Annons:
Etikettguldhamster
Läst 734 ggr
Ms. Werngren
2019-03-24 12:18

Toaträning

Hej, jag har just nu 2 guldhamstrar som är runt 4 månader. Eftersom jag hade en dvärg förut så lärde jag aldrig henne att gå på toa men ny men guldisarna så luktar det mycket och det är så onödigt att byta spånet varannan dag, ( dom bor i varsin halva Detolf ) , hur toatränar jag dom?

Annons:
Ms. Werngren
2019-03-24 12:35
#1

Jag har även lite andra frågor så jag ställer dom också, en av mina hamstrar är en ” latmask” hon sover, tvättar sig och äter mat, hon springer aldrig i sitt Hjul eller vill komma ut och när vi tar ut henne så går hon bara runt, vad kan jag göra så hon blir mer aktiv då jag märker att hon börjar bli ( tjock ? Min andra hamster är helt tvärtom, hon klättrar på sin klätterställning och springer i sitt Hjul, gon är EXTREMT rastlös och biter på järn sakerna i buren! Vad kan jag köpa åt henne då jag inte heller har tid att ha ute henne flera timmar sent på kvällen? Båda får komma ut minst 1 timme per dag.

Denna kommentar har tagits bort.
Ms. Werngren
2019-03-24 12:36
#3

Detta är den ”tjocka” hamsterns bur

Ms. Werngren
2019-03-24 12:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
Ms. Werngren
2019-03-24 12:38
#5

Detta är den vild hamsternsbur, böketna ligger på för att annars lyfter hon upp locket och om ni undrar varför vattnet har en konstig färg är det för att hon lägger sina gnag grejer där, varför?

Cireea
2019-03-24 15:52
#6

Jag har aldrig behövt toaträna hamstrar utan dom har börjat kissa i sandbyttorna helt själva. Men jag tänker såhär, ställ sanden i det hörn där hamstern kissar så lär hamstern börja kissa i sanden istället. 

#1 Jag skulle se över fodret till den mindre aktiva hamstern och plocka ut sånt som är fett. Kanske även dra ner på eventuell fet Färskmat. Vad brukar du ge henne? Hamstrar är olika precis som oss människor, vilket betyder att alla inte är lika aktiva. Har du testat ha henne i exempelvis en grävlåda? Det brukar vara en rolig sysselsättning. 🙂

Angående din väldigt aktiva hamster så skulle jag börja med att kanske möblera om buren oftare så att hon får nya leksaker ofta. Angående gnagsaker, har du testat lägga in grenar från fruktträd? Mycket kartonger? Testa även grävlåda där. Du bör se till så hon inte gnager på metallsaker i buren, det är inte bra för tänderna och munnen. Går det inte få bort bör du fundera på ett burbyte. 
Har du gjort hålen större i borgen? Om inte så bör du ta ut den då den inte är anpassad för guldhamstrar utan passar snarare mindre arter såsom kinesiska hamstrar. Även klätterställningen som hänger från taket skulle jag inte vågat ha i buren, hade en hona som fastnade i en sån en gång. Väldigt otrevligt! 😕
Vad för tuggsaker är det du ger henne? 

Hur stora är hjulen? Jag frågar då jag tycker hjulet i bilden ser lite litet ut. Kanske är det för litet för hamstern och därför väljer hon att inte springa i det? 

Jag tog även bort inlägg #2 då det var en dubbelpost av #1.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Ms. Werngren
2019-03-24 16:21
#7

Slottet är endast till henne att gå över till övervåningen, låter kanske konstigt men hon gillar att sitta och gnaga på det . Hjulet är runt 32 cm, har för mig att 28 är minimalmåttet för guld? Tack för hjälpen!

Ms. Werngren
2019-03-24 16:24
#8

Jag ger den aktiva grenar och allt möjligt att gnaga på men hon är helt ointresserad, förr när jag hade en duna fun medium kopplad till en blueberry duna så vet hon även där på gallret. Jag möblerar även om buren flera gånger i veckan men det är svårt tycker jag🙃

Cireea
2019-03-24 16:40
#9

#7 Okej, jag tänkte bara att risken finns att hon försöker gå igenom hålen och fastna. Vore oerhört tråkigt om det hände något. 🙂 32 är perfekt, jag frågade bara för att bilder kan luras lite. Tänkte att det bäst att fråga en gång för mycket än en gång för lite. 

#8 Okej, vissa honor är lite knepiga och svåra att få nöjda. 😂 Tycker oftast det är honor som är väldigt aktiva och ska vara överallt, det är sällan hanar är sådär. Det tror jag att jag nämnt tidigare i någon tråd. 
Någon annan kanske kommer in med fler tips. ☝️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: