Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 624 ggr
Park Charlie
2019-06-12 17:06

Parning?

Hej! I början av detta året köpte jag en dvärg hona (Campbell). Tanken med den va att jag äntligen skulle prova ta en kull med min Campbell hane som är black Mottled. Jag har satt ihop dem flera gånger under kvällarna och låtit dem para sig (handparning). Men det går inte. Dom har försökt ett flera antal gånger och hanen har även ”svimmat” till varje gång. Men efter det har inget hänt. Både hanen och honan har riktigt bra temperament och väldigt fina färger. Vet någon vad felet kan vara? Honan är född i December 2018 och hanen är född i Maj 2018. Antar även att någon kommer fråga om detta är något jag planerat och om jag har ett mål med kullen. Och svaret är, ja. Jag har planerat detta under 1 år. Gjorde till och med upp färgschema och allt möjligt för att förbereda mig (det tog ett tag med min hjärna att få ihop allt hehe). Mitt mål är att jag vill få fram fina Mottled med ett super temperament. Även behålla dem bästa för att prova på utställning.

Annons:
Cireea
2019-06-12 19:51
#1

Du vill alltså handpara? Du kan inte tänka dig att sätta ihop dom och låta dom gå tillsammans tills du märker att honan är dräktig alternativt till kullen är född? 🙂

OM du skulle ha dom tillsammans till kullen är född, kom då ihåg att det lär komma en andra kull strax därefter då dom brukar para sig nästan med en gång efter att första kulle fötts. 

Jag antar att dom båda har en (eller flera) burkompisar?
Nu har jag aldrig parat dvärghamstrar så jag vet inte hur det påverkar deras burkamrater när man särar på dom.. 🤔 Förhoppningsvis kommer en uppfödare av dvärgarterna in och kan ge bättre svar på just den aspekten.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cosmonautens
2019-06-12 20:21
#2

Kan det vara att någon av dem är steril?

ThatPie
2019-06-13 09:23
#3

Hörde från en jag känner som föder upp lite dvärg och de fick försöka ganska länge (lär honan och hanen gå tillsammans) innan de fick en kull. Varför vet jag inte dock. Men håller med #1 vänta tills det kommer någon som föder upp dem själv, leta upp någon grupp på Facebook (många aktiva uppfödare där) eller fråga en uppfödare direkt :)

Upp till toppen
Annons: