Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 775 ggr
Hannanyman
2019-05-05 20:34

Mat

Hej jag går i tankarna att köpa en guldhamster. Jag har fått ganska bra grepp om hur allt ska skötas osv. Men jag vill ju ge min hamster det bästa och undrar vad är det bästa fodret till en guldhamster och vart kan jag hitta det? Hittade ett Foder på granngården vad tycker ni om det är det bra/dåligt?

Bild raderad på grund av upphovsrättsskäl //Admin 

Annons:
[E.Ama]
2019-05-05 21:00
#1

Jag vet inte om den där från granngården. Men jag vet att hamsterdröm och hamster complete gerbil/hamster är bland dem bästa man kan köpa. Hamsterdröm finns bara på zooplus att beställa och hamster complete finns lite överallt.

Physii
2019-05-05 21:03
#2

Hamsterdröm finns också överallt. ;)

[E.Ama]
2019-05-05 21:04
#3

Man kan blanda de två också glömde jag säga. Hamsterdröm är fröblandning som man strö ut i buren exempelvis, och hamster complete är pellets. Båda ska vara fri tillgång till.

Physii
2019-05-05 21:07
#4

3

Undvik att blanda då näringsvärdena ändras.

[E.Ama]
2019-05-05 21:30
#5

Ändras något enstaka kanske. Men båda är väldigt lika ju. Det är 2 % mer fibrer och 2 % mer protein i complete. Jag ger hamsterdröm som bas sen lägger jag i några complete pellets till.

Physii
2019-05-05 21:32
#6

Om du blandar dröm+complete får du nya värden.

Inget som händer om du ger lite.

Annons:
[E.Ama]
2019-05-05 21:36
#7

Om jag ger 1 matsked dröm, så kanske de finns 5 complete pellets där. Hur mkt kan värdena ändras? Är de så noggrant?

Physii
2019-05-05 21:37
#8

Inget som orsakar negativitet hos hamstern.

91Marran
2019-05-05 22:24
#9

#5 räkna ut vad värdena blir om du blandar. Väg hur mycket du har av varje och ta hjälp av ett excelark. Där skriver du in vad varje Foder har för värden. Sedan skriver in hur mycket du ger av varje och får ut vad procenten blir. Låter mer invecklat än det är. 2% är väldigt mycket i skillnad. Hade inte blandat. Om du vill så kan du skicka hur mycket du blandar och värdena så kan jag räkna ut det. Tänkte om du tycker att det är jobbigt att räkna ut.

Mvh
Mig

Cireea
2019-05-05 22:57
#10

Jag hade undvikit att blanda, förstår inte poängen med att blanda då Hamsterdröm är ett bra och komplett Foder precis som det är. Ska man blanda Foder bör man vara insatt i hamsterns näringslära då varje blandning ger nya värden.  
Blandar man Foder utan att tänka på vilka värden dom har kan det få otrevliga konsekvenser för hamstern.

Jag rekommenderar att du läser vår artikel om just Foder som vi har på sajten, finns att hitta genom att klicka på det understrukna ordet Foder eller kika bland våra artklar alternativt sajtens framsida. 
En bra riktlinje är att kika på de värden som anges i nämnd artikel och sen jämför man med det som står på förpackningen. Man bör hitta ett Foder som är så likt de angivna värdena som möjligt. Bunny Hamsterdröm är ett toppenfoder, finns att beställa på bland annat Zooplus. 

Jag har dessutom valt att radera din bild då du inte har rättigheter att använda den, vilket gör att du begår ett brott. Länka gärna istället. Läs mer om det här:

https://hamster.ifokus.se/discussions/5b619b068e0e7465270010be-information-bilder-i-era-inlagg?4d712436b9cb462141045c57-1


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[E.Ama]
2019-05-06 00:10
#11

Hamsterns ungefärliga proteinprocent är 15-20%. Hamsterdröm har 15%, complete har 17%, så där ska de inte vara några problem. Däremot så behövs 8-10% fibrer, och hamsterdröm har 7.6% medans complete bara har 4%. Blev lite orolig nu, men som sagt det är bara några styckna pellets, inga stora mängder (4-5st). Tycker ni jag borde sluta ge complete? Han gillar dem väldigt mkt.

91Marran
2019-05-06 08:43
#12

Jag hade slutat med det

Mvh
Mig

IsabellsHamsterhem
2019-05-06 12:55
#13

#11

Tror inte det är några problem med näringsvärdena, jag blandar i en hel del i mina Foder och utgår från hur djuren mår istället för exakta värden.

Men jag hade ändå slutat med complete då jag inte ser meningen med att ha pellets i en väldigt bra musli :) Det är bättre och mer berikande med musli än med pellets :) Du kan dock då och då strö ut dem i buren om du vill men jag ser ingen mening med att ha dem i basfodret :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Annons:
[E.Ama]
2019-05-06 13:04
#14

Tack. Förlåt TS för att jag kapade din tråd. Som alla här säger, hamsterdröm är riktigt bra. Jag ska sluta ge complete, man lär sig så mkt här på hamsterifokus, många som är kunniga. Tack igen.

Upp till toppen
Annons: