Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1290 ggr
Sasha W
2019-04-10 11:18

Bra Hamstermat?

idag satt jag och kikade på zooplus.se som vanligt och fick syn på en helt ny hamstermat jag inte sett förut…. vet någon om detta är Bra?

protein 18.0 %

fett 9.0 %

fibrer 8.0 %

aska 9.5 %

kalcium 0.7 %

fosfat 0.4 %

Annons:
91Marran
2019-04-10 11:22
#1

Fettet är för högt. Annars så är det rätt okej :) Vad har du för hamster? Vilken ålder?

Mvh
Mig

Sasha W
2019-04-10 11:42
#2

har ingen hamster än <3 ännu några månader kvar tills jag är redo…

Cireea
2019-04-10 13:13
#3

Vad är det för Foder? 🙂 Kan du skicka en länk?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2019-04-10 14:46
#5

Aha!😃
Som #1 säger så är det för mycket fett men i övrigt verkar det lovande. Jag ser dock ingen siffra för fodrets kolhydrater? Det är värt att kolla upp så det inte är allt för högt eller lågt. Ett tips är att maila och fråga! 👍

I vår artikel om Foder kan man läsa ungefärliga siffror för hamstrars näringsbehov. Jag klistrar in dom även här:

15-20 % protein -> fodret du kikar på har 18% så det är bra.
4-6 % fett -> ditt Foder har 3% för högt
65 % kolhydrater -> framgår inte 
8-10 % fibrer -> ditt Foder har 8% vilket är inom ramen 

Sen får man avgöra hur farligt det är med den för höga procenten fett. För mycket fett kan orsaka fetma eller gallsten. Däremot kan du istället dra ner på fett i färskfodret så kanske det ger en bra balans ändå. Alternativet är att kanske plocka ut lite av de fettigare delarna (exempelvis frön och mjölmask) så har man lite kontroll över det. I övrigt är det alltid bra att hålla koll på hamsterns vikt så märker du själv om fodret behöver justeras ytterligare. 🙂

Ett annat bra Foder du kan kika på är Bunny Hamsterdröm, där är fettet mer balanserat. Det finns också på Zooplus och finns för både guldhamster och dvärghamster. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

lollopops
2019-04-10 15:58
#6

Jag använder den, det är en ny förpackning och lite uppdaterat innehåll från den förra som ser ut som på bilden. Jag blev rekommenderad den hos min lokala zoobutik.

*Bild raderad av upphovsrättsskäl*

Annons:
Cireea
2019-04-10 16:03
#7

#6 Det är inte tillåtet att använda vilka bilder som helst med tanke på copyrightlagen. Länka om du är osäker på om det är lagligt att använda bilden. Jag har raderat den då det inte är din bild.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

lollopops
2019-04-10 17:09
#8

Är ”Bunny dvärhamster dröm basic” bra? 😊🐹 funderar på att prova den nästa gång.

Sasha W
2019-04-10 17:50
#9

#5 vad trevligt att företagarna äntligen börjat med mer bra mat, bra att ha ett urval….. Tittar på fler Foder med liknande som de du skrev då, det jag ogillar med bunny hamster dröm är att det är ganska dyrt, jag är redo att betala för maten men oftast får jag inte beställa saker så om jag köper hamster dröm och det tar slut måste jag byta Foder, vilket jag brukar försöka undvika, speciellt som urvalet av mat är dåligt på Gotland….

Sasha W
2019-04-10 17:59
#10

Har efter en liten stund tittat på ett annat Foder som har lite lite av det mesta så. Funderar på om man blandar ut det(harryhamster) med Hamster Nature, som vi skrivit om ovan redan blir det nog ett bra Foder eller? Detta är Harry hamsters innehåll: råprotein 14,0% växttråd 14,0% råfett 2,5% aska 5,0% kalcium 0,3% Fosfor 0,4%

Cireea
2019-04-10 18:48
#11

#8 Det fodret är bra! 

#9 Jag förstår, har du läst artikeln om Foder? Där står ett par rekommenderade. Den en, Versele Laga Crispy Muesli, brukar finnas på djuraffärer, den måste man dock blanda ut lite då exempelvis fettprocenten är på 10%. 

Ovan nämnda fodret har Svenska Hamsterföreningen använt i ett egetblandat Foder som kanske fungerar för dig? Då kan du köpa och göra mycket åt gången.  
http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/guldhamster/foder-och-mat-18550626 

#10 Nej, det är sämre. För lite protein, för mycket fibrer och alldeles för lite fett. 
Det hade jag inte rekommenderat alls.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sasha W
2019-04-10 20:57
#12

desvärre finns inte crispy muesli i min djuraffär, finns bara ZooMarket o granngården, på zoomarket finns bara Selective o Cuni Complete, ska kolla vad granngården har…

Cireea
2019-04-10 21:01
#13

Men om du kan beställa ett stort parti med en gång kan du alltid beställa Crispy Muesli och blanda ordentligt med Foder? 👍 Det är lite billigare än Bunny Hamsterdröm tänker jag.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
lollopops
2019-04-10 22:16
#14

Tror ni det är en ok kombo att blanda Bunny hamsterdröm med crispy muesli? 🤔

Sasha W
2019-04-11 10:48
#15

#13 idag hade jag jättetur! Var nämligen en gotlänning som la upp 3 oöppnade bunny hamster dröm och och en oöppnad crispy muesli till salu, har hört av mig på annonsen och hoppas på svar…

Cireea
2019-04-11 13:38
#16

#15 Haha, vilket sammanträffande! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sasha W
2019-04-11 14:24
#17

#16 haha ja! Med fick jag även lättströ och Carefresh samt en transport och chinchillasand 😅 inte illa för 350 kr!

Upp till toppen
Annons: