Annons:
Etikettguldhamster
Läst 807 ggr
[Annika_hamster]
2019-04-16 07:27

Pendla med hamster

Hej! Har i flera år väntat på att få skaffa ett husdjur och tillslut har mina föräldrar gått med på att jag får skaffa en hamster! Jag går första året gymnasiet och under veckorna bor jag på skolan eftersom det går för dåligt med bussar. Min fråga är ifall man kan pendla med hamster eller om det är dåligt. Bussresan tar 40 minuter. Mina föräldrar vill inte att hamstern stannar här Så i värsta fall blir det ingen hamster… min vän kollade med en djursjukskötare och hon sa att hamstern blir stressad osv. Men läste här i forumet på flera inlägg med folk som rest i flera timmar och hamstern bara sov. Dock så kommer jag ju pendla så det blir 40 min buss varje söndag och fredag.

Annons:
[E.Ama]
2019-04-16 11:52
#1

Tyvärr så tror jag inte det är en så bra ide, pga stressen hamstern kommer få utstå. Det är inte ens bra att väcka en hamster, sen att transportera hen så ofta måste vara ännu värre. Detta är vad jag tror. Hoppas nån annan vet bättre.

Cireea
2019-04-16 16:17
#2

Det är fullt möjligt, men mycket beror ju på hamstern också. 
Jag skulle säga att det skulle fungera om du exempelvis också ser till att ta med hamsterns Bur när du åker hem under helgerna. På så sätt blir det ingen ny miljö utan hamstern kliver rakt ner i samma Bur, vilket skapar trygghet för hamstern.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[E.Ama]
2019-04-16 19:45
#3

Vad har du för Bur? Köp en billig mini duna som extra Bur ifall du har en för stor att ta med. Minidunan använder jag som transportbur, för över material och sånt till den bara så känner han sig ganska trygg.

[Annika_hamster]
2019-04-16 20:10
#4

Tack för alla svar, hade lite second thoughts ett tag men hämtar ändå hem den lilla krabaten imorrn. Märker jag att han mår dåligt får jag i värsta fall sälja eller ge bort han till någon som kan ha han på samma ställe. Tar åt mig av tipsen, verkligen tack! Nu ska man bara komma på bra namn hahah

[Annika_hamster]
2019-04-16 20:12
#5

Tänkte också att när jag åker hemifrån så kan jag ju sätta ner spån från vanliga buren så luktar transportburen hemma liksom. Har även frågat en veterinär om åsikter och väntar på svar :)

[E.Ama]
2019-04-16 20:46
#6

Ta bäddmaterial, skål osv, försök fixa som det är i hans vanliga Bur. Börja vänja hon/han att vara där. Så ska det nog gå.

Annons:
Cireea
2019-04-16 21:05
#7

När du transporterar hamstern så bör du absolut inte ha någon inredning i transportburen. Alltså inga skålar, hus eller andra leksaker. Inredningen kan skada hamstern ganska ordentligt i exempelvis en krock, en skarp sväng eller ett gupp i vägen. 

Kör på Bottenmaterial, toapepper (bomaterial), en gurkbit för vätska och lite Foder.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Annika_hamster]
2019-04-17 12:49
#8

Kom hem idag med honom. Det var en 30 minuters bilfärd vilket gick bra, hade Bottenmaterial och bomaterial samt lite av hans gamla Foder. I början knorra han mycket och grävde sen sov han resten av vägen.

Denna kommentar har tagits bort.
ThatPie
2019-04-18 19:03
#10

#9 Om hamstern fortfarande får komma ner i samma Bur efter resan hur bor den då ”inte hemma”? Tycker det är väldigt grovt sagt. TS skriver ju även att hen kommer anpassa sig efter hur hamstern ser på det hela och tänker leta nytt hem till dem om det inte skulle passa. Hur är det djurplågeri?

[Annika_hamster]
2019-04-18 20:25
#11

Tar åt mig av allas åsikter och är glad för respons, men #8 tänk på att det är på nätet och man ska alltid tänka på vad man säger och hur man formulerar sig. Nu lät det väldigt grovt och det kan vara något att tänka på. Du riskerar att folk inte lyssnar då det bara trycker ned en. Harry ska få följa med några gånger och så håller jag noga koll om han klarar av det annars lär han få ett nytt hem.

silverfiisk
2019-04-18 21:04
#12

Ignorera #9. Hen har haft flera konton tidigare och verkar bara vara ute efter att kränka folk och tjafsa.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Cireea
2019-04-22 13:50
#14

Jag har rensat bort inläggen från trollet och användaren är avstängd från sajten.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: