Annons:
Etikettguldhamster
Läst 678 ggr
Elmaa
7/12/19, 11:28 AM

Hoppar Som en galning

Billie har ju fått både större Bur och större hage, och jag har uppdaterat om båda sakerna här på iFokus. Hon har en massa leksaker+plus Hjul i hagen. Och massa saker i buren förstås. Men hon gillar inte sin hage nu efter ett tag. Hon springer runt på sidorna och hoppar. Hon ställer sig på ett hus och böjer sig. Sen hoppar hon upp 6cm och fram minst 10cm. (Jag vet att man kan tro jag ljuger,men det gör jag inte,hon kan verkligen hoppa när hon vill det). Jag ska förslka få det på film någon gång. Jag kan inte alltid stimuelera henne med att sprida ut mat,då kommer hon ha hur mycket som helst. När jag sätter tillbaka henne i buren måste jag släcka alla ljus och vara lugn o tyst i en kvart,sen så slutar hon springa runt för att komma ut. Hon kan till och med ta sig till toppen av sitt Hjul, men då åker hon ju Ner för det snurrar. Hon är verkligen G A L E N.

Annons:
Cireea
7/12/19, 11:41 AM
#1

Jag har haft en hona som höll på likadant, aldrig nöjd oavsett vad jag gjorde. 
Till slut tog jag inte ut henne utan stimulerade henne i buren. Det verkade, för min del, som att hennes tid utanför buren snarare triggade igång ett stressigt beteende när hon kom tillbaka in i buren. 

När jag slutade ta ut henne och stimulerade i buren blev hon mycket lugnare och hon slutade med stressbeteenden. Jag gav henne exempelvis mer grävmöjligheter i buren och varierade möbleringen. Några grenar med löv på brukar vara uppskattat, likaså färska örter eller blommor. 

Jag säger inte att det här är lösningen på ditt problem, men du kan alltid testa.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Elmaa
7/12/19, 11:52 AM
#2

#1 hon ska få en 2 meters Bur snart med spån,jord,och Sand att gräva i. Sedan har vi beställt en massa saker som örter och vete och löv,(massa mer men det var bara ett tex). Jag tror också hon kanske kan bli lite triggad av att få komma ut i hagen. Ska ta ut henne idag och möblera om i den och se om hon tycker det är roligare då kanske.

Cireea
7/12/19, 12:17 PM
#3

#2 Tänk på att en större Bur inte alltid är svaret. För vissa blir det FÖR stort. Men du får testa dig fram och se vilken lösning som hjälper. 

Hade det varit min hamster hade jag testat att inte ta ut henne alls utan testat stimulera i buren, som jag skrev om ovan. Jag tycker det låter som att hagen kan trigga, och då hjälper inte en ommöblering. Men, du gör som du vill och testar det du tror kan hjälpa. 👍

Plocka utifrån, en gren från en Rönn eller annat träslag som passar (finns att hitta en lista i vår artikel om gnagpinnar). Du kan även plocka blad, bär och blommor (kolla vår lista över dels Färskmat som Växter i buren). Jag tror det blir mer uppskattat med färskt än torkat och du har stora möjligheter nu när det är sommar, passa på! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Elmaa
7/13/19, 2:31 AM
#4

#3 buren Har vi förberett oss för nu länge,idag fick vi hem alla de saker vi beställt så hon kan få en naturlig Bur. Idag var hon mycket lugnare i hagen så vet int dom det var något speciellt igår. Jag vet ej hur jag ska hitta artikeln om grenarna,kan du länka den?(:

Cireea
7/13/19, 10:49 AM
#5

#4 OKej, jag trodde det var något du observerat under en längre tid. Att dom har extra energi vissa dagar och kan ses som lite "galen" är inget ovanligt. 😃

Jag länkar till vår artikelsamling så hittar du alla nyttiga artiklar där:

https://hamster.ifokus.se/articles/5d14af2bce12c432f30028be-artikelguide?discussions-1


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Helena1978
7/17/19, 10:35 PM
#6

I bland kan honorna bli lite "galna" när de brunstar, jag har lagt märke till att vissa honor jag har haft har blivit överaktiva de dagar de varit i brunst. Är ju inte säkert att det är så för din hona, det kan ju vara en annan anledning att hon beter sig så också. Låter som om hon lever ett riktigt lyxliv hos dig, önskar att jag hade plats för en 2 meters Bur härhemma.

Annons:
Elmaa
7/18/19, 3:33 PM
#7

#6 hon brunstade faktiskt den dagen,jag har också märkt att hon blivit galen av brunst förut men aldrig såhär galen. Dagen efter var hon ju normal så jag tror faktiskt du har rätt.

Upp till toppen
Annons: