Annons:
Etikettbildtråd
Läst 907 ggr
hamsterägare
5/11/19, 1:29 PM

vilken ras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! jag köpte hamster för några dagar sen.(min andra hamster). jag köpte han på en djuraffär. vet att de är dåligt men uppfödaren nära mig fick man inte bara köpa en dvärghamster. men iaf. i djuraffären nämnde dom aldrig vilken ras han va. de ändå jag vet är att han är en dvärghamster. är han en serbisk, rysk eller nån slags vintervit. har lagt in bild så ni kan bedöma själva. tack så länge<3

Annons:
Cireea
5/11/19, 1:33 PM
#1

Först och främst; det finns inga raser. Det är arter. Vilket är en viktig skillnad.
Det finns ingenting som heter serbisk. Rysk vintervit heter arten du tänker på. 

Eftersom hamstern är köpt på djuraffär är det högst troligt en Hybrid, alltså en blandning av rysk vintervit och campbell. Vilket det också ser ut som. 

Varför i hela världen ville du köpa en dvärghamster? Uppfödaren i din närhet hade helt rätt. Dvärghamstrar ska enligt lag bo minst två och därför har många uppfödare det som krav om det inte finns en artfrände i hemmet redan.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Svea&Sabina]2
5/11/19, 1:55 PM
#2

#1 Jag håller med! Många uppfödare har som krav att köpa minst två eftersom dvärghamstrar ska vara minst två. Vissa hamstrar kan inte bo med andra hamstrar och då är det okej, men varför köpte du inte två? Om du inte fick skaffa två stycken hamstrar så kunde du ha köpt en guldhamster eller ingen alls. Jag vill absolut inte få dig att känna dig som en dålig ägare, men läs på nästa gång. Jag vet att man inte kan veta allt, men grunden man behöver veta när man skaffar hamster är att dvärghamstrar ska vara minst två.

Cireea
5/11/19, 2:15 PM
#3

Kinesisk hamster ska också vara ensam, men annars så är det två som gäller om det inte råder speciella situationer, exempelvis att hamstern inte kan bo med en artfrände på grund av aggressivitet eller liknande. Men då ska man också ha försökt introducera hamstern till en annan. 

Eftersom din hamster är en Hybrid så är det ingen bra idé att sätta ihop den med en annan, risken är alldeles för stor att det inte kommer fungera på grund av det faktum att det är en blandning mellan två arter.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[E.Ama]
5/11/19, 3:35 PM
#4

Nu när du väl har hamstern, läs på så mycket du kan. Det finns jätte bra trådar och information här som man lär sig mycket av, det är bara att söka på det du vill veta, om det inte finns kan du göra en ny tråd. Det skulle du igentligen gjort innan du köpte, men de aldrig försent att lära sig, gör det så att din hamster kan få ett värdigt liv. Lycka till.

Cireea
5/11/19, 4:01 PM
#5

#4 Instämmer, bra skrivet. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

hamsterägare
5/11/19, 6:04 PM
#6

#1 tack för svaret. var visst inte så påläst men tänkte att de funkade med bara en dvärghamster eftersom jag har sett många och känner många som bara har en och själv bara haft en. har pratat med min pappa om detta. är det försent att skaffa en till hamster eller måste man köpa två hamstrar från början? köpte denna hamstern i tisdags. när vi pratade sa vi att vi kanske skulle skaffa en till och då också köpa ett akvarium istället om vi ska ha två. hur många liter eller vilka mått måste akvariumet va? i amerika och så är regeln ca 40 gallons (stav) som representerar ca 120 liter.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[E.Ama]
5/11/19, 7:00 PM
#8

Det är många som inte är pålästa, djuraffärerna likaså. Du skulle köpt från en seriös uppfödare som föder upp dvärghamstrar med rena linjer. Dem från djuraffärerna är blandning mellan två olika arter, därför har dom mkt svårare att bo tillsammans. Det kan sluta riktigt illa, att en av dem går bort. Om du nu köper en till så måste du vara beredd på att det inte funkar och sedan ha dem i varsin Bur.

Physii
5/11/19, 7:58 PM
#9

Han är Hybrid och ska bo själv.

Cireea
5/11/19, 8:19 PM
#10

Jag hade nog inte försökt, hybrider går sällan ihop och det slutar nio av tio gånger att dom bor i varsin Bur.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: