Annons:
Etikettguldhamster
Läst 801 ggr
Rebecka&Colin
2019-03-26 22:20

Vilken mat behövs?

Ska alldeles strax skaffa min första guldhamster! Undrar dok vilken mat som behövs? Har sett sajter som säger att bara pellets duger men andra som absolut säger att en fröblandning är viktigt. Vet inte vad jag ska lita på eftersom många butiker online antagligen bara vill sälja mat. Vad är nödvändigt?

Annons:
Cireea
2019-03-26 22:31
#1

En bra idé är att kolla in våra artiklar, jag har skrivit en om Foder som du kan läsa här:  https://hamster.ifokus.se/articles/59caae81ce12c42a10000eeb-foder?discussions-1 

Fröblandning är viktig just för att hamstern ska få utlopp för det naturliga beteendet. Så, du kan ha pellets som innehåller rätt värden men du bör även ge fröblandning på sidan av så att hamstern får skala fröer.  Alternativt att pellets + fröblandningen ger det hamstern behöver.
Däremot kan det lätt bli att hamstern får för mycket av något när man ger både pellets och fröblandning om man inte vet vad man gör, därför kan det vara bättre att ha fröblandning i själva basfodret. 🙂 Man kan blanda eget men det kräver en del kunskap om näringslära så det inte blir tokigt med värdena.

I artikeln finns även rekommenderade Foder! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Svea&Sabina]2
2019-03-27 11:21
#2

Jag ger min hanster ett nyttigt Foder (pellets) som hon alltid har tillgång till och så får hon fröblandning utspridd i buren ungefär en gång i veckan. Djuraffären jag köper Foder på säger att det är så man ”ska” göra. Nyttigt Foder ska hamstern alltid ha fri tillgång till och fröblandning kan den få som godis

Cireea
2019-03-27 14:05
#3

#2 Njae, jag skulle säga att ett sammansatt Foder är bäst i så fall. Hamstern behöver tillgång till en fröblandning just för att få utlopp för sitt naturliga beteende, att skala och äta fröer. Det är naturligt för dom och är inget "exklusivt" godis som är "onyttigt" för dom. 😐

Så där håller jag inte med dig eller personalen på djuraffären där du handlar. Oftast är personal på djuraffärer inte särskilt välutbildade i vad djuren behöver heller så jag skulle inte lita så mycket på dom. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Svea&Sabina]2
2019-03-28 11:36
#4

#3 Personalen på djuraffären menar att hamstern inte ska äta onyttigt, så dom tänker ju på djurens hälsa. Hur ofta ska en hamster få fröblandning då?

Cireea
2019-03-28 11:55
#5

#4 Jag anser att det ska finnas i hamsterns basfoder, alltså med fri tillgång. Just för att hamstern ska få utlopp för sitt naturliga beteende.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Svea&Sabina]2
2019-03-28 12:29
#6

#5 Okej. Jag fixar det när jag kommer hem :)

Annons:
[Svea&Sabina]2
2019-03-28 12:31
#7

Blir det inte för onyttigt om hamstern ska äta fröer och hellre äter det än nyttiga fodret? Jag kan fylla på med fröblandning när hon ätit upp nyttiga fodret, så jag vet att hon får i sig det. Och när allt Foder är slut fyller jag på med nytt och fröblandning. Hoppas ni förstår :D

Cireea
2019-03-28 12:38
#8

Vad för fröblandning har du? 🙂
Jag menar självklart inte att man bara ska ha ge massa frön typ som undulatblandningar som är enbart frön utan det ska finnas som en del av basfodret. Exempelvis Bunny Hamsterdröm är en jättebra fröblandning.👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ellrose
2019-03-31 04:26
#9

Jag säger att kör på ett bra Foder fröer inte pellets. Med fröer får hamster göra det den ska med att skala fröer och får leva så naturligt som möjligt. På svenska hamsterföreningen hemsida finns en bra lista med Foder. Själv ger jag mixerama och crispy i en blandning bästa hittills.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Kex!
2019-03-31 14:06
#10

Om fröblandningen är onyttig eller inte beror helt på vilka fröer det är i den. En bra fröblandning är dock inte onyttigare än pellets. Själv använder jag t.ex Bunny HamsterDröm Basic till två av mina hamstrar vilket är en blandning mellan fröer och pellets och till en av dem använder jag Bunny HamsterDröm Expert. Dessa fröblandningar är inte "onyttiga" och det märks på alla mina hamstrar att de inte ser maten som "godis" då de gärna väljer annan mat framför dessa då speciellt framför Expert som inte innehåller pellets överhuvudtaget :)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Cireea
2019-03-31 14:46
#11

#10 Instämmer helt! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: