Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 727 ggr
allylevonen
6/8/19, 6:31 PM

Dvärghamstrar bråkar

Hej! 

Vi har två tjejer som inte bott ihop sedan födseln, den ena är några månader gammal och den andra är ungefär 7 veckor. 

Sedan vi köpte den minsta har den äldsta  varit på henne hela tiden, dock har inga sår uppkommit och vi har inte sett något blod när vi kollat igenom minstingen. 

För mig känns det som dominans från vår äldsta, hur gör vi på bästa sätt för att underlätta? Jag gjorde idag rent hela buren och möblerade om deras saker för att se om dom kan slappna av lite medans dom utforskar, men det vart ändå lite bråk.

Annons:
allylevonen
6/8/19, 7:35 PM
#1

Vill även tillägga att dom bor i ett stort akvarium med flera hus och dom kan gå ifrån varandra. Dock är det alltid när båda är vakna som den äldsta springer efter den minsta och ska bråka.

91Marran
6/8/19, 8:40 PM
#2

Hur stor är bottenytan?

Mvh
Mig

allylevonen
6/8/19, 9:16 PM
#3

Det är ett 110 liter som är ungefär 110x50, hur det blir i kvadrat vet jag dock inte.

Kex!
6/8/19, 9:43 PM
#4

Hur länge har de levt ihop?

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

allylevonen
6/8/19, 9:47 PM
#5

Det blir ungefär en vecka nu,  det är ju dock inte länge så man kanske bör avvakta ett tag till?

91Marran
6/8/19, 10:10 PM
#6

110x50, är du säker på att det är 110L och inte större? Har alla hus två öppningar? Tänkte så de inte stänger in varandra.

Mvh
Mig

Annons:
allylevonen
6/8/19, 10:15 PM
#7

Det kan hända att det är större än 110l,  personen jag fick det av sa att det var det. Men hon kanske hade fel, haha. 

Deras två hus har en vanlig öppning och ett "fönster". Dom har även ett grävtorn

allylevonen
6/8/19, 10:19 PM
#8

Lägger till en bild på deras hem :)

91Marran
6/8/19, 10:20 PM
#9

Hur stora är husen? Är de lagliga? Kan du såga till fler öppningar? Hur yttrar sig bråken?

Mvh
Mig

allylevonen
6/8/19, 10:26 PM
#10

Hade ärligt talat inte koll på det men det ena huset är nog faktiskt för litet nu när jag tittar på måtten från jordbruksverket. Ska ändra på det på en gång.

Jag kan definitivt öppna upp dom mer, det var ett bra tips!

Vår äldsta Iris springer efter vår minsta Hera medans Hera tjuter i högan sky, såg nu ikväll att dom bråkade i hjulet och satt ihop i en boll medans Hera tjöt. Som sagt så verkar det inte bli några riktiga bett, men det kan hända att det nyps lite.  

Bör nog kanske sätta in ett till Hjul, har några extra i reserv, dom verkar vilja springa samtidigt.

91Marran
6/8/19, 10:28 PM
#11

Skaffa en platta, det blir lättare för dem att springa två samtidigt.

Mvh
Mig

Cosmonautens
6/9/19, 11:27 AM
#12

Hjul kan vara väldigt triggande. Eftersom jag inte kan se bråket, eller i vilka sammanhang det bryts ut så vet jag inte exakt vad du ska göra. Men jag skulle ha prövat att ta ut hjulet, lägg in fler gömställen, ha ett öppnare sandbad samt strö ut maten i spånet.

IsabellsHamsterhem
6/9/19, 12:28 PM
#13

Du kan ha mindre hus så länge du har ett hus som är av rätt storlek. Båda ska dock få plats samtidigt i alla husen, annars är de för små.

Hur mycket jagar den äldre den yngre? Art på dem?

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Annons:
Campbell
6/9/19, 4:09 PM
#14

Hej allylevonen, den allmänna rekommendationen är att hålla två dvärghamstrar av samma kön och från samma kull om man vill ha  fler än en i en Bur.  

Detta betyder dock ej att det alltid funkar, nu har ju du två olika gamla individer  från olika kullar tillsammans och eftersom den äldre är på den yngre hela tiden (varje dag) så skulle jag separera dem.  Den äldre hamstern ser förmodligen buren som sitt revir.

Hamstrar måste inte ha sällskap i buren, de klarar sig jättebra själva och till skillnad från oss människor så går det ingen nöd på dem bara för att de är ensamma eftersom det är så de lever i naturen. 

Så länge de har ett stort utrymme där de kan utföra alla sina naturliga beteenden såsom att springa, klättra, gräva och leta efter mat så kommer de leva ett bra liv.

Angående din burs storlek så är den nog c:a  70-80cm  långt och 35-40 cm brett om det är ett 110 liters akvarium.  Ett akvarium som är 110x50 x ? cm  är ett akvarium runt 250-300 liter i storlek.

Jag hoppas du har möjlighet att ge hamstrarna ett varsitt hem för det kommer förmodligen inte gå att få den äldre hamstern att sluta attackera den yngre. Lilla Hera mår säkert bäst av att slippa den stress som attackerna från  Iris ger henne.

Hoppas det ordnar sig för alla.

Cireea
6/9/19, 9:52 PM
#15

#14 

"Hamstrar måste inte ha sällskap i buren" -> Det där stämmer inte riktigt. Många individer behöver en artfrände för att må bra. Sen passar inte alla ihop med en vän av samma art, men det är en annan femma. Guldhamstrar och kinesiska hamstrar är dom enda arter som inte ska bo med en artfrände. 
Men, om dessa individer nu inte fungerar ihop så ska dom givetvis separeras. Dock så skulle jag inte låtit båda två gå ensam utan snarare försöka ge den yngre en frände att bo med då den inte uppvisat något "aggressivt" beteende mot en artfrände. Det är snarare den äldre som då skulle fungera ensam. 

Det låter nästan som att du indikerar på att dom kan ha sällskap utanför buren (nu vet jag inte om jag missuppfattar), där vill jag klargöra utifall någon får för sig att det är okej att det inte är passande att släppa ihop två hamstrar som bor i varsin Bur utanför burarna. 

Sen det där med att klättra, det är inte ett naturligt behov eller beteende för hamstrar. Den enda art som ens kan klättra utan att vara en fara för sig själv är Kinesisk hamster.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: