Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1568 ggr
[Zingo.s]
2019-06-25 22:33

Växter

Vilka krukväxter från Ikea är safe för hamstrar?

Annons:
Maria
2019-06-26 06:34
#1

Ikea har väl olika Växter efter säsong och tillgång gissar jag så du får nog googla på plats eller kanske göra en lista.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Zingo.s]
2019-06-26 12:30
#2

Vilka Växter kan man ha i en Bur?

IsabellsHamsterhem
2019-06-26 13:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag brukar ha Ljung, Ampellilja, Penséer (både stora och små) och havre/korn/vetegräs :)
Det är dem jag vet är säkra.
Sen har jag även grenar med blad från lönn, ek, bok, ormhassel och syrén.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

[Zingo.s]
2019-06-26 19:18
#4

Jag vet inte vad den heter på svenska men på engelska heter den spider plant, funkar den?

[Zingo.s]
2019-06-26 19:19
#5

Finns spindel växten på Ikea tror ni?

[Zingo.s]
2019-06-26 19:21
#6

Ampellilja heter den och finns på plantagen. Jag såg en video på youtube och hon använder den växten i burarna

Annons:
silverfiisk
2019-06-26 20:20
#7

#6 Ampellilja går bra att ha i hamsterns Bur.

91Marran
2019-06-26 20:43
#8

Ampellilja är giftigt för katt, så var försiktig så att hamstern inte äter för mycket av den. Kan ju vara okej för hamster, men håll koll.

Mvh
Mig

Cireea
2019-06-26 21:15
#9

Det finns en del Växter att hitta i vår lista över Färskmat och så har du träslag i vår lista med Gnagpinnar. Länkar nedan.

Färskmat

Gnagpinnar


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maria
2019-06-27 06:58
#10

#8 Ampellilja är väl inte giftig. Har googlat och kan inte hitta det någonstans.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

91Marran
2019-06-27 09:31
#11

# 10 Läste det på katter iFokus för typ två år sedan. Då var det delade meningar, men jag skulle ändå vara försiktig.

Mvh
Mig

IsabellsHamsterhem
2019-06-27 12:28
#12

Ampellilja är säkert för hamstrar :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Cireea
2019-06-27 14:42
#13

Jag gjorde en artikel inspirerad av er diskussion, där samlade jag det jag kunde hitta i växtväg som var okej. Mycket av det som finns med finns i vår lista över Färskmat också. 🙂 

https://hamster.ifokus.se/articles/5d14b93d8e0e74716000568c-vaxter-i-buren?discussions-1


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Ellbengan
2019-06-27 16:34
#14

# 8 Övriga liljor är extremt giftiga för katter. Men undantaget är ampellilja som går helt utmärkt att katten och smådjuren tugga på.

Fridhäll
2019-06-30 09:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Chlorophytum comosum är INTE giftig för katter eller hamstrar och är helt safe! (Med hänsyn till överkonsumtion då förstås) Den är också VÄLDIGT bra som luftrenare! Tips till personer med astma som jag alltid rekommenderar, framförallt om man har katter eller i denna fallet hamster! (För mig båda) Det är sällan det blir fel med Chlorophytum comosum(spider plant/ampellilja). Så här ser det ut i Quasimodos "bur"(Detolf) sen jämte den nygjorda vatten hålet nu när det är så varmt om både dagarna och nätterna! Vilket uppskattas väldigt mycket av min lilla prins 😍❤👍🏻👌🏻 Kan tillägga att jag plockade hem kanske 10kg sten ifrån stranden….Ville ju inte ha för lite sten och sen så kanske alla inte passar tillsammans… men precis när jag och min partner skulle gå och jag tog den ena kassen så hade jag lagt i BLÖTA STENAR!! Hade fyllt hela kassen (papperskasse, inte en stor men en av dom mindre man kan köpa ungefär storleksmässigt). I min sten-letar-jakt på dom bästa och finaste stenarna så hade jag totalt glömt bort att kassen var i papp…. Jag hade definitivt INTE letat sten i minst två timmar för att lämna stenarna där när påsen sprack i botten! Jag SKULLE ha med varenda sten jag valt ut, med mig hem… så jag fick (och vet seriöst inte HUR det fick plats men) lägga(med följd av passionerat bankande) i alla stenarna som var i den tidigare fulla papperskassen i den till syntes fulla tygkassen från Systembolaget!! 😂 Som sagt så vet jag inte ens hur jag fick med alla stenar men det fick jag, nu ska jag bara rengöra och koka resten av stenarna som jag inte använde till hans nuvarande vattenhål 🤗 Hör av mig om cirka en miljon år när jag har gjort rent och kokat alla stenar!! 😂😉 Lycka till!!

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Elmaa
2019-06-30 16:49
#16

Jag har en fråga,måste man byta ut jorden i krukväxterna?

Fridhäll
2019-06-30 19:20
#17

#16 nej det behöver du inte, om du inte vill omplantera! Förutsatt att jorden är fin, om du vill inplantera så skulle jag köra på såjord eller om det krisar kaktusjord, då de oftast inehåller lite till ingen gödsel samt så skulle köra på ekologisk! Men definitivt INGET MED GÖDSEL ELLER ANDRA "TILLSATSER", något som många missar är att EKOLOGISK JORD BETYDER INTE PER AUTOMATIK GÖDSELFRI JORD!!! Så läs alltid innehållet innan du köper samt rådfråga någon i affären! Om du pratar om krukväxter till hamstrar alltså! 😄 Finns det mycket jord eller lätt att gräva ut jorden så kan du placera stenar så förhindrar det hamstern ifrån att gräva! Men se till att plantan står stadigt isf och inte välter lätt! Samt att inte fylla jorden enda upp till kanten : ) det brukar man ofta inte behöva göra på dom mindre plantorna, alltså en sån som jag har i min bild då det är så lite jord som kan grävas ut! Däremot skulle jag hålla koll på den så att den inte blommar, alltså med tanke på att fröna som blomman lämnar sägs inte vara hamster säker, eller giftig. Men har aldrig läst att någon hamster skulle ha dött av att ha ätit dom, om dom nu skulle få för sig att göra det. Men det betyder ju INTE att det INTE har hänt! Så för att vara på den säkra sidan så knippsa(plocka) bara bort alla stjälkar som växer (du kan knippsa bort allt som inte ser ut som blad, alltså bladen som är syns på bilden jag visade! Den kan blomma när som helst på året om den trivs men det går att förhindra genom att bara ta bort alla utväxande stjälkar! Och om du FORTFARANDE är lite osäker på vad som är vad(vilket är helt okej och förståeligt om du inte är så insatt i växer, och även om man är det kan det vara svårt ibland : ) ) så kan du alltid köra på kattgräs (eller köpa vete, havre, korn eller råg frön och plantera så det växe till en gräs) eller plantera solrosfrön så dom växer upp till små skott vilket du inte behöver hålla koll på om det skulle komma några blommor eller inte på! Sen så älskar jag alla länkar och inlägg som Cireea skriver och/eller delar/hänvisar till då de har massa bra information och rekommendationer 😄 Som den hon länkade till i inlägg #13 !!! P.s Angående din fråga om krukväxterna (Om det INTE är till hamstern utan bara en generell fråga om krukväxter allmänt) så generellt sätt skulle jag byta ut och omplantera krukväxter som är unga varje år. Skaka försiktigt av/ta bort den gamla jorden från rötterna och plantera den i en större kruka med ny jord. Då får den ny näringsrik jord samt att den får rum att växa till sig i den nya större krukan! Hellre en för stor kruka än en för liten kruka! : ) (Ny* behöver inte betyda nyköpt men en ny kruka för den aktuella plantan, krukan bör vara diskad och rengjord innan du omplanterar) Har dina Växter några år på nacken så att säga, så räcker det med att byta ytterlagret av jord till ny jord. Men jag gillar att plantera om och ge ny fräsch och näringsrik jord även på de äldre växterna ibland, men dom behöver det inte så mycket som dom yngre gör. Så kan du vänta med att omplantera från varannat år till vart tredje år. Men det är bara generellt… Omplantera i början av tillväxtperioden och inte i viloperioden. Sen så beror det ju helt på vad det är för krukväxt, då inte alla Växter vill omplanteras utan vill ha en och samma jord i några år. Ta reda på vad/vilka Växter du har sedan vilka behov de föredrar. Många krukväxter vi har i Sverige gillar att bli omplacerade från sen vinter och tidig vår och in till hösten. Men vanligast att omplacera är på våren då allt ljus har börjat komma! Men som sagt, det skiljer sig från växt till växt, lättast är att ta reda på vad för växt du har samt den växtens behov! För allra bästa resultat och glada växer vill säga! Lycka till 🌼🌱🌹🌷

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Elmaa
2019-06-30 23:39
#18

#17 tack så mycket För svaret! Jag hade tänkt köpa en spindel växt (och ta bort de ”frön” som sticker ut) men jag vet bara inte hur man ser on det var säkert med jorden eller inte. Jag hade tänkt behålla växten i krukan. Det med stenar verkar väldigt smart men jag vill ändå vara säker på att jorden inte är farlig, och jag vet inte om det är så bra att omplacera till ekologisk blomjord,man kan väll inte bara ta bort hela växten med roten utan att jorden följer med? Men massa annat fick jag svar på iallfall, om någon vet vart man kan köpa en spindelväxt med säker jord, snälla tipsa mig om det!💗

Fridhäll
2019-07-01 08:11
#19

#18 När nu planterar om du tar du bort den gamla jorden ifrån växten med, det brukar oftast gå om man skakar lite försiktigt eller så kan man ta bort för hand! : ) Ska du ha en liten (mini växt som jag har på bilden) eller en "normalstor" växt? Oavsett vad du väljer för storlek så går det bra att sätta ner den "direkt" i buren! När man pratar om gödsel i jorden så är det mest för att man kanske vill ha det som Bottenmaterial, alltså som han bygger tunlar i osv. Det är där det är viktigt att det inte är gödsel för det är ju större mängder samt att dom är i det hela tiden (beroende på vad man har för layout då såklart) Men "vanliga" plantor så som Ampelliljan har ofta "vanlig" blomjord. Utan något extra gödsel, men det finns ju oftast lite i, men det är inte farligt för hamstern då det handlar om så lite samt att han inte kommer andas in det så som om han hade byggt tunnlar och bon i jorden. Sen så om det är/har varit gödsel i så är det ofta nedbrutet av plantan när man köper den.(är också därför många hänvisar till att man kan omplantera den när man kommer hem) Så jag tror inte du behöver inte vara orolig, inte för att jag tror att IKEA gör något speciellt med deras Växter eller något men efter att ha varit i branschen så köper jag hellre ifrån större blomster butiker eller hos mindre florister. Det är ju oftast lite dyrare, men då vet jag att dom(iallafall BORDE) tas hand om på rätt sätt. Samt att du kan fråga personalen om tips! : ) Sedan så är ju alla affärer olika, den som jag går till har alltid haft kunnig personal (Ny personal och praktikanter räknar jag inte med) och vet att dom tar hand om sina Växter på rätt sätt! Men som sagt, har ingen gjort någonting skumt med jorden så kan du lägga i den direkt : ) Lycka till! 🌱🌱

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Upp till toppen
Annons: