Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 432 ggr
Pellerina
2019-06-07 17:51

Undran

Jag har några funderingar. 1. Har ett hus till hon hamstern med extra spån o strimlat papper. Hon gör ifrån sej i huset. Både kissar o bajsar. Har i andra hörnet av buren både en skål med Sand för toa o en att bada i. Ska jag byta ställe på huset o skålarna? Så hon använder dom som toa istället. Hanen använder sin toalätr till toa o sandbadet till att bada i. 2. Både honan o hanen sover hela dagarna o kommer ut vid 23 tiden. Man ska ju inte väcka en hamster. Men de får ingen närkontakt med oss människor o ingen ute tid vid den tiden på dygnet. Hur har ni löst det. Honan o hanen står i var sitt rum. Så de ska förhoppningsvis inte känna av varandra. Vill ju bara deras bästa. Där av undringarna.

Annons:
Cireea
2019-06-07 19:17
#1

1. Jag hade testat byta plats på huset och satt toan där huset stått. 

2. Du behöver absolut inte hålla hamstrarna i separat rum. Mina hamstrar har alltid stått i samma rum, oavsett art och kön. Det brukar inte vara några problem. I början kan dom reagera (oftast vid brunst) men det lugnar ner sig. 

Man bör inte väcka hamstrarna, det stämmer. Det här problemet är något man bör ha funderat på innan man skaffat hamstrar, för dom är nattdjur och är vakna när vi människor oftast sover. Då får man anpassa sig. 

Man kan däremot försiktigt försöka få dom att vakna av sig själv, exempelvis genom att vara i rummet och då kan dom bli nyfikna och därmed komma ut ur huset för att se vad som händer. Man kan lägga in lite god mat och prassla lite i spånet, då brukar dom ofta komma fram. 
Om man sedan gör dessa saker vid samma tidpunkt varje dag brukar dom börja vakna av sig själv när dom hör en i rummet. 

Om inte det fungerar får man helt enkelt acceptera att det är så och då finna en annan lösning. Exempelvis hålla sig uppe några timmar extra.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Pellerina
2019-06-07 19:36
#2

Tack för tipsen😊

Upp till toppen
Annons: