Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1110 ggr
[Svea&Sabina]2
5/30/19, 2:32 PM

Bur??

Hej! Jag har en guldhamster och en dvärghamster. Dvärghamstern bor i en 130L samla låda och guldhamster bor i ett akvarium på 180L. Problemet är att akvariet står på en akvariemöbel och väger minst 60kg vardera. Det är väldigt jobbigt att flytta på akvariet varje gång jag ska städa bakom för att få bort damm och mat som hamstrarna lägger där när dem är ute på golvet. Jag funderar på att ha en 130L samla låda till guldhamster och sälja akvariet. Men jag vet inte om en 130L samla låda är för liten för en guldhamster. Samla lådan fungerar super för dvärghamstern men guldhamstrar behöver större inredning och därför kan det bli ”trångt”. Berätta era erfarenheter med guldhamster i Samla låda ;)

Annons:
[Svea&Sabina]2
5/30/19, 2:57 PM
#1

Mina föräldrar är i stan och ska köpa en samla låda, så vi får se om det blir stort utrymme för henne att röra sig på. Annars får hon komma ut på golvet flera gånger i veckan. (Återkommer med bilder när jag fixar buren/lådan)

91Marran
5/30/19, 3:13 PM
#2

Till min guldhamster hade jag en samla. Hjulet tog upp halva buren. Så enligt mig är det för litet. Vet att uppfödare här inne tycker att det är okej och det har i många fall fungerat för dem. Gillar den sitt Hjul så är det okej. En platta tar också upp halva buren. Men testa och se.

Mvh
Mig

Elmaa
5/30/19, 4:05 PM
#3

Jag tror det hade vart bättre om du köpte 2 samla lådor och satt ihop dom med ett rör så den kan ha 2 stora burar,då jag inte heller tror 1 samla hade vart tillräckligt bra.

Cireea
5/30/19, 4:19 PM
#4

Jag har använt SAMLA 130-liter till majoriteten av mina guldhamstrar och det har fungerat toppen. Jag varvade med tid utanför buren och lite roliga leksaker eller liknande i buren. Jag bytte också inredning emellanåt för att dom skulle ha nya saker att göra även i sin Bur. Kartonger, grenar och söka Foder var alltid uppskattat. 

De få individer som inte trivdes i en SAMLA fick bo i akvarier, det handlade inte alltid om storlek utan ibland om deras behov av att gnaga eller liknande. 🙂 Man får testa och sedan anpassa utifrån det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[E.Ama]
5/30/19, 4:36 PM
#5

Den funkar bra för min. Rekomenderar dock att ta ut på golvet/hage minst 1 timme om dagen. Trixie hjulet 28 cm tar inte så stor plats, verkligen inte halva, men typ 15-20% av buren.

91Marran
5/30/19, 4:42 PM
#6

#5 de hjulet och den större varianten har varit för smala till mina guldhamstrar.

Mvh
Mig

Annons:
[E.Ama]
5/30/19, 6:38 PM
#7

#6 Finns det ännu större 🤔. Intressant, finns det att beställa på nätet? Vad har du för Hjul?

[Svea&Sabina]2
5/30/19, 7:08 PM
#8

Äntligen är jag klar med burarna! Så nöjd! Och superskönt att slippa böka med ett stort akvarium ;) Guldhamstern verkar nöjd hittills, men om hon inte trivs får hon flytta tillbaka till akvariet. Hon ska få komma ut på golvet minst en timme flera gånger i veckan.

[Svea&Sabina]2
5/30/19, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Bilden..?

[Svea&Sabina]2
5/30/19, 7:11 PM
#10

#2 Hon springer i sitt Hjul hela nätterna. Men jag har behövt ta ut hjulet från buren i tre nätter för den har gnislat, men vi köpte olivolja idag, så nu hoppas jag att hjulet inte gnislar. Hon blev väldigt stressad och rädd när hon inte fick ha hjulet.

Elmaa
5/30/19, 7:28 PM
#11

Vad kul! Men ha i typ 15cm spån på åtminstone en plats i buren!

[Svea&Sabina]2
5/30/19, 7:28 PM
#12

Är det ett tecken på att hon inte trivs? Hon kunde göra så i akvariet också, men blir orolig nu när hon flyttat till en ny Bur.

Annons:
Elmaa
5/30/19, 7:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#12 vadå? Att hon springer i hjulet helatiden? För isånnafall så är det ju massa hamstrar som älskar sitt Hjul. Men tänk på att dom inre gillar nör det ser fint ut och hellre vill ha massa saker lite överallt så det är rätt så stökigt,med massa spån också! Typ lite som jag har i ena hennes Bur (och oroa er inte,jag har sandbad och Hjul i den andra buren). Min hamster springer inte i hjulet konstant då hon har massa annat kul att göra i sin Bur,men hon springer då och då varje natt. Om du är orolig för att hon är uttråkad och inte trivs så kan du testa fylle på med fler saker,större sandbad,mer spån,stenar, massa pinnar, massa broar,trätunnlar(min hamster älskar tunnlar och speciell den naturliga som kanske synns på bilden, massa hus, testa göra underjordiska gömställen,jag har två som synns längst fram. Ha så mycket du får plats med helt enkelt! Hamstrar gillar ju inte öppna ytor.

[Svea&Sabina]2
5/30/19, 8:02 PM
#15

#24 Kolla länken

Cireea
5/30/19, 8:11 PM
#16

#13 Understimulerad hamster skulle jag säga.
Det spelar ingen roll hur stor Bur dom har utan vad dom har att göra. Så som jag ser det på din bild så är buren rätt "tråkig" i en hamsters ögon. Fyll på med massa kartonger och grenar. Strö ut lite frön eller göm annat gott. Kanske lägga in en form av grävlåda med jord eller Sand i?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Svea&Sabina]2
5/30/19, 10:14 PM
#17

#16 Tack! Hon använder inte inredningen jag ställer in. Eftersom hon flyttade in i buren idag la jag inte in så mycket, men i akvariet hade hon kartonger och en stor äppelgren

[Svea&Sabina]2
6/1/19, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag fixade iordning burarna så dem har lite mer att göra :)

[MelliOO]
6/3/19, 1:23 PM
#19

#18 Vad har du för kvistar?

[Svea&Sabina]2
6/3/19, 6:26 PM
#20

#19 äppelgrenar

Annons:
[MelliOO]
6/3/19, 6:27 PM
#21

#20 Okej, funderar på att också plocka några och ge till mina små :)

Upp till toppen
Annons: