Annons:
Etiketthamster
Läst 1212 ggr
okand21
2019-06-05 11:54

använder ni samma saker till er nya hamster?

Hej, Jag har ägt hamstrar hela mitt liv och älskar det. Men en sak jag aldrig gjort är att återanvända samma leksaker, Hjul, hus och så till nya hamstern efter att den andra dött osv. köper alltid nytt vilket blir mycket i längden. Har t.ex sjukt mycket leksaker från min förra hamster som gick bort för 2 månader sen, hann knappt ha han…han var sjuk när jag köpte han. ( pga förkylning) :(, kan jag t.ex köra träleksakerna i ugnen, och sprita alla plast leksaker? ( virkon) kanske funkar? Hur gör ni?

Annons:
monstermash
2019-06-05 11:56
#1

Det är klart du kan återanvända det så länge du tvättat av allting, är ju helt ohållbart att köpa nytt om det redan finns hemma och inte används. Stoppa inte in några leksaker i ugnen däremot!

okand21
2019-06-05 11:57
#2

hoppas ingen tror att jag är hjärtlös. men är sugen på att adoptera en liten nu, och gör lite ont att slänga bort flera tusen kronor jag lagt för väldigt kort tid sen. men självklart lägger jag nya pengar på nya saker om det finns en stor risk att min nya blir smittad. men tänker att trä i ugnen på hög värme borde döda alla bakterier / virus och virkon?

okand21
2019-06-05 11:58
#3

#1 tack ja verkligen känner så nu. Har slängt jättemycket leksaker och köpt nya genom åren bara för att inte riskera något smittsamt mellan hamstrarna trots att flera dött av enbart ålderdom.

Hur ska jag rengöra träleksakerna? =) kan man inte köra dom i ugnen?

monstermash
2019-06-05 12:10
#4

Nej. Skulle aldrig någonsin rekommendera någon på internet att stoppa in saker som kan fatta eld i en ugn. Vi körde träleksakerna i diskmaskin.

Det är inte hjärtlöst, det är snarare ekonomiskt och ansvarsfullt att ta hand om vad man redan har.

okand21
2019-06-05 12:20
#5

#4 oj, okej tack då vet jag. Då blir det diskmaskin isåfall, tror du springhjulet i plast går att köra i diskmaskinen 60 grader? eller de kanske smälter. Kan nog ta virkon på hjulet. virkon dödar väll virus?

Cireea
2019-06-05 12:40
#6

Självklart kan du använda samma leksaker och inredning. Jag skulle ha tvättat allt och sen kört en omgång virkon s, då vet man med säkerhet att det är ordentligt rengjort och eventuella smittor försvinner. 🙂

Jag som uppfödare återanvända alltid leksaker och inredning, så länge det var helt och inte äckligt såklart. Många gånger roterade inredning och leksaker mellan burar för att låta hamstrarna få variation. Inga konstigheter.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
monstermash
2019-06-05 12:55
#7

Använd virkon till plastsakerna och kör träsakerna i diskmaskinen du :)

IsabellsHamsterhem
2019-06-05 15:58
#8

Beror på varför den andra gick bort skulle jag säga.
Är det av någon smittsam sjukdom så hade jag slängt det, annars hade jag diskat det / lagt det i blöt över natten och sedan sköljt av och använt :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

AnAnd20
2019-06-05 18:12
#9

Jag har kört mina träsaker i ugnen utan fara, då har jag kört dem på 100 grader i ca 20 min.  Jag håller med #8, att det beror också lite på hur den andra hamster gick bort.  

Se videos nedan: 

https://youtu.be/UmRGnbm_AlA https://youtu.be/BcJiXwaJjQQ

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

okand21
2019-06-05 18:31
#10

Men vadå virus försvinner ju av både virkon och värmebehandling. Ingen chans att vanlig förkylningsvirus lever vidare trots 100 grader

Cireea
2019-06-05 22:23
#11

#10 Det är ingen som påstått att ett förkylningsvirus lever kvar efter 100 grader. Det finns däremot andra virus som man kanske bör vara mer försiktig med, det är sådana typer som #8 och #9 pratar om. 

Jag har då också värmebehandlat träsaker och grenar utan problem, man får hålla det under strikt uppsikt och göra det på egen risk.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lona
2019-06-06 13:25
#12

En nyfiken fråga, hur funkar det att lägga sakerna i frysen? Hur kallt måste det vara för att ev smitta ska dö?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cireea
2019-06-06 13:38
#13

#12 Det brukar väl handla om cirka -18, vilket dom flesta frysar ligger på.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Kex!
2019-06-08 15:18
#14

Till nya hamstrar brukar jag tvätta mina saker, det är dock lite svårt när dem är i trä men gör mitt bästa. Sedan eftersom jag har mer än en hamster byter jag sakerna mellan  dem och har alltid gjort det. Undantag sker bara ifall inredningen på något vis är smutsig för då brukar jag bara tvätta den. Anledningen till att jag endast byter är för att mina hamstrar är friska och om smittan är luftburen kommer båda få den. Däremot om jag har en  sjuk hamster så rengör jag sakerna mycket noggrannare såklart .

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

[Zingo.s]
2019-06-14 13:00
#15

Jag använder samma inredning till alla hamstrar. Jag återanvänder även inredning från bortgångna hamstrar. Jag har inte använt samma hus som en sjuk hamster använt (för det var blod i) så det slängde jag. Men all annan inredning återanvänds. Självklart har jag tvättat allt i diskmedel och varmt vatten och låtit ligga några timmar.

Upp till toppen
Annons: