Annons:
Etikettguldhamster
Läst 922 ggr
[E.Ama]
3/23/19, 1:44 PM

Är detta normalt?

Hej Har haft min guldhamster i 3 dygn, han är 8 veckor gammal, föräldrarna är trevliga och resten av kullen. Är det normalt att han bara ligger och sover hela dagen och hela nätterna? Jag har varit uppe till 4 på natten och han sover. Jag går även på toa ofta på natten och han sover varje gång jag tittat. Han vaknar ibland för att dricka/äta/kissa i någon minut och sen sover han igen. Han byter också sovplats ofta, han sover på toan, i matskålen, under hjulet osv. Jag missar såklart att se han några timmar på natten, men de syns ingen form av aktivitet förutom sovplatsbyte. temperaturen är bra. Han har allt han behöver. Jag blir lite orolig, vill att han ska trivas o må bra.

Annons:
Cireea
3/23/19, 2:31 PM
#1

Han är en bebis på 8 veckor som precis flyttat till en helt ny miljö. En flytt kan vara extremt påfrestande för en liten hamster och en stor omställning. Låt honom vara och ge honom tid att finna sig till rätta. När han känner sig trygg kommer han garanterat vara aktivare också.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[E.Ama]
3/23/19, 2:57 PM
#2

Tack. Jag hoppades på de svaret. Tycker synd om honom, han ser nästan lite ledsen ut, som att han saknar sin familj.

[E.Ama]
3/25/19, 1:18 PM
#3

6 dagar har nu gått. Han har sovit 24/7, ingen aktivitet alls förutom matskålen och toabesök. Behöver jag oroa mig? Kan jag hjälpa honom på något sätt?

Cireea
3/25/19, 1:31 PM
#4

Vad gör han om du tar ut honom i en rasthage eller liknande? 

Jag fick hem en hane för ett tag sedan, han sov rätt mycket i början och det tog ett par veckor innan han började ta för sig i buren. Det är väl inte förrän nu på senare tid som han verkligen blivit aktiv under nätterna. Han är frisk och kry, inga som helst problem med honom. 🙂

Jag vet också att en del ungar jag sålt varit mindre aktiva i flera veckor medan andra stökat och bökat runt redan efter ett par dagar. Dom förstnämnda blev sedan lika sociala och stökiga som innan de flyttade, det tog bara lite tid innan dom helt anpassade sig och vågade ta för sig. 

Tänk såhär, din hane har flyttat från allt som är bekant och tryggt. Han har lämnat sina syskon och sin mamma. Flyttat från lukter och ljud som han växt upp med. Det är klart det kan ta tid innan han börjar "stå på egna ben" och verkligen anpassar sig till att vara utan det som är tryggt. 
Så länge hans allmänna mående är bra så skulle jag inte oroa mig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[E.Ama]
3/25/19, 4:43 PM
#5

Vad skönt att jag slipper oroa mig. Jag har inte tagit ut han. De enda jag gjort är tittat, pratat, fixat med hans matskål o toa, han har varit vaken medans jag gjort de. Han verkar inte rädd heller, men jag vill inte ta i honom förens han är lite mer pigg och "hemma" i buren. Varje kväll håller jag nere min hand inne i buren med något gott, vid ett tillfälle kom han och sniffade på en majs. Jag längtar tills jag kan gosa med han och fixa med roliga lekhagar :)

Cireea
3/25/19, 6:14 PM
#6

Det du kan göra är att testa låta honom komma ut på exempelvis din säng eller i något annat kontrollerat utrymme där du lagt fram lite roliga saker som inte finns i buren för att se hur han reagerar på ett byte av miljö en stund. Kanske lite roliga kartonger och lite extra smaskigt som rå nötfärs kan få honom att bli lite nyfiken på var han hamnat. 😃

Jag förslår det här just för att han ska börja associera dig med positiva saker och därmed kanske han blir lite mer på alerten när du kommer till buren. 👍 Då kan ni börja bygga på er relation och skapa en god kontakt mellan er.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[E.Ama]
3/25/19, 10:16 PM
#7

Jag hade tänkt göra det. Men jag trodde det var för tidigt, han e så "blyg" i buren vågar inte ta för sig än. Sällan att han ens är vaken, även på natten. Jag ska ge han 1, 2 dagar till sen ska jag börja ta ut honom i hagen. Tack för tipset!

Cireea
3/26/19, 12:56 PM
#8

#7 Låter som en bra idé, du får gärna uppdatera om hur det går! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[E.Ama]
4/6/19, 11:28 PM
#9

Uppdatering: 2-3 veckor har gått, nu är han helt fantastisk. Så nyfiken, kommer upp i min hand, UTAN godsak, kommer alltid fram och "stör" mig när jag är nere med handen och rengör i buren. Dock är han fortfarande rädd i hagen, trots mkt gömmor och aktiverings leksaker, för mig alltså. Jag får inte titta på när han springer i hjulet osv i hagen, måste släcka och stänga dörren, då vågar han dig ut från gömmor. Finns det något jag kan göra åt detta? Vill gärna se/leka med han i hagen med :)

Upp till toppen
Annons: