Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningkinesisk
Läst 921 ggr
Tovaarinder
3/30/19, 8:29 AM

Hamstern gallergnagar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har haft min dvärghamster Bagheera i ett och ett halvt år nu och han har varit supersnäll, trevlig, bits aldrig och helt enkelt fantastisk. Han har bott i ett terrarium under hela den här tiden tills för ca 2 veckor sen då vi bestämde oss för att byta Bur för att terrariet gick söder väldigt mycket, så vi köpte en duna fauna mini för att den var stor och rymlig för honom. Allt gick superbra och han brydde sig inte så mycket om den nya buren tills förra veckan då jag en dag skulle ge honom en godis och fylla på mat och han kom fram till mig och bet mig svinhårt, jag började blöda och det gjorde ont. Han har bitit mig såhär nu ett flertal gånger när jag har varit i hans Bur och nu i veckan började han även gallergnaga. Ska jag börja om processen med att få honom tam eller är det en fas? Och vad ska jag göra med gallergnagandet? För jag har läst att det är inte bra alls om de gör det /Tova

Annons:
Cosmonautens
3/30/19, 9:11 AM
#1

Kan han ha ont? Vara sjuk? Gamla hamstrar kan ofta bli sjuka och visa det genom att vara aggressiv mot ägaren. Du kan inte ta bort galler delen på buren? Hamstrar ska ju inte ha galler, då just gallerbitande beteende uppstår och tänderna blir förstörda.

Cireea
3/30/19, 11:47 AM
#2

Jag tänkte som #1 att det kanske handlar om att han har ont eller är sjuk om det kommit så plötsligt.  Eller kan det handla om revir, hur är han utanför buren? Bits han även utanför buren? 

Du bör se till så att han inte har tillgång till gallret då det skadar deras tänder och mun, vilket du självklart vill undvika. Var är det han biter? Är det möjligt att sätta för stället han gnager på med kartong eller liknande? 

Sedan måste jag bara säga att hans klor är på tok för långa! 
Dom där måste klippas snarast. 
Sätt in en stor och tung sten i botten av buren så han kan slipa klorna själv sedan. Var noga med att han inte kan rubba stenen eller råka fastna under den.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tovaarinder
3/30/19, 1:56 PM
#3

Klorna är klippta, bilden är tagen för ganska längesedan. Har känt igenom honom och han reagerar inte när jag känner igenom honom och han är inte aggressiv utanför buren. Ska testa att sätta dit en kartongbit där han gnagar och jag ska sätta dit en sten. Tack så jättemycket för tipsen, hoppas att det fungerar

Cireea
3/30/19, 3:43 PM
#4

#3 Okej, vad bra! 👍
Jag är inte allt för insatt i dvärghamster arterna så det kanske är någon annan som vet mer som har ett annat förslag men jag tycker det låter som ett revirbeteende. 

Du får återkoppla om hur det går!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fridhäll
4/2/19, 4:50 AM
#5

Jag personligen tycker att en duna (fauna?) mini är alldeles för liten. Även fast den kanske inte är det enligt lag så finns det nästan ingen utrymme för spring eller lek. Jag kan tänka mig att han vill ha mera utrymme… Även fast du rastar honom varje dag. Vet ju inte hur stort akvariet var som ni hade men en regel som jag följer är att jag aldrig byter ner mig i storlek/utrymme (om det inte behövs pga sjukdom,karantän etc) för det har alltid slutat negativt. Du kan ju alltid se om du kan koppla ihop den duna du har nu med något annat… tänker mest eftersom du skrev att du redan hade undersökt honom och så som Cireea nämnde att det kan ha med sjukdom eller dylikt men om han inte reagerar något så kan det väl vara buren. OM du inte mega överraskat/råkat skrämma honom eller haft någon konstig lukt på händorna när du gått nära honom och det har fått han att bita. Cireea var ju också inne på revir, vilket också skulle kunna vara en av anledningarna! Som sagt så är ju detta bara MINA personliga åsikter och som sagt så vet jag inte alla detaljer här så ha det in mind. Men skulle definitivt byta upp mig i burstorlek och kanske köpa nytt stort Hjul bara som en liten treat med, samt något gott gott att smaska på! Hoppas verkligen det löser sig! Lycka till med allt och som Cireea skriver så får du gärna uppdatera hur det gått och vad du gjort/inte gjort!! :)

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

91Marran
4/2/19, 2:59 PM
#6

Mot gallergnagandet hade jag fixat ett större Hjul. Det har hjälp mig de gånger som mina har varit uttråkade.

Mvh
Mig

Annons:
Tovaarinder
4/3/19, 5:04 PM
#7

Tack för alla tips? Han har nu blivit lugnare, slutat gallergnaga och han är super trevlig igen!! Kan tipsa om att lägga lite aktiveringsleksaker i närheten där hamstrarna biter och låta dem undersöka buren själv i ca 1-2 veckor! Ännu en gång stort tack <3333

Fridhäll
5/16/19, 3:33 PM
#8

Vad skönt att höra att han är lugnare!! Skönt för båda!! Fortsatt lycka till och ha det bäst! :]

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Upp till toppen
Annons: