Annons:
Etiketthamster
Läst 1671 ggr
Arcade-Foodie
2019-05-14 10:01

Hur är det att äga en hamster

Undrar lite hur de är att äga en hamster, då jag har en akvarium som står tomt och skräpar. Den rymmer minst 130 liter, har inte exakt koll hur stor den är (typ 1 meter lång är den). Ända jag vet är att jag inte orkar bära den och att jag inte har någon intresse för att ha fiskar ☺️ Så tänkte kanske att ha något annat djur i den istället för fiskar. Äger 3 kaniner och vill ofta göra det bästa jag kan för djuren, då en är frigående inne, två ute med 10 kvm hage och ca 3 kvm Bur. Så undrar allmänt om hamstrar är roliga att ha. Om jag skulle skaffa en hamster skulle det vara av de mindre raserna, då buren ska åtminstone passa.

Annons:
Cireea
2019-05-14 10:51
#1

Beroende på storlek så kan nog buren fungera för guldhamster också, om det är så att du har intresse för den arten.

Jag har ägt vintervit, kinesisk och guldhamster. För min del så är det guldhamstrar som tilltalat mig mest. Jag gillar storleken och deras lugn. Min kinesiska hamster var dock väldigt mysig och lätthanterlig så jag kan även rekommendera en kinesisk om det är något du fungerat på. 

Men hur är det att äga en hamster? 
Det beror mycket  på deras personlighet, bakgrund och gener . Vissa är otroligt aktiva och gillar att bli aktiverade med massa olika sorters aktiviteter. Andra är lugnare och nöjer sig med det mesta som man erbjuder, utan att man behöver lägga ner flera timmar på att aktivera. 
Man måste anpassa sig efter hamsterns behov, vissa kräver mer och andra kräver mindre. Vissa gillar att mysa medan andra inte gillar det lika mycket eller alls. 

Jag vet dom som tränat agility med hamster, och vissa lär sina tricks. Själv har jag inte gjort detta men det är möjligt om hamstern är intresserad. 🙂

Jag tycker att hamstrar är väldigt mysiga djur. Deras olika personligheter gör att man aldrig möter samma hamster två gånger i livet, även om olika hamstrar självklart kan påminna om varandra. 

--

Värt att tänka på är att hamstrar är nattaktiva djur, det är alltså vanligt att hamstern vaknar sent och är uppe på nätterna. Därför måste du anpassa dig lite när det gäller aktivering och skötsel, så det sker när hamstern är vaken. 

En annan sak är att dvärghamstrar, förutom kinesisk, ska gå minst två och två då dom ä flockdjur. Guldhamstrar ska alltid bo ensamma då dom är solitära djur. 
Kinesiska hamstrar skiljer sig från de övriga arterna, dom är faktiskt bra på att klättra så där kan man erbjuda lite roliga grenar och rep. 

Beroende på hamsterns personlighet och hur den hanterar flytten kan du behöva ge den lite tid att anpassa sig till det nya hemmet. Låt det inte avskräcka dig utan ta det lugn och ha tålamod. 🙂

Jag rekommenderar att du läser på lite om de olika arterna och när du hittat en art som passar dig kontaktar du en uppfödare som kan hjälpa dig med mer artspecifika frågor och som även kan hjälpa dig med att hitta en hamster som passar dig. 

Har du frågor kring guldhamster kan jag gärna svara på frågor då jag är uppfödare av guldhamster. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Arcade-Foodie
2019-05-14 11:41
#2

Vilka hemsidor är bra att läsa, för att hitta bra information om hamstrar och hur man tar hand om dem. Har aldrig ägt en hamster, så vill gärna läsa på mer :)

Cireea
2019-05-14 11:57
#3

#2 Här inne har vi bra med artiklar (exempelvis Bur, Hjul, Foder, Färskmat etc) och diskussionstrådar där du kan hitta information. 🙂 Kolla runt och sök på sajten så hittar du garanterat svar på mycket. Annars är du välkommen att skriva mer specifika frågor så kan vi på sajten hjälpa dig. 

Annars kan du vända dig till SHFs hemsida, där finns en del att hämta:
http://hamsterforeningen.se


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[E.Ama]
2019-05-14 14:48
#4

Jag tycker hamstrar är dem gulligaste djuren som finns, men dem är inte dem roligaste faktiskt, inte ens nära med tanke på hur mkt dem sover bort dagarna. Dem är inte som kaniner, marsvin, råttor exempelvis. Men det är endå mitt favoritdjur :)

Arcade-Foodie
2019-05-14 15:24
#5

Hur är kostnaden med att äga en hamster? Behöver även ha koll på det, då jag redan lägger 1000 kr i månaden på mina kaniner 😅

Linn Is The New
2019-05-14 15:27
#6

Rekommenderar starkt guldhamster :)! Från en bra och seriös uppfödare får man en galant liten krabat. Man ska inte underskatta deras förmåga att vara sociala- som många gör idag. Det ses från många som ett "barndjur", men jag anser att de passar utmärkt till vuxna. Dessutom är de lite större, och det kan jag tycka vara skönt vid hantering.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
[E.Ama]
2019-05-14 15:30
#7

Mycket billigare än dem flesta djur då den inte äter så mycket (ca 1-2 matskedar om dagen). Hamster är billigare att ha än kaniner med all säkerhet då jag också haft kaniner.

Cireea
2019-05-14 16:12
#8

#5 Det beror på hur mycket man är villig att lägga, vad man köper för Foder och hur mycket man köper åt gången samt vilket Bottenmaterial man använder. 
Några hundralappar kanske. 😛


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Arcade-Foodie
2019-05-14 20:21
#9

#8 jag har inga problem att lägga pengar på mina djur. Men har inte exakt toppen budgeten, då jag studerar och behöver lägga undan pengar till veterinär kostnader :) Hur stor Bur kräver en guld hamster?

Arcade-Foodie
2019-05-14 20:24
#10

Har en 200 liter akvarium :)

[E.Ama]
2019-05-14 20:52
#11

Jag tycker markytan ska vara minst på 75x50, minst. Ju större destå bättre. En samlalåda är bra, den har 78x56. Jag tror ditt akvarium är större, den passar perfekt.

Arcade-Foodie
2019-05-14 22:46
#12

Okej, tack så mycket för hjälpen. Då är det bara dags att läsa på massor om hamstrar och se om det blir en liten kompis till i familjen ☺️

[E.Ama]
2019-05-15 00:05
#13

Lycka till :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: