Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 625 ggr
AnAnd20
6/5/19, 9:07 AM

Varför gör han så här?

Min relativt nya dvärghamster beter sig lite konstigt. Han gillar att slicka och bita på metall.  Den första saken är att han slickar på metall stången på sitt Hjul, men där tror jag att det beror på att jag har smörjt hjulet med rapsolja. 

Den andra saken är att han biter på metallbiten på träbron. Jag tror i alla fall att han gör det. Borde jag ta bort bron så att han inte kan bita på den eller låta den vara kvar? Min mamma har en teori om att han kan ha järnbrist. Jag har dock aldrig hört talas om att en hamster kan ha det, men det kanske stämmer?

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

Annons:
IsabellsHamsterhem
6/5/19, 9:17 AM
#1

Först och främst vill jag bara säga att hamstrar inte kan veta vad för brister de ev. har. Att slicka på järn har ingen koppling till att ha järnbrist, eller någon annan brist för den delen.

Men jag håller med dig om att det är skumt att han tar just metallen.
Har han suttit i gallerbur tidigare så kan jag tänka mig att det är ett vanebeteende att ta just metallen? Men annars kanske frustration som han inte får ut på annat sätt? 
Har han stor Bur med mycket grävmöjligheter och så?

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

AnAnd20
6/5/19, 9:39 AM
#2

Nej, tror inte att han har suttit i någon gallerbur tidigare. Han är den hamster från annonsen som satt i ett litet växthus. 

Det var min egna teori att det kan har något med understimulering att göra. Just nu sitter han i duna mini Bur, men ska byta till en samla låda så fort jag har hittat en plats för mitt akvarium som jag tänkte ha till min guldhamster.  Han har en låda med jord där han kan gräva nu, fast det kanske är för litet? Jag ska testa att ha i mer strö i buren så länge och se om hans beteendet försvinner.  Detta beteenden som jag beskriver ovan har jag bara sett honom göra på morgonen/dagen aldrig på kvällen/natten.

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

Cireea
6/5/19, 10:26 AM
#3

Med tanke på hur hamstern bodde tidigare är det inte helt omöjligt att det handlar om ett stressbeteende eller ett inlärt beteende. Den "buren" han hade var minimal och vi vet ju inte om han bott i gallerbur innan det eller om han haft ett metallhjul innan du hämtade honom. 😐

Om du tar bort det som innehåller metall så kanske han finner lite mer ro? Det kan vara värt att testa. Byt Hjul till ett helt i trä och ta bort bron och sätt in något annat. Det finns broar utan metall eller tunnlar (lägger några länkar nedan)

Trixie Wicker Bridge (Djurmaxi)

Trätunnel (bro enligt mig, Zooplus)

Trixie videtunnel (Zooplus)

Trixie korktunnel (Zooplus)

JR Farm hötunnel (Zooplus)

Trixie hjul (Zooplus) -> rekommenderas 

Speedy hjul (Zooplus)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

AnAnd20
6/5/19, 11:19 AM
#4

#1 och #2 för era svar. 🙂

Jag ska genast kolla upp och fixa till det. Vid rengöring av trähjul är det lite diskmedel/såpa som gäller eller ska jag göra någon ättikslösning för det?

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

Upp till toppen
Annons: