när jag fick hem min guldis försäkrade jag honom på direkten.

Upp till toppen
Annons: