Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1513 ggr
LinusG
2019-03-19 19:20

Sjuk hamster?

Det började med att jag upptäckte att vattenflaskan hade slutat att fungera och då så hade hon stängde ögon och gick lite klumpigt, jag la in en vatten skål och nästa dag så mådde hon bra men ca en vecka senare så gick hon klumpigt/vingligt, hade stängda ögon och gjorde ett konstigt ljud nästan skrek när jag tog upp henne och två dagar senare (igår) så började hon också bete sig konstig tex så sov hon i toalådan. Imorrse så var hon o kontaktbar (regerade inte alls om man sträckte fram handen) hon vinglade också betydligt mer och gick in i saker och föll. Hon har också tryck ihop sig i hörn och mellan huset och väggen. Hon bet mig också för första gången någonsin. När jag kollade till henne nyss så skakade hon när hon gick och var ännu mer desorienterad. Hon är ca 2 år gammal

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
LinusG
2019-03-19 19:36
#5

Videon vill visst inte komma med

vallhund
2019-03-19 19:46
#6

Vad säger veterinären?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Kex!
2019-03-19 19:50
#7

Jag skulle säga att hon är gammal men det verkar som att hon har ont, kontakta veterinär

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

BicaFokus
2019-03-19 20:00
#8

Då det är orsakat av åldern så finns det tyvärr inte så mycket du kan göra. Såklart så finns avlivning som alternativ men det skulle jag personligen bara gjort om jag skulle se täcken på smärta. (Hamstrar är bytesdjur och visar sällan täcken på smärta, så det är inte säkert att du kan se något). Annars om du väljer att hon ska gå bort naturlig så se till att hon får vara i lugn o ro och försök att prata med henne försiktigt och vänligt om hon inte vill att du tar upp henne. Vissa djur vill vara helt ensamma deras sissta tid och då är det bara att respektera det. Inte för att de inte tycker om en utan bara för att de inte vill att du ska se dem vara ledsen. Min första hamster t.ex. när han gick bort så satt jag vid akvarieglaset och smågrät. Då hörde han mig och försökte ställa sig upp och lådsas se ok ut. Väldigt sorgligt. Men det är ju skönt att veta att han verkar varit trygg hos mig och min familj. Men det är ju som sagt ditt val! Det är okej att vara ledsen och om du vill prata så är det bara att skriva om till mig!😔😥

conversano
2019-03-19 20:22
#9

När hamstern vinglar, lutar den på huvudet eller svänger åt bara ett håll? Pga. åldern kan det vara en mängd olika orsaker till varför den mår dåligt. Oavsett tycker jag du ska ta med hamstern till veterinären och ta reda på vad problemet är. Om vet sedan bedömer att det är så allvarligt att avlivning är en möjlighet, tar du det beslutet då.

-Aida-
2019-03-19 20:23
#10

Hon är en gammal hamster, det är inte ovanligt att djur också drabbas av demens och börjar bete sig konstigt och gör konstiga saker de inte gjort förut. Jag hade tagit henne till veterinären för att konstatera ifall hon har ont eller inte, hon mår iallafall inte bra. Det gör inget heller om du inte får plocka upp henne som du brukar göra. Är hon drabbad av demens så kan det vara en oerhört förvirrande process att bli upplockad.

Lona
2019-03-19 20:43
#11

Säger som de andra, ta henne till veterinären men du ska nog vara beredd på att inte få hem henne igen.❤️
Att låta djur somna in själva gör att de slipper ett stressande veterinärbesök och är i en trygg miljö. Dock ska man vara medveten om att få individer - vare sig det gäller djur eller människor - lämnar livet sådär lugnt och fint som man gärna vill tro. Det är ofta både smärta och rädsla/ångest inblandat och själv skulle jag i de allra flesta lägen ta med mig djuret till en veterinär som får göra en bedömning och eventuellt avsluta det hela. 🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

conversano
2019-03-19 20:46
#12

Demens orsakar nog inte plötslig förlust av balansen och gör så att hamstern kniper med ögonen skulle jag tro. Demens påverkar minnet i första hand, inte kroppen. Då skulle sjukdomen vara mycket lång gången, men TS hamster har bara varit sjuk i några dagar. Jag tror det med allra största sannolikhet handlar om en stroke, tumör eller svullnad som påverkar hjärnfunktionen, alltså balans, syn, beteende, etc. Hoppas verkligen att ni kan behandla det så den får leva ett tag till!

Cireea
2019-03-19 21:23
#13

Du har fått bra råd i tråden redan.  Jag tänker lite som #12 att det kan bero på en stroke, tumör eller liknande som påverkar hjärnans funktion.  Det är rätt vanligt på gamla hamstrar, vilket din hamster är. Det kan även handla om en kombination av en stroke och ålderstecken. Det är lite svårt för oss att säga som inte tagit hand om hamstern och sett förändringen. 

Du skriver att hon nästan skriker vid beröring och bet dig. Det är säkra tecken på att hon har ont. Precis som nämnt är hamstrar bytesdjur och visar ogärna smärta, därför har det gått långt när dom väl gör det.  Jag hade valt att låta henne somna in med tanke på det du beskriver, det låter som att hon lider.😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
LinusG
2019-03-20 07:28
#14

Tack för råden, hon somnade in inatt

Lona
2019-03-20 08:42
#15

TS, beklagar! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

BicaFokus
2019-03-20 09:29
#16

#14 Beklagar sorgen… 💔 Har varit med om sånt innan så om du vill prata så kan du bara skriva till mig.😔💓

Cireea
2019-03-20 12:21
#17

Beklagar verkligen🌺


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: