Annons:
Etiketthybrider
Läst 529 ggr
[Zingo.s]
2019-06-20 14:30

Svårfångad

Hej! Min ena hamster är svårfångad i buren. Jag måste ”jaga” henne och försöka stänga in henne i ett hörn för att få in henne i muggen. Hon får vara i hage när hon kommer ut från buren för jag skulle inte kunna fånga henne om hon fick springa fritt på golvet som den andra får. Det är inte ett problem i vardagen att hon är svårfångad, men det känns onödigt att stressa henne när hon ska ut från buren.

Annons:
Cireea
2019-06-20 14:36
#1

Det låter verkligen inte bra det du beskriver, inte att hon är "svårfångad" utan delen med att du jagar och tränger in henne i ett hörn. Det måste vara oerhört stressande för henne 😕Det handlar inte bara om buren, eftersom du säger att du inte skulle få tag på henne även utanför. 

Det är bättre om ni jobbar på er relation så att hon inte förknippar dig med stress och obehagliga situationer. Jobba på att hon förknippar dig med roliga saker och godis. Det låter som att du kommer få börja helt från början. 

Låt henne själv bestämma om hon vill komma ut eller inte, låt henne kliva in själv i det du använder för att transportera henne till hagen. Om det så tar 30-40 minuter i början så låt det vara så. Hon kommer förstå tillslut.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Zingo.s]
2019-06-21 09:53
#2

#1 Tack!

Hamstrar allmänt
2019-06-21 23:45
#3

En metod som fungerar på min hamster när hon skulle vänja sig att bli uppburen var att jag satt med min hand i buren och lärde henne att min hand inte var farlig efter ett tag blev hon inte lika stressad. Sen så la jag en godis i handen  så att hon kom fram till den och så lyfte jag upp henne försiktigt. Nu kan man bära upp henne stressad eller orolig.

[Zingo.s]
2019-06-23 14:17
#4

#3 jag kan klappa henne, men hon vill inte gå in i muggen eller händerna, utan hon går/springer förbi.

[E.Ama]
2019-06-23 18:42
#5

Testa utan muggen. När du fyller på mat, och hennes mat är slut/nästan slut och de närmar sig kväll, fyll på med mat och ge lite från handen. Stilla med handen en bit ifrån, låt henne komma till dig. Om hon äter från handen, höj din hand så att hon blir tvungen att klättra upp, eller använd din andra hand som en stege till maten i första handen. Släpp ner henne efter hon ätit/hamstrat.

[Zingo.s]
2019-06-24 07:45
#6

#5 Tack! Jag ska testa det ikväll 😊

Annons:
Calcifer
2019-06-24 14:07
#7

Du får ha tålamod och is i magen också. Du kanske får jobba länge utan resultat innan det till sist fungerar. Veckor eller t.o.m. månader.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[E.Ama]
2019-06-24 14:13
#8

Gör det varje kväll med henne ungefär samma tid, glömde jag säga. Oftast tar det 1-2 veckor att få dem handtama men ibland kan det ta månader.

hamster.ägare
2019-06-25 17:37
#9

Om du har en Bur på golvet så kan du öppna luckan och låta den ta sin tid. Jaga eller stäng inte in den eftersom att hamstrar är väldigt känsliga djur och kan bli nervösa och mer osäkra kring en ! Testa att sätta mat i dina hände och låt hen klättra in i din hand själv. Tvinga de ALDRIG att komma ut eftersom det kan få de att inte vilja mer.  De kan bli rädda eller aggressiva mot en efter ett tag om man fortsätter att tvinga den.

Upp till toppen
Annons: