Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 644 ggr
apportbocken
3/25/19, 3:14 PM

Är papova fortfarande aktuellt?

(Jag hittade ingen nyare tråd om detta och heller ingen information online, hoppas det är okej att jag undrar här.) Jag ska förhoppningsvis bli hamsterägare om ett tag och har kikat på burar och hittat ett begagnat expemplar en av mina favoritburar, buren finns i Tyskland och skicket på buren ska vara mycket gott. Men så började jag läsa om papovaviruset och många här på forumet avrådde från att köpa begagnade burar. Jag vågar inte köpa en begagnad Bur om risken är att hamstern blir sjuk och jag vill heller inte stå och desinficera buren i flera timmar (för jag hade ändå oroat mig). Skulle ni säga att viruset fortfarande är aktuellt och bör oroas för eller är det besegrat så att jag kan köpa en begagnad Bur?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
Cireea
3/25/19, 4:01 PM
#1

2016 kom det ny information om Papova och SHF (Svenska Hamsterföreningen) tog då nytt beslut. Jag bifgar det här samt länken där du kan läsa om vad medlemmar samt styrelsen bestämde. 
Nu är ju inte SHF något bestämmande organ för alla hamsterägare, men det var många uppfödare och erfaran hamsterägare som var med på det här beslutet. Bland annat var jag med på detta möte och ställer mig bakom det som bestämdes.

Med andra ord, ja. Papova finns fortfarande men det är väldigt få fall idag. Man rekommenderar inte längre karantän och man ska inte oroa sig för viruset. Du kan alltså köpa en begagnad Bur utan att oroa dig. Rengör den noga, gärna med Virkon S, så att andra eventuella smittor försvinner. 🙂

_"Ej karantän vid papova
__Svenska Hamsterföreningen har på medlemsmöte 2016-07-28 beslutat att ta bort all karantän gällande konstaterad eller misstänkt papova.
_Beslutet gäller samtliga hamstrar oavsett ursprung, även hamstrar från zooaffärer och importer från samtliga länder.

Orsaken till beslutet är att ny kunskap gällande papovasmittans beteende och utveckling har kommit föreningen tillhanda. Enligt SVA finns ingen inkubationstid (tidigare angavs 8,5 månader). Symptomen på papovasmitta har också visat sig vara fler än vad SHF tidigare hade information om. Obduktionsprotokoll finns upplagda på hemsidan för den som är intresserad. Troligtvis har vi haft papovasmittan i Sverige under flera år och under tiden har våra svenska hamstrar till stor del utvecklat resistens mot smittan. Det är en teori som stöds av SVA, samt av flera hamsteruppfödare i andra länder. 

Styrelsen valde att lyfta upp beslutet gällande hantering av papovafrågan till medlemsmöte. Samtliga registrerade uppfödare och medlemmar blev inbjudna till mötet. 

På mötet bestämdes att papovasmitta skall hanteras genom att sjuka djur av djurskyddsskäl avlivas. Friska djur från samma besättning kan däremot gärna gå i avel. 

Vid inköp av en ny hamster är det bra att hålla sex veckors karantän (för att minimera risken för ohyra m.m.). Hamstern ska då sitta i ett eget rum och tillbehör bör diskas separat, men något krav på förebyggande papovakarantän finns alltså inte längre och du behöver inte undvika kontakt med de hamstrar som sitter i karantän, så länge du upprätthåller en hygienbarriär mellan din besättning och hamstrarna i karantän.

SHF uppmuntrar nu samtliga medlemmar att våga vara med på utställningar och andra sammankomster med sina hamstrar. På så sätt hjälps vi åt att göra våra svenska hamstrar starkare och mer tåliga för smittor och bidrar på så sätt att bevara och utveckla den svenska hamsteraveln. Självklart är god hygien alltid viktigt för att minska risk för all övrig sjukdomsspridning, men papova är nu alltså inte längre något vi bör hålla borta från våra svenska hamstrar - snarare tvärt om, då målet nu är att göra dem mer eller mindre resistenta.

SHF kommer att ha fortsatt kontakt med SVA och det är viktigt att du, om du misstänker att din hamster har dött av papova, skickar in den för obduktion. Ansök om bidrag yill detta från SHF genom att du INNAN du skickar in hamstern för obduktion skickar ett mail till styrelsen. Märk mailet med "Obduktionsbidrag", så hanteras det snabbt." 

http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/nyheter-papova-18380716


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

apportbocken
3/25/19, 10:13 PM
#2

#1 Skönt att höra! Är Virkon S giftigt på något sätt, bör en vara försiktig och jättenoggrann med att spola bort det?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Cireea
3/26/19, 12:57 PM
#3

#2 Nej, Virkon S är riskfritt för både djur och människor! 🙂

Du ska alltså rengöra först med rengörnngsmedel och sen använda Virkon S. Det är ett desinfektionsmedel.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

apportbocken
3/26/19, 5:11 PM
#4

#3 Okej, tack!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Upp till toppen
Annons: