Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1041 ggr
[Svea&Sabina]2
2019-04-01 22:08

Fästa flaska på glasakvarium

Hej! Tidigare satte jag fast vattenflaskan med sugproppar, men hamstern bet sönder sugpropparna till småbitar. Just nu har hon endast vattenskål för jag vet inte hur jag ska fästa flaskan. Jag har sett Amerikanska YouTubers som har metallhållare som fästs med klister på glaset, men jag tror inte att man kan få tag på sånna i Sverige. Vet ni hur jag kan fästa flaskan som är lätt att ta bort varje dag jag ska byta vatten, eller ska jag fortsätta med att bara använda vattenskål?

Annons:
Cireea
2019-04-01 22:20
#1

Har du nät i taket? Då kan du hänga fast den i taket. 
Alternativt kan du hänga den över kanten i ståltråd eller liknande och klämma fast den med hjälp av locket.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Elmaa
2019-04-02 11:57
#2

Jag har ett jätte bra tips,hur jag gjorde min men jag behöver bild på det och är inte hemma just nu. Kan du skicka bild på din Bur?

[Flora2017]
2019-04-02 12:18
#3

Du kan annars ta kardborre band och fösta ett på vattenflaskan och ett på glaset

[Svea&Sabina]2
2019-04-02 22:13
#4

#1 Problemet är att flaskan inte har något hål i botten, så jag kan inte fästa en ståltråd (jag har försökt och flaskan lutar framåt om jag sätter ståltråd runtom). Jag har letat efter en liten vattenflaska med hål i botten som jag kan dra igenom en ståltråd men hittar ingen i djuraffärer i närheten. Jag vill inte beställa på nätet då frakten oftast kostar mer än produkten

[Svea&Sabina]2
2019-04-02 22:15
#5

#1 Jag har inget nät i taket för glasväggarna är höga så hon inte kan komma ut. Som sagt testade jag att böja ståltråd över kanten men då litar flaskan framåt.

[Svea&Sabina]2
2019-04-02 22:18
#6

#3 Det var en riktigt smart idé! Det ska jag not testa. Jag tror dock att hon klarar sig med endast vattenskål eftersom hon dricker ur den och förstår, men när jag hade flaska och skål drack hon mest ur flaskan, så hon föredrar nog flaska. Det är också mycket lättare för mig att bara ha en vattenskål till henne att byta ca 3 gånger om dagen än att ha båda två. På en vattenflaska kan ju pipen fastna så hon inte får ur vatten och hon får inte ta hur stora klunkar hon vill med flaska, så jag kanske fortsätter att använda endast skål. Vad tycker ni ?

Annons:
[Svea&Sabina]2
2019-04-02 22:19
#7

nog* Hahah ”not” hade blivit lite fel ;D

[Svea&Sabina]2
2019-04-02 22:19
#8

nog* Hahah ”not” hade blivit lite fel ;D

Elmaa
2019-04-02 23:13
#9

Jag borrade två hål i buren och drog ett band runt, vet inte vad det är för band men det är ju sån böbjbar metall elelr stål där i tror jag? Sen virrade jag bara ihop det så det sitter.

Elmaa
2019-04-02 23:14
#10

Juste,jag la ett gummiband också så det håller emot burem

[Svea&Sabina]2
2019-04-04 00:08
#11

#9 Det var smart! Tyvärr har jag ett glasakvarium och kan inte borra hål i det ;)

ThatPie
2019-04-04 09:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Vet inte va du har för flaska, men så här har jag gjort med min. Hade den tidigare bara över glaset och inte på metallstången, innan jag bytte Bur.

Chinesecrestedlover
2019-04-05 00:45
#13

Jag fäst flaskor såhär: 

1-2 st (beroende på flaskans storlek, 75 ml = 1 st, 140-150 ml = 2 st)  av dessa

http://www.clasohlson.com/se/Buntbandsankare-28x28-mm/Pr223361001

och sedan buntband igenom dessa (genom de hål som sitter vågrätt alltså). 

steg 1) Vid större flaska (än 75 ml, den minsta storleken) eller om man vill vara lite extra säker på att den inte ramlar ner så sätter man ett "ankare" med buntband nere vid korken/pipen (om man vill kan man dra åt så att buntbandet är för litet för att passa runt korken och bara föra pipen igenom, alltså så att korken stödjer sig på buntbandet). 

Steg 2) Sedan placerar man ett "ankare" med buntband lite högre upp på flaskan, ganska tajt men man ska kunna ta loss flaskan enkelt utan att behöva röra buntbanden (ska inte behöva klippa av de eller dylikt).  

Med en liten (75 ml) flaska så går det att bara göra som i steg två, men då ha buntbandet/"ankaret" lite lägre, mer mot korken. 

I hamsterns glasakvarium, sitter ett buntband runt pipen nertill också även om det inte syns på bilden

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
[MelliOO]
2019-05-07 19:59
#14

Man kan även använda en sugpropp som man sätter fast på vattenflaskan🙂

Upp till toppen
Annons: