Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 973 ggr
Elmaa
3/26/19, 7:05 PM

Sover

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det beteendes problem om en hamster inte leker på natten,billie tycker inte det är kul i hennes Bur och jag är självklart medveten om det så jag ska göra en större Bur (kan uppdatera då). annars när jag har henne ute är hon galen o springer o leker men när hon blir lämnad i buren så går hon runt lite och sover hela natten sen. Hon har sandbad,mycket spån,hjul,gnaglelsaker,rör,och en bro upp till andra våningen. Jag lägger in en bild på hennes Bur nu och sen när jag gjort den nya buren lägger jag till bild på det med,( hon ska få en samla låda som sitter ihop med hennes nuvarande bur).

Annons:
Cireea
3/26/19, 8:59 PM
#1

Hon känner väl att hon fått nog med motion genom tiden utanför buren. Jag tycker det låter som att hon är nöjd med tillvaron helt enkelt. 

Det låter som en klar förbättring sedan din tidigare tråd (länkar här: https://hamster.ifokus.se/discussions/5c786eae8e0e747cb82d00d1-vill-ut?discussions-4)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Elmaa
3/26/19, 9:12 PM
#2

#1 jag har inte tänkt på det,men ja du har ju rätt,vad glad jag blir! Kände mig nyss som en dålig ägare för hon aldrig vill ut men jag har ju överdrivit med att ta ut henne så länge pågrund av att jag ville att hon skulle vara nöjd så jag såg inte när hon blev det. Jag kommer fortfarande uppgradera buren däremot. Men hon har ju börjat sova så länge och kanske vaknat typ 2 på natten så jag undrar om det är okej att träna dom att vakna tidigare?hon vaknade alltid 18.00 innan så är det ok om jag ger henne en godis 18.00 ett tag,ja jag kanske väcker henne men bara en stund så hon får godisen och kan lägga sig igen för jag hörde att dom tillslut vaknar själva vid den tiden då?

Cireea
3/26/19, 9:24 PM
#3

#2 Du kan alltid försöka ändra hennes dygnsrytm en aning, däremot är det inget du kan tvinga henne till. Jag förstår dilemmat när man vill ta ut hamstern och aktivera den men samtidigt är dom nattdjur. 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

IsabellsHamsterhem
3/27/19, 10:59 PM
#4

Rekommenderar att du köper ett Hjul som är 28cm i diameter :)

OBS! Säger INTE att detta är anledningen men det KAN vara!! Du får helt enkelt se på din hamster och testa.
Jag har haft hamstrar som när de haft för små Hjul en längre tid, blir inaktiva i buren just för de har ont i ryggen. Ute är de väldigt aktiva, speciellt på golvet men jag tror det är för att det är lättare att ta sig fram än i strö. Ute har den även varit mer aktiv även om det varit "svår terräng" p.g av nyfikenheten och intresset. Då kan dem lätt ignorera att de har ont, något som de annars undvikit i den mån det går.

Du kan väcka henne på ett trevligt sätt genom att sätta in färskfoder och sedan ta ut henne när hon vaknat, eller krafsa lite i ströt och på så sätt vänja henne vid att det ljudet betyder att hon får komma ut :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Cireea
3/27/19, 11:22 PM
#5

#4 I en tidigare tråd berättade TS att hon springer rakt i hjulet, alltså bör ju inte hjulet vara för litet eftersom hon går med rak rygg. Hon har bara inget intresse av att springa, enligt TS.

Men som du säger, ett större Hjul är alltid att föredra. Det framgår dock inte hur stort hjulet är, det kanske är ett 28cm men som ser mindre ut på bild? Jag säger inte att det är så men ibland kan bilder vara missvisande. 😛


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Elmaa
3/28/19, 12:15 AM
#6

#4 #5 Jag har pratar med mamma och vi ska köpa en springplatta spm är helt rak, antingen det eller ett större Hjul men vi får se. Jag vet inte hur en hamsters rygg ska se ut när den är böjd så är osäker och därför ska jag köpa nytt Hjul,men det låter som det eftersom hon är aktiv utanför buren. Måste man ta dom till veterinären pågrund av lite böjd rygg eller kan det läka av sig självt om hon får ett större Hjul?

Annons:
Elmaa
3/28/19, 12:18 AM
#7

(Några saker jag glömde) jag ser inte en böjd rygg när hon springer men jag kanske bara inte vet hur det ska se ut, jag tror hjulet är ungefär 23 cm då jag inte visste hur stor en guldhamsterhona var innan vi hämtade henne, Men hon Är somsagt intresserad av lite allting så hon är inte hjulberoende,men hon springer då och då varje kväll.

Cireea
3/28/19, 7:58 AM
#8

#7 Då skulle jag säga som #4 att det är dags för ett nytt Hjul. 🙂
Hamsterns rygg blir inte böjd som så utan det skadar själva ryggraden och gör att hamstern får ont. Tänk dig som oss människor när vi har ryggproblem. 
Veterinären kan inte göra något åt det, tyvärr. 

Dock är det inget som säger att din hamster har sprungit så pass länge med böjd rygg att hon ska ha fått kronisk smärta. Då skulle du nog upptäckt det. Men byt hjulet så slipper du oroa dig för att hon ska få ryggproblem.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

IsabellsHamsterhem
3/28/19, 2:02 PM
#9

#6
Köp ett större Hjul eller springplatta så blir det jättebra!
Jag tycker inte det behövs veterinär om det inte är så pass att hon skriker när du tar på hennes rygg. De jag haft har det räckt med att göra buren lite enkel för dem, alltså inte så mycket upp och ner, eller att man låter den välja själv om den vill, men att ha mat osv på nedersta planet.
Men att byta till ett ordentligt Hjul så bör ryggen efter hand fixa sig själv, som #8 skriver så är det inte säkert att det är något kroniskt. Om det är kroniskt lär du inte märka någon skillnad på henne.

Den enda jag haft som inte blev bättre av ett större Hjul, och lite enklare Bur i någon vecka, hade det gått så pass långt med att han skrek och högg när man tog i honom p.g av smärtan. Han fick tyvärr somna in p.g av ryggproblemen.
Din hamster verkar inte ens vara i närheten av att ha så ont! Så vi håller tummarna för att det blir bättre! :D

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Cireea
3/28/19, 2:20 PM
#10

#9 Men så fruktansvärt för lillen😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Elmaa
3/28/19, 7:54 PM
#11

#8 #9 jag kommer åka till Stockholm den 14 april och då ska vi köpa nytt Hjul,men kan jag ta bort hennes nuvarande Hjul tills dess eller kommer Det bli för mycket stress för henne att inte kunna springa av sig på ungefär 2 veckor ):? Hon verkar inte skadad av hjulet än eftersom hon aldrig bitts (hon gnagar bara lite och försöker skrämma mig när jag ska lämna henne i buren haha❤️) och Hon visar inga andra sympton på smärta.

Denna kommentar har tagits bort.
IsabellsHamsterhem
3/28/19, 11:19 PM
#13

#11
Tycker du kan ha hjulet i eller reducera tiden hon har hjulet, alltså kanske ta ut det efter ett tag och se hur hon reagerar, blir hon överaktiv så sätt in det igen. Men har du henne ute mycket så bör hon inte behöva det :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Annons:
Upp till toppen
Annons: