Annons:
Etikettguldhamster
Läst 852 ggr
[E.Ama]
4/12/19, 12:42 AM

Rädd i hagen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. I buren (samla låda 130L) är han jätte charmig och hänger o klänger på mig och ska upp. Men såfort han kommer upp börjar han bli stressad. I hagen ändrar han beteende helt, från att vara lugn som i buren blir han lite "galen" i hagen, mycket stilla blickar, rädd för ljud och väldigt snabba sprintar. Han försöker inte rymma, men gömmer sig gärna såfort de tänt eller att jag kommer öppnar dörren till rummet. Får locka ut han från gömmor med något gott, medans i buren kommer han alltid fram såfort mina händer är där. Är det någon som känner igen sig? Är det bara jag som tror att han blir rädd men igentligen så leker han eller nåt? Han är ju rätt så ung ca 3 månader.

Annons:
Cireea
4/12/19, 12:55 AM
#1

Han kanske helt enkelt inte känner sig trygg i hagen ännu. Ge honom tid och bjud på något gott i hagen varje gång så han börjar associera hagen med något positivt. 

Brukar du sitta i eller bredvid hagen medan han är ute i den? Tänkte om du kanske kan ge honom lite trygghet om han ändå känner sig trygg med dig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Flora2017]
4/12/19, 1:34 PM
#2

Min robbe är också så Han är super glad och sprallig i buren men så fort man stoppar honom i hagen ska han antingen gömma sig elelr förstärka ta sig tillbaka till buren ,

[E.Ama]
4/12/19, 1:35 PM
#3

Brukar sitta bredvid mig men har också suttit inne. Kanske ska sitta oftare inne.

Fridhäll
4/12/19, 3:55 PM
#4

Hur länge har du haft lekhagen? Tror att han kanske inte är van riktigt bara (om den är ny) :) Har du några leksaker (eller lite "spån") som kommer ifrån buren i lekhagen med eller är det bara "nya" saker? Kan ju hjälpa om det har lite familjär doft samt som #1 säger att du kan ju försöka sitta lite mer så han känner sig trygg! Det tar ju olika tid för olika individer att känna sig trygga i nya miljöer, byggde en "lekbur" till min lilla pojke och han var med lite nervös och rädd i början även fast jag hade spån/sand leksaker och hus som jag använt i hans "vanliga" Bur först (och i tidigare burar, så inte helt nya) men efter kanske 4 gånger så kände han sig trygg! Han kan ju också bara reagera när du kommer dit och tänder lampan (om du inte suttit bredvid) för han inte vet vem det är, samt att det är lite nytt ställe :) ((om det är så att den är ny eller har flyttat ställe, om inte så skulle jag nog spåna på VAD och VARFÖR han blir så rädd just i lekhagen och inte samla lådan? Kan det vara att han inte har något spån, är i en miljö där det är mycket ljud/vibrationer eller andra starka lukter (vissa hus/lägenheter kan ha olika lukter beroende på vilken rum man är i….framförallt i gamla byggnader) kan det kanske vara själva leklådan han är i? Han kanske skulle känna sig mera trygg i en annan samla låda med leksaker i som du har fixat så han kan springa ut lite extra i en hage…? :) JAG personligen om detta har pågått länge skulle nog testa med en till samla låda som lekhage med en hål eller något i bottensidan (se till att det inte är några vassa kanter kvar) som leder ut till en inhägnad med staket. Men det är ju bara JAG. Jag vet inte vad du har för möjligheter eller plats. Men det är ju som sagt om det pågått länge och han fortfarande är rädd :) Lycka till och håll oss gärna uppdaterade om det blev bättre och vad/hur du gjorde!!

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

[E.Ama]
4/13/19, 4:12 AM
#5

Det har inte pågått särskilt länge, 16-17 dagar tror jag. Lägger i han i hagen när han ber om det på kvällen. Han är i en miljö han känner igen, och han vill gärna dit. Men när han väl är där så börjar det. Vid ett tillfälle "ropade" han på mig att ta upp honom och lägga han i buren igen, när jag väl gjorde det gick han och hamstrade sin mat och ville att jag skulle ta honom till hagen igen, så han kan lägga maten där. Jag brukar annars bara ge grönsaker och annat färskfoder i hagen. Han har även hittat sin sovplats där, han biter sönder kartong att boa med. Han springer i hjulet om jag inte är där. Men När jag kommer stirrar han oftast på mig i 1-5 minuter, still som bara den, som att han tänker, och sedan säger "hejdå nu förstörde du allting så jag går och sover" . Han får lukta på mig innan han smiter iväg, så han vet att det bara var jag, men han går endå. Han kan göra så i buren med ibland, sluta springa, stirra, sen gå lägga sig om jag tittar på, han verkar kunna se mig från 2 meters håll. Känns konstigt, för han är ju inte alls rädd för mig. Jag är jätte nöjd med min hamster, vi leker och brottas (med handen) och har riktigt trevligt ihop. Han kanske bara vill vara själv ibland? Tack för alla tips, ska testa.

Upp till toppen
Annons: