Annons:
Etikettguldhamster
Läst 810 ggr
Elmaa
6/16/19, 10:33 PM

Bottenmaterial

Kan man inte använda Bara Sand Eller bara jord som Bottenmaterial? Hamstrar lever väll i Sand ute i de vilda?

Annons:
Cireea
6/16/19, 11:13 PM
#1

Det kan man, dock finns det ju nackdelar med Sand eller jord precis som med allt annat Bottenmaterial. 🙂
Exempelvis med Sand så kommer det behövas mycket för att fylla en Bur, så det blir dyrt och dessutom tungt. Jag tror dessutom att det blir lite svårt att bilda gångar i Sand, om du nu har en hamster som gillar sånt.  Jord dammar lätt vilket irriterar hamsterns luftvägar. 

Jag undrar lite över om pälsen eller huden påverkas av att hela tiden befinna sig i Sand, tänkte om det kan komma att irritera huden eller liknande. 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Belllllla
6/16/19, 11:18 PM
#2

Själv har jag två st dvärg hamstrar och till dom brukar jag blanda care fresh och al spån det blir faktiskt jätte bra för dom att gräva i, dom värkligen älskar det. Care fresh är dock ganska dyrt men man kan ju köra bara alspån. Sedan så måste man ju själv klart ha ett tjockt lager botten material, jag brukar köra kring 15cm eller mer i mina lådburar( jag har två 130 liters samla låder från IKEA) Att ha Sand som botten material är nog inget att rekommendera eftersom att Sand sjunker i hop om en hamster skulle gräva i det( sanden hamstrar gräver i, i det vilda är mer fuktig och lite mer jord aktig och då lite mer jord aktig tror jag🤪jord har jag aldrig läst någon som haft som botten material 🧐men man ska själv klart ha ett ganska stort område med Sand eftersom att hamstrar tvättar sig i Sand. Tips är att testa dig fram och se vad din/dina hamstrar tycker bäst om! Lycka till!

Jag<3Hamstrar
6/16/19, 11:56 PM
#3

Jag har ingen hamster just nu (men sak somsagts snart skaffa mig en) och använder oftast spån eller carefresh, men brukar dela upp buren ifall jag vill ha roligare inredning, alltså halva buren med spån/carefresh och andra halvan med jord, då kan hamstern göra lite vad den vill liksom, väldigt roligt (tyckte mina iallafall) så du borde testa det

Belllllla
6/17/19, 12:06 AM
#4

#3 det måste jag testa, vad ska man ha för jord?😊

Elmaa
6/17/19, 12:13 AM
#5

Jag har också blandning med spån och carefresh i ena buren,sen när billie går lver röret till andra buren så är halva fylld med Sand! Ja nu när du säger det så är nog sanden dör mer jord aktig

Belllllla
6/17/19, 12:30 AM
#6

Oki ska iväg imorn å se om jag hittar nått ogiftigt jord aktigt😂

Annons:
Jag<3Hamstrar
6/17/19, 12:59 PM
#7

#4 Ekologisk blom jord utan farliga besprutningar funkar sen tror jag även att reptil jord funkar

Belllllla
6/17/19, 4:42 PM
#8

#7 tacksåmycket👌🏻👍🏻

Upp till toppen
Annons: