Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 566 ggr
Hamsterlover123
2019-05-03 16:41

Avel

Jag har under några veckor velat avla min hamster hona. Men hur fixar man med hane osv. Jag hade tänkt att behålla alla ungar och ha dem i samlar lådor från ikea. Jag har tid och allt sånt men jag vet inte hur man ska göra med en hane, om man måste köpa en eller hur ska jag göra?

Annons:
[Svea&Sabina]2
2019-05-03 16:58
#1

Måste du avla om du inte tänkt vara en seriös uppfödare? Varför tvinga fler djur att bo i burar när du kan köpa ungar som redan är födda?

Julie_Evir
2019-05-03 17:15
#2

Jag skulle själv inte rekommendera dig att avla om du är nybörjare. Det är mycket som kan bli fel på vägen. Honan och hanen kan börja slåss; vilket kan leda till livshotande skador.  Honan kan bli sjuk eller kan få en svår födsel. Ungarna kan vara sjuka. En massa ansvar som kräver otroligt mycket.

Sedan skulle jag inte rekommendera att avla på hamstrar som du inte vet bakgrunden om. Mentalitet, dolda sjukdomar och annat som går i generna.

Och hamstrar kan få många ungar; har du planerat att behålla dem allihop? Kan du spendera tid med alla? Jag har fyra hamstrar och hela kvällar går åt till dem. Det kostar även att ha så många hamstrar; även om hamstern inte är det dyraste av djur måste du fortfarande skaffa ett varsitt Hjul, varsin Bur, varsin vattenflaska, egna hus, egna leksaker åt dem m.m.

Sedan finns det så otroligt många hamstrar som söker nya hem, och även många uppfödare redan. Så behöver vi verkligen fler hamstrar till världen?

Cireea
2019-05-03 17:15
#3

Vad är målet med kullen?
Har din hona en stamtavla?
Hur gammal är din hona? 
Vad söker du hos en hane? (Personlighet, utseende, färg, hårlag, teckning osv) 

Hur stor kunskap har du kring avel? 
Varför vill du avla på din hona?  Vad är din hona för art? 

Du skriver att du ska behålla alla ungar, så om kullen består av 18 ungar…ska du då behålla alla? Har du verkligen tid och ekonomi för det? För 18 ungar är inte någon fantasisiffra eller något totalt omöjligt. Det är faktiskt fullt möjligt.

Tänk på alla risker som kommer med avel, precis som #2 redan nämnt. 
Jag ställer frågorna för att du ska tänka några extra varv. Att ta en kull är ingenting man gör på en handvändning. Det ligger noga planering bakom en kull och man ska vara väl påläst innan man tar kullen. 

Tillägg: 
Du nämner också att du velat avla på henne "i några veckor" - vilket låter som ett väldigt impulsivt beslut. Jag tycker det låter som att du bör läsa på mer och fundera ordentligt på om det här är en bra idé.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: