Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 1039 ggr
91Marran
2019-06-03 18:50

Avliva?

Min ena dvärghamster, Teletubbies, har alltid varit liten och tanig. Hon har alltid ätit lite. Nu är hon mindre än vanligt och hon ser väldigt tanig ut. Hon är snart ett år om ägarna som hade henne innan gav mig rätt information. Hon är ett vandrande benrangel nu. Jag vågar knappt ta i henne kände jag när jag tog upp henne idag. I övrigt mår hon bra och springer på sin platta så mycket hon kan. Hon får bra mat och hamstern i buren bredvid får samma mat och mår fint. Ökat både fett och protein, men det hjälper inte. Mask i magen? Borde jag inte märkt något då? Eller hur yttrar det sig? Hur ska jag tänka? De döljer ju ofta om de mår dåligt. Är det dax? Jag är beredd om det är dax att låta henne gå vidare.

Mvh
Mig

Annons:
Cireea
2019-06-03 19:02
#1

Har du tagit henne till veterinären för att se om dom kan hitta något?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2019-06-03 19:12
#2

Det har jag inte gjort, bara pratat med dem i telefon. De ville avvakta och se om hon blev bättre med ökning av fett och protein. Men det har hon inte blivit. De vet inte vad det kan vara, så de sa att verkar hon lida så avlivar de henne. Den veterinären i närområdet som kan mer om hamstrar, har bara vanlig klinik och har stängt nu för långhelg. Kanske att han kan åka till kliniken om jag säger att det är akut? Eftersom han bara har en vanlig klinik, så kan han inte ta blodprov och sådant. Kan man avmaska en hamster? Jag menar är inte det riskfyllt? Jag gör i och för sig vad som helst för att hon ska få ett bra liv.

Mvh
Mig

Cireea
2019-06-03 20:20
#3

#2 Jag har aldrig hört talas om avmaskning på hamster. 
Jag hade försökt mig på ett besök hos en kunnig veterinär, men finns inget att göra och dina försök att få henne upp i vikt inte fungerar så skulle jag nog låta henne somna in just för att hon magrar av och inte verkar gå upp i vikt specialkost. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2019-06-03 20:35
#4

Ska ringa till veterinären i morgon igen och höra om de kan ta sig en titt, och då välja om de ska avliva eller inte.

Mvh
Mig

[Coorneliaa]
2019-06-04 18:02
#5

Tänkte precis göra en tråd och fråga om avlivning men hittade denna så frågar här okej så jag fick ta över en kompis hamster i påskas som dom senaste 2 veckorna har börjat bitas mer och mer så nu bits hon varige gång jag sätter ner handen i buren och även när man håller i henne så vågar typ inte ta upp henne lägre men så igårkväll upptäckte jag att hon har en tumör på höger axel som ör ungefär lika stor som en kikärta Har även märkt att hon inte kan tvätta sig hon kan lixom inte sitta upp som en liten boll utan måste ligga platt ner för och kunna tvätta sig Ska man låta henne somna in själv hemma eller ska man åka och avliva henne? Jag är ju inte helt säker på om hon lider av detta Vad skulle ni ha gjort Hon är ca 2 år gammal Och är en dvärghamster

[Coorneliaa]
2019-06-04 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hon skriker också när man ska ta upp henne Försökte ta en bild på tumören

Annons:
Cireea
2019-06-04 18:08
#7

#4 Hur har det gått? 

#5 #6 Jag hade åkt och låtit henne somna in. 
Låter som att hon lider väldigt mycket.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Coorneliaa]
2019-06-04 18:12
#8

okej då åker jag förmodligen in imorgon

Lona
2019-06-04 22:26
#9

#8, Bra beslut. Det är sällan som djur (eller människor, för den delen) somnar in sådär stillsamt som man gärna vill tro. Vi har förmånen att låta våra fyrbenta vänner slippa lida när de är gamla eller svårt sjuka, ta vara på den! Beklagar sorgen, men det är ett modigt beslut för din hamster skull. ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

91Marran
2019-06-28 19:54
#10

Nu är hon avlivad och begravd. Hon åt inget typ. Tog henne två dygn att äta en ruta knäckebröd. Den vanliga maten gick åt en tesked i veckan. Så det var ett lätt beslut.

Mvh
Mig

Lona
2019-06-29 01:22
#11

#10, Beklagar sorgen. RIP, Teletubbies❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Zingo.s]
2019-06-29 13:29
#12

❤️❤️

Fridhäll
2019-06-30 10:22
#13

Fy fan vad jobbigt…. Styrke kramar!! Hon gottar sig säkert som en gris i himlen med smarriga solrosfrön 🌻 och massa frukt i överflöd nu när dom inte behöver oroa sig för diabetes eller liknande!! Jag börjar alltid lipa när jag tänker att Quassi (Quasimodo) inte kommer leva så länge till (JA JAG LIPAR NU 😣)Så vill ge honom det bästa! Har absolut inga problem med döden annars då jag vill bli patolog men min första och kanske enda hamster, att han inte kommer finnas så mycket längre till…. det får min hjärta att brista! Jag lider verkligen med dig, men det var nog rätt beslut då hon inte åt… Hon väntar på dig ska du se! När din tid kommer för att åka dit vi levande inte kan komma in, där väntar hon på dig… och hon håller koll på dig nu med, vakar över dig, kollar vad du håller på med så allt går bra, med massa godsaker att tugga på och andra varelser som sällskap och lekkamrater. Där är dom, alla varelser som inte längre är här med oss, på det sättet som vi är vana vid, där är dom och väntar på oss! ❤ Men tills dess så ska vi leva, leva för dom som inte är här. Medans dom som har gått bort håller koll på oss och känner ingen smärta, ingen sorg eller ilska, bara kärlek och lycka! Även fast det kanske gör ont så har hon inte ont länge, om hon nu hade det! Att ibland kan dom mest smärtsamma beslut vara dom som är minst smärtsamma, konstigt nog…. för ingen vill att ens älskade lider. Men ni ses igen när det är tid! ❤ Kramar!!

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Annons:
Jag<3Hamstrar
2019-07-02 23:21
#14

Beklagar sorgen, RIP Teletubbies❤️

#8 Hur gick det för dig?

Upp till toppen
Annons: