Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 971 ggr
Kex!
3/19/19, 6:03 PM

"Problemhamster"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, 

Jag har fått vad jag kallar för en "problemhamster". Som det är nu har jag ingen aning vad jag kan göra så försöker kolla om det är någon som haft något liknande problem. 

Min hamster heter Ygritte. Jag har själv fött upp henne och hon är "seriöst" uppfödd. Helt enkelt har båda hennes föräldrar stamtavlor, kommer från bra uppfödare och båda föräldrarna var/är underbara i sitt temperament. Ygritte föddes i en kull med 10 andra ungar och deras mamma tog hand om dem alla mycket väl. Ungarna är snart 5 månader (Födda 28/10/2018) och alla ägare jag har haft kontakt med säger att alla deras ungar har utvecklat underbara temperament och de som jag ej har kontakt med har jag sagt att de kan kontakta mig ifall de får problem med sina ungar. Så helt enkelt är det endast Ygritte som beter sig märkligt. 

När Ygritte var runt 5 veckor och hade lämnat sin mamma men fortfarande levde med sina systrar kunde hon skrika. Inga skador syntes någonsin på henne och inte heller på hennes systrar. Tiden gick och detta beteende försvann men jag valde att behålla henne pga detta enligt mig lite annorlunda beteende. 

Ygritte blev sedan en rätt så normal hamster och var det under några månader tills hon en dag började bitas. Ibland gör hon ingenting när jag kommer nära men senast igår bet hon och vägrade att släppa. Varje gång jag öppnar hennes Bur (hon bor i ett terrarium 125 cm x 50 cm) kommer hon fram springande för att bitas, vilket leder till att jag måste flytta henne till en annan Bur varje kväll när jag små städar. Som det är nu kan jag inte ens ge henne vatten eller mat medans hon är i buren.  Även utanför sin Bur kan hon bitas. 

Är det någon som haft något liknande problem så får ni gärna komma med tips :)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
91Marran
3/19/19, 6:24 PM
#1

Kolla henne hos en veterinär. Kan ju vara något som man inte ser.

Mvh
Mig

Kex!
3/19/19, 7:04 PM
#2

#1 Jo, jag har skickat lite frågor till veterinär och misstänker att det är någonting. Ska flytta henne till ett hamster fritt rum för att se om det kan hjälpa. Hon är dock uppvuxen i ett rum med andra hamstrar

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Cireea
3/19/19, 9:16 PM
#3

Jag tänker också att det är något invärtes som du inte ser. Det kanske inte är något som ens en veterinär kan se, det kan till och med handla om något psykiskt. 😐Det kan absolut vara värt att ta henne till veterinären och göra en undersökning.

Jag hade en kull efter två superfina föräldrar som hade allt rätt. Honan jag behöll uppförde sig liknande som du beskriver i ditt inlägg, förutom att hon aldrig bet mig. Hon var stressad, skrek och kastade sig undan som om det gällde livet, något hon aldrig gjorde som yngre när hon bodde med sin mamma och syskon. Det var nästan som om det växte fram med tiden. 

Jag jobbade mycket med henne och försökte anpassa buren, omgivningen och hur jag närmade mig henne men trots alla möjliga försök blev det aldrig bättre.  Den underbara tjejen jag  sett växa upp var borta. 

Efter att ha pratat med andra uppfödare och träffat en  duktig veterinär så bestämde vi oss för att det vore bättre för henne att somna in. Det var inte hälsosamt för henne att gå runt med denna konstanta stress och jag gjorde mitt bästa för att hjälpa men det gick inte. 😕 Hon mådde uppenbarligen inte bra och även om vi aldrig hittade orsaken så tror jag verkligen att vi tog rätt beslut även om det var fruktansvärt. 

Jag hoppas du inte behöver ta samma beslut, men det finns ju en viss risk att det kan komma till den punkten om du anser att det vore bättre för henne att slippa. Vill du bolla tankar så vet du var jag finns. 🌺


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Kex!
3/19/19, 9:41 PM
#4

#3 Tack! Har varit inte på spåret att det är något psykiskt och kommer ta henne till veterinär i framtiden, än så länge är hon iallafall lugn i buren men tyvärr tror jag att om det inte blir bättre i framtiden så är att låta henne somna in ett alternativ och kanske det som är bäst för henne tyvärr 💔

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

[Svea&Sabina]2
3/21/19, 12:26 PM
#5

Min förra hamster kom fram till handen för att bitas, men det var inget fel på henne. När jag satte ned handen i buren sprang hon fram och bet och ibland attackerade, men utanför buren var hon supersnäll

Cireea
3/21/19, 1:42 PM
#6

#5 Revirbeteende. 
TS nämner att hamstern bits även utanför buren och därför uteslöt jag att det handlade om just revir. 

Vi kan spekulera i evigheter, men det enda som kan utesluta eventuella skador är ju ett besök hos veterinären. Kanske måste dom till och med röntga och försöka med ett ultraljud för att se så det inte är något invärtes. Jag vet inte om någon gör det i Umeå men jag skulle föreslå Björkstaden, dom är toppen och hjälpte mig en hel del under tiden jag bodde och hade min uppfödning i Umeå.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Kex!
3/21/19, 3:12 PM
#7

#5 Jo, jag tänkte också att det var revir då min hamster till en början endast bet mig i buren. Detta är dock inte ett beteende hon alltid haft utan som liten var hon extremt snäll men som sagt har flera konstiga beteenden uppstått och det blir endast värre. 

Att det skulle vara något fysiskt tror jag inte men det är som sagt endast något en veterinär kan utesluta om det är. Tyvärr tror jag att det är något psykiskt då detta är en väldigt aktiv hamster. Tror alltså att hon inte skulle röra sig så mycket som hon gör om hon hade haft en fysisk skada och hade haft ont. Självklart kan hon må dåligt ifall det skulle vara något psykiskt också.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Cireea
3/21/19, 3:33 PM
#8

#7 Ja, det är svårt när man inte kan se vad som är felet. Har du flyttat henne till eget rum som nämnde tidigare, har det hjälpt i så fall? 
När hon biter dig, är det i olika situationer? Helt oprovocerat? 
Verkar hon stressad eller orolig? Som att allt inte riktigt är står rätt till.
Finns det möjlighet att du kan ha henne hos någon annan? Exempelvis kompis eller släkting? Bara för att testa så det inte är er kemi som inte fungerar och att hon  då kanske fungerar utmärkt med någon annan.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Kex!
3/21/19, 4:21 PM
#9

#8 

jag har testat flyttat henne och har hittills inte sett någon skillnad. Det är olika situationer varje gång och varje gång har jag följt "rutin". Hon verkar inte stressad eller orolig innan. Det kan vara allt från att jag ger henne vatten till att jag flyttar henne från buren i en transportbur vilket är något hon är van vid då jag inte kan hantera henne. 

Jag vågar inte ha henne hos någon annan pga hennes beteende. Ygritte biter inte och släpper utan håller kvar och det är inte en risk jag vågar lägga på någon annan då det just nu endast blir värre.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Cireea
3/21/19, 4:43 PM
#10

#9 Jag förstår att det inte är något du vill lägga på andra. Eftersom hon biter och håller kvar så är det inte varningsbett i alla fall.. 😐 Vilken jobbig situation du är Lova, jag lider med dig! 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Denna kommentar har tagits bort.
Kex!
3/21/19, 6:56 PM
#12

#10 Tack

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Upp till toppen
Annons: