Annons:
Etiketthamster
Läst 1035 ggr
Soffan123
2019-05-25 22:25

Min kompis hamstrar

Min kompis har skaffat 2 dvärghamstrar för ungefär 2 veckor sen. Jag har varit hemma hos henne och då har vi träffat hamstrarna. Jag är dock lite orolig för 2 två små liven, hon har bland annat en Bur som ser ut som en fågelbur och den är helt gjort av galler och dom har knappt något spån. Hennes lilla syster plockar med dom hela tiden och började nästan gråta för att hon inte fick ta upp dom. Kompisen säger att det är bra att deras hamstrar gnager galler.

Jag vet inte vad jag ska göra eller om jag ska säga något?

Tacksam för svar

Min tvillingsyster är det finaste jag har

Annons:
[E.Ama]
2019-05-25 22:41
#1

Jag hade sagt att de hög risk att dom skadar sig pga galler, hamstern kan bryta ben, skada sina tänder eller sin nos när den gnager, bett han/hon köpa en samlalåda istället, eventuellt gett dom en. Jag hade berättat grundskötsel, att det ska vara en vis mängd spån, hjulet ska vara minst 20 för dvärg, trähus, ingen vadd osv. Som det ska vara helt enkelt. Men tyvärr används många hamstrar som barnleksaker. Gäller för dem vuxna att ta ansvar också. Man blir lite ledsen faktiskt.

Elmaa
2019-05-25 23:56
#2

För att lägga till några saker jag kom på som #1 inte skrev , aldrig väcka hamstern och förklara hur det känns för en själv om man skulle bli väckt mitt i natten,inte vara högljudd och tex skrika/gråta eller ha hög musik runt hamstrarna, inte låta småbarn hålla över höjd då hamstern kan tappas,helst inte låta barn hålla helt då dom är väldigt hårda med dom små könsliga kropparna. Förklara att hamstrar lever under tunnlar och att hon behöver ungefär 15-20 cm spån i höjd. Jag vet att hon kommer bli arg och prata om ”hur hon kan ta hand om sina egna djur och du int rör expert”, så därför hade de vart bättre om du pratade med hennes föräldrar samtidigt.

Soffan123
2019-05-26 09:09
#3

Tack för svar, jag ska försöka prata med henne :)

Min tvillingsyster är det finaste jag har

Upp till toppen
Annons: