Annons:
Etiketthamster
Läst 1279 ggr
91Marran
2019-06-16 16:02

X Varning för innehåll - Avlivning

Varning för innehåll om Avlivning. Läs inte om du är känslig! Hur avlivar man en hamster själv? Gör man som med en mus och tar nacken? Är inte kindpåsarna i vägen? Hur gör ni? Hammare känns fel, om man råkar slå fel, så man gör skada i stället. Man kan göra något med ryggen också, men jag minns inte hur och vet att det inte är säkert alls. Jag ska inte avliva nu, men min ena hamster börjar bli gammal och det är bra att kunna om det behövs akut. Som en uppfödare av vv sa att varje ägare borde kunna avliva sin hamster och nu vill jag vara en av dem. Så till frågan: Hur gör ni?

Mvh
Mig

Annons:
Lona
2019-06-16 16:11
#1

Jag kan inte komma med råd om själva förfarandet, vilket som är bäst rent tekniskt, men en sak är jätteviktig oavsett vilken metod man använder: tveka inte!

Att ta livet av ett djur lite halvdant är ett fruktansvärt plågeri, om vi nu ska tala klarspråk så innebär det naturligtvis ett rejält lidande att tex knäcka nacken men inte göra det fullt ut.
Bättre då att ta i överdrivet mycket, det lider ju inte djuret av.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

91Marran
2019-06-16 16:26
#2

#1 Tack för att du svarar! Ja man måste vara bestämd. Man kan inte låta känslorna ta över för då blir det inget bra. Då kan det bli halvdant och det är inget kul att vara med om. Det är lätt att bli biten ordentligt då också.

Mvh
Mig

jrberhgigi
2019-06-16 16:39
#3

Ta upp hamstern och ta ett stadigt grepp om nacken eller magen och vrid.

91Marran
2019-06-16 17:17
#4

#3 Nja, det är för riskfyllt att det går fel och det hinner göra väldigt ont. Har du testat det?

Mvh
Mig

Maleficum
2019-06-16 17:24
#5

Har själv avlivat en hamster akut hemma. Tog den största skiftnyckeln vi hade hemma och slog till i nacken på den (samma som när vi varit ute och fiskat), inte speciellt mysigt eller trevligt men nödvändigt och det som var "smidigast" under omständigheterna (han var dock inte längre "vid medvetande" så han låg ju helt still så ingen risk att missa). Och som Lona nämner, Tveka inte! Och om man använder verktyg för att knacka i nacken "sikta" på en punkt nedanför djuret (så man har god kraft genom hela slaget och inte omedvetet "avslutar" slaget innan det är helt gjort).

Även avlivat en hel del småfåglar själv (då jag fött upp så har haft en hel del fåglar).

Något jag alltid gjort är att direkt efter lägga dem i en tättslutande plastpåse och direkt in i frysen efteråt (även om man kontrollerat att blink reflex och allt sånt är borta innan) för att vara helt säker på att de inte av någon anledning vaknar upp igen (hört skräckhistorier om "dödfödda" valpar (kontrollerade av veterinär) som slängts och senare vaknat till liv långt senare så känns som man kan aldrig vara nog försiktig).

Känner att, speciellt med de riktigt små djuren, kan det ju fort bli väldigt akut och då vill, iaf jag, kunna ta bort dem fort hemma för att minska stress och lidande.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

91Marran
2019-06-16 17:38
#6

Ja ligger de stilla så är det ingen fara. Vill också känna att jag kan hemma, då det blir stressigt för djuret att åka till veterinär Tog en av mina förra hamstrar till veterinären. Hon var så stressad att de inte kunde ge henne sprutan. Till och med så stressad att hon var svår att söva. Åkte till "Nya" veterinären i stan. Så oproffsiga i bemötandet. Jag var inte välkommen och det var bara en hamster. Betalade 700:- om inte lite till. De höll i henne och skulle ge sprutan. Då händer det som inte får hända. Hon sticker igenom min älskade Tova och in i sin hand. Det skriket skärde i mitt hjärta. Jag hoppas att veterinären fick ont. Går aldrig dit igen. Var tvungen att gå dit för det vanliga stället hade ingen akuttid och operationen skulle vara om en vecka och do länge kunde jag inte vänta. Jag hade sprutat bättre själv. Det sa jag också.

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
2019-06-16 17:44
#7

Frysen var en bra idé! De måste jag komma ihåg att göra.

Mvh
Mig

Cosmonautens
2019-06-16 17:50
#8

Man kan lägga hamstern i en påse tillsammans med något gott och sen slå påsen hårt i en bänk. Eller ta något och slå på påsen, viktigt att vara stark eller ha ett bra grepp.

91Marran
2019-06-16 18:00
#9

Jag är rädd att jag inte kan slå hårt nog. Är kindpåsarna ivägen för nackkross?

Mvh
Mig

jrberhgigi
2019-06-18 00:13
#10

Nej. 

Utan vridd nacken. Det tar bara någon halv sekund och så har hamstern dött.

Lägg den inte i frysen eller i en påse!

Maleficum
2019-06-18 16:51
#11

#10 Om det inte framkom så tydligt så ska ju läggande i påse och frys såklart ske efter avlivningen som extra säkerhetsåtgärd.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

jrberhgigi
2019-06-18 21:23
#12

Det vet jag.

Om någon annan funderar på att avliva hamstern hemma så ville jag berätta att man inte lägger hamstern i frysen.

silverfiisk
2019-06-18 22:04
#13

#12 Varför tycker du inte att man ska göra det?

Annons:
Maleficum
2019-06-19 20:55
#14

#12 Undrar också varför du anser man inte ska lägga dem i frysen? I princip alla mina djur som dött eller avlivats har legat i frysen under kortare eller längre tid då jag inte haft möjlighet att begrava direkt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

91Marran
2019-06-19 20:58
#15

Jag lägger alltid i frysen om jag inte ska begrava direkt.

Mvh
Mig

[Zingo.s]
2019-06-20 14:22
#16

Tar inte det väldigt lång tid för den att somna in när den ska frysa ihjäl?

[Zingo.s]
2019-06-20 14:24
#17

#11 Läste inte tillräckligt noggrant :)

Upp till toppen
Annons: