Annons:
Etiketthamster
Läst 2330 ggr
[Flora2017]
3/15/19, 4:51 PM

Knöl på ryggen

Hej Hittade just en liten knöl typ som sitter vid typ ryggen innanför skinnet som går och flytta på min lilla guldhamster hane den är inte större än en läten ärta och är jätte oroligt tänkte först att det var någon mat han hade i kinden men det går att flytta längre än hans kind är. Alltså när han springer rund och man håller i honom rör sig den lilla knölen Den syns inte men känns. Är såååå orolig att det ska vara ek tumör Någon sov vet vad jag ska göra??

Annons:
91Marran
3/15/19, 5:02 PM
#1

Åk till en veterinär. Det kan gå fort om det är en tumör. Vänta inte tills måndag utan åk in direkt!

Mvh
Mig

[Flora2017]
3/15/19, 6:03 PM
#2

Ok, det känns typ som en liten fettknöl om ni förstår, men jag ska försöka övertala mamma eftersom hon inte riktigt vill åka in för en ”liten hamster” för hon tycker det är onödigt, Och hon tror att det är en vanlig fettknöl vet dock inte om hamstrar kan få det

Cireea
3/15/19, 6:17 PM
#3

Det kan vara en godartad tumör eller en fettknöl, men jag skulle ändå göra en koll hos veterinär än att bara gissa. 😐Är det en elakartad tumör kan det gå väldigt fort och då vill man vara beredd.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
3/15/19, 6:57 PM
#4

Det står i lagen att man måste ge hamstern den vård som den behöver. Hälsa din mamma att hon bryter mot lagen genom att inte åka in. Det skulle hon ha tänkt på innan hon skaffade er en hamster. Inget illa mot dig. Inte alls. Jag vet att du vill det bästa och att du bryr dig, men din mamma får tänka om helt enkelt.

Mvh
Mig

[Flora2017]
3/15/19, 7:07 PM
#5

Ja jag vet har försökt övertala henne men hin tycker att så länge han mör bra så åker vi inte in och mär han mår dåligt åker vi in och avlivar honom, Ska avvakta till imorgon för kan även vara någon matbit i hans kindpåse men tror inte det

Cireea
3/15/19, 8:57 PM
#6

Då tycker jag att du kan visa din mamma denna tråd där kunniga människor ber er åka in för djurets skull. Hamstrar är bytesdjur och visar oftast inte när dom har ont eller mår dåligt. När du väl ser att en hamster har ont eller mår dåligt så har det gått ruskigt långt. 

Åk in för djurets skull, det är bra mycket bättre att ha åkt in en gång för mycket än en gång för lite.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[Flora2017]
3/15/19, 9:38 PM
#7

Har försökt övertala henne i 1-2 timmar nu men hon tycker det är onödigt och har ingen lust att åka in för en hamster som dom ändå inte gör något åt Hur ska jag göra för att få henne och förstå?? Mår så dåligt och är så orolig för min lilla hamster just nu, Har nämligen redan förlorat en hamster i cancer och då åkte vi inte in fören tassen var lika stor som en större ärta och hon hade så ont att man knte ens kunde röra henne, Hon fick en tumör på ena framtassen tjatade säkert på henne i 2-3 veckor inan hon fattade Men vill inte behöva vänta tills han lider av smärta om det är en elakartad tumör

[Flora2017]
3/15/19, 10:04 PM
#8

Har nu frågat pappa och han kommer åka in med mig och lilla hamster på måndag tror jag eller imr För jag är lite osäker på om det ör en sån här liten sal fråg gnag pinnar elelr vad det heter som fastnat eftersom det känns som en sån i formen, Men antar att man måste åka in och plocka ut den ialafall

[Flora2017]
3/15/19, 10:05 PM
#9
[Flora2017]
3/15/19, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
91Marran
3/15/19, 10:34 PM
#11

På måndag kan tyvärr vara för sent… Visa dem lagen. Där det står tydligt. Eller så får hon avliva självt och det är inte kul. Visst tar de bort knölar på hamstrar. De flesta veterinärer opererar smådjur.

Mvh
Mig

silverfiisk
3/15/19, 10:42 PM
#12

Fortsätt tjata och förklara för din mamma att hamstern måste till en veterinär. Hon är en vuxen människa och måste ta sitt ansvar, och som andra sagt så bryter hon faktiskt mot lagen om hamstern behöver vård och hon bara struntar i det. Så länge du är minderårig så är det faktiskt dina föräldrars ansvar att se till så att hamstern har det bra och får den vård den behöver. Bra att din pappa verkar bry sig iallafall. Om dina föräldrar inte bryr sig och vill hjälpa till när det behövs så tycker jag tyvärr inte att du ska skaffa fler djur förrän du själv har möjlighet att ta dom till veterinär osv. Jag hoppas att din pappa skjutsar er till veterinären och att det inte är något fel på lilla hamstern! Lycka till och uppdatera gärna om hur det går.

[Flora2017]
3/16/19, 10:45 AM
#13

Vaknade nu och kollade till honom men verkade bara som om det var en liten matbit som fastnat längre upp i kindpåsen, Eftersom han tvättade dom igår så tror jag inte han fick ute den men du är det borta Känt igenom hela honom men hittar den inte, Så hoppas att det bara var någon liten matbit, Har även en till liten fråga för handhar börjat nysa väldigt mycke och undrar ok man ska åka ik för det eller om man ska avvakta

Annons:
[Flora2017]
3/16/19, 10:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här är en liten bild på honom Han är 5 månader Och har nyst i ungefär 2 veckor tror jag

91Marran
3/16/19, 12:15 PM
#15

Oj så länge. Då är det viktigt att komma in till veterinären. :)

Mvh
Mig

Hamsternsara
3/16/19, 3:51 PM
#16

Handlar inte om ämnet men jag måste bara säga: din hamster är såååå söt!!😍

Cireea
3/16/19, 4:37 PM
#17

Vad har du för Bottenmaterial? Han kan nysa på grund av damm.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Flora2017]
3/16/19, 7:22 PM
#18

Har carefresh på halva och sån här sågspån eller kutterspån frpn vitaktaft

[Flora2017]
3/16/19, 7:24 PM
#19

Det är en egenbyggd Bur så han ham en liten gräsgröna samt sandbad lite avskilt typ

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Flora2017]
3/16/19, 7:26 PM
#25

Bilden vill inte riktigt komma med🤔

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Flora2017]
3/16/19, 7:27 PM
#28

Aja videon får räcka

[Flora2017]
3/16/19, 7:27 PM
#29

#16 tack så mycket❤️

[Flora2017]
3/16/19, 7:30 PM
#30

Ser nu att det har kommit lite dubbla kommentarer om någon skulle kunna ta bort dom?

LinneaWik
3/16/19, 9:33 PM
#31

#30 Tog bort de dubbla kommentarerna :)

Cireea
3/16/19, 10:37 PM
#32

Han kan reagera på spånet. Testa ta bort spånet och se om han slutar nysa. 
Hur mår hamstern i övrigt? Äter han som han ska? Dricker? Allmänt mående?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Flora2017]
3/17/19, 11:41 AM
#33

Han mår som vanligt äter dricker och så, Och andlednigen till att jag måste ha sånt spån på halva är för att jag betalar carfreshen själv och mamma betslet spånet, Inan jag köpte honom så gjorde jag och mamma ett avtal att hon betalar bottenspåren och jag det övriga men när jag ville ha carefresh istället fick jag betala själv och har 2 hamstrar, Så blir typ 500 kr i månaden och har inte så mycket pengar så då blir det det spånet mamma köpte och bara carefresh på halva, För att det ska räcka till min andra hamste också annars går hans Bur åt 1-1/2 påsar med carefresh

[Flora2017]
3/17/19, 11:51 AM
#34

Lite konstigt skrivet kanske men det är lite svårt och förklara, Men hoppas ni förstår, Har pratat med mamma om att vi inte kan köpa sånt spån till honom för att han knte tål det men hon tycker bara det är larvigt och säger att han får det i näsan när han sover och bara nyser ut det, Och säger att jag ska lägga ner och att hamstrar inte kan vara allergiska och att han får stå ut iallafall Och jag kan ju inte lägga 500 kr varige månad på carefresh när jag inte har dom pengarna, Och i början betalade hon carfreshen men sen så dammsög jag knte bort spånet på en gång när jag städat hans Bur så då vägrade hon köpa carefresh och köper bara sågspån

Annons:
[Flora2017]
3/17/19, 11:51 AM
#35

Lite konstigt skrivet kanske men det är lite svårt och förklara, Men hoppas ni förstår, Har pratat med mamma om att vi inte kan köpa sånt spån till honom för att han knte tål det men hon tycker bara det är larvigt och säger att han får det i näsan när han sover och bara nyser ut det, Och säger att jag ska lägga ner och att hamstrar inte kan vara allergiska och att han får stå ut iallafall Och jag kan ju inte lägga 500 kr varige månad på carefresh när jag inte har dom pengarna, Och i början betalade hon carfreshen men sen så dammsög jag knte bort spånet på en gång när jag städat hans Bur så då vägrade hon köpa carefresh och köper bara sågspån

91Marran
3/17/19, 12:00 PM
#36

Testat om safebed är billigare?

Mvh
Mig

BicaFokus
3/17/19, 12:05 PM
#37

#33 Har haft hamstrar som varit allergiska mot spån. Bytte då ett tag till alspån. Och nu verkar det som att de kan använda båda. De kan ju ha perioder då dem är mer känsliga.😊 Måste också bara säga att han är sååå söt!😍

[Flora2017]
3/17/19, 12:09 PM
#38

Tänkte byta till alspån men undrade ol det inte blir för hänt för honom att vara på? Tack sä mycket!❤️

BicaFokus
3/17/19, 12:46 PM
#39

#38 Min mamma trodde samma men det är ju ändå så de lever i naturen. Har köpt Millamore spån/alspån (ser ut som ett vitt alspån) just nu och det verkar funka jättebra. Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette. Det är i alla fall supersoft i namnet, och det är verkligen sant!😆

[Flora2017]
3/17/19, 12:49 PM
#40

Kan det vara denna du menar? #39

Bild borttagen // Admin

[Flora2017]
3/17/19, 12:49 PM
#41
Annons:
Cireea
3/17/19, 12:54 PM
#42

#40 Länka istället. Bilder och screenshots på sånt som inte är ditt eller du fått tillåtelse att använda är olagligt. 

Jag skulle bytt underlag. Om du inte kan ha carefresh får du ha något annat. För om han inte klarar av spånet så är det ju fruktansvärt att tvinga honom leva i det. 😢


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
3/17/19, 12:57 PM
#43

Mvh
Mig

[Flora2017]
3/17/19, 1:16 PM
#44

Ok ska kolla runt lite på nätet ikväll och se vad som är billigast får testa mig fram helt enkelt, Anledningen till att jag helst vill ha carefresh är för att jag Järna gräver gångar som han bor i och vad jag vet ör carefresh det ända sol håller hans tunnlar kvar eller vad man ska säga

91Marran
3/17/19, 1:20 PM
#45

Ja carefresh är bra till gångar. Vet inget annat som är lika bra.

Mvh
Mig

Cireea
3/17/19, 1:21 PM
#46

Har ni Granngården i närheten? Där finns 20kg lättströ för 169:-. Det använde jag till mina hamstrar när jag hade min uppfödning och det var toppen, en bal räckte länge. 🙂 Vissa säger att det dammar men det var inget som jag upplevde. 

Annars finns det som sagt andra alternativ också, som nämnts innan.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Flora2017]
3/17/19, 1:24 PM
#47

Ja granngården finns i närheten, Vad är det för typ av spån papper,trä?

[Flora2017]
3/17/19, 1:24 PM
#48

Ja granngården finns i närheten, Vad är det för typ av spån papper,trä?

Annons:
Cireea
3/17/19, 1:24 PM
#49

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Flora2017]
3/17/19, 1:39 PM
#50

Tänkte slänga in en till liten sak jag funderat över och det ör hans tönder jag har gett honom minst 5 olika gnagsaker men han gnager inte på något så är lite orolig att tänderna blir för långa, Förut gnagde han på gallret varige natt inan jag bytte till buren han har nu Kan slänga in en liten bild på hur hans tänder ser ut just nu Har ni några tips på hur man får hamstern och ganska på saker?

[Flora2017]
3/17/19, 1:39 PM
#51
[Flora2017]
3/17/19, 1:39 PM
#52
[Flora2017]
3/17/19, 1:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53
[Flora2017]
3/17/19, 1:39 PM
#54

Lite läskig bild kanske, Sorry för att den är uppochner

Cireea
3/17/19, 1:51 PM
#55

Jag tycker det ser normalt ut med tänderna, men lite svårt att avgöra när man inte ser dom i verkligheten. 
Vad har du för något han kan gnaga på? Har du testat ge äppelgrenar? 

Vad äter han för Foder? Där brukar det ju finnas hårdare bitar som hjälper att slipa ner tänderna. Testa ge lite hårdbröd annars också, det är bra.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[Flora2017]
3/17/19, 1:54 PM
#56

Ham har Foder från oxbow och domhär gnagsakerna just nu har även nåhon sorts kvist men dom gnager han inte på heller

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Flora2017]
3/17/19, 1:55 PM
#60

Bilderna vill inte riktigt komma med

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Flora2017]
3/17/19, 1:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Hmmmm dom vill inte komma med alls testar och länka istället

[Flora2017]
3/17/19, 1:56 PM
#66

Nuu

[Flora2017]
3/17/19, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67
[Flora2017]
3/17/19, 1:56 PM
#68

Sååååää äntligen kom dom med

Cireea
3/17/19, 2:50 PM
#69

#65 Är det där gnagsten? 
För i så fall bör du ta ut det omgående, det är ingenting hamstrar behöver. 

Raderade även alla tomma inlägg.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[Flora2017]
3/17/19, 2:56 PM
#70

Ok den lila tänker du på? Hade ingen aning om att dom inte skulle ha det men köpte typ alla sorter dom hade i butiken men då tar jag ut den

Cireea
3/17/19, 3:39 PM
#71

#70 Vad är den i orange gjord av? 

Bra att du tar ut den.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Flora2017]
3/17/19, 3:57 PM
#72

Den är gjord utav trä

Cireea
3/17/19, 4:01 PM
#74

#73 Aah okej! 
Testa lägga in några riktiga grenar. Har du kartonger kan du lägga in det också, sånt brukar vara uppskattat.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Flora2017]
3/17/19, 6:01 PM
#75

Har testat med kartonger och grenar men han gnager inte på dom, Han luktar bara lite på dom och sen går därifrån

[Flora2017]
3/17/19, 6:02 PM
#76

Samma sak med domhär gnagbenen som ser ut som ser ut sol tandborstar som e för hinder gillar han inte heller Så vet faktiskt inte vad jag ska göra för att få honom och gnaga på nått

Annons:
Cireea
3/17/19, 6:10 PM
#77

Testa ge honom lite hårdare mat som han kan gnaga på emellanåt, exempelvis lite knäckebröd, hundmat och nötter. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
3/17/19, 6:40 PM
#78

Gula ärtor får mina. Köpte innan pinnar med typ morot och äppel på. Kom inte ihåg vart. Antingen Zooplus, djurmaxi eller animail.

Mvh
Mig

Elmaa
3/17/19, 7:11 PM
#79

#53 jag tycler faktist ena tanden (av dom lite längre) verkar växa snett så hoppas det löser sig med tuggandet,här är några tips! Du kan köpa små majskolvar som är torkade (tror jag),jag har tex mini pops men köpte dom ej i Sverige så vet inte om dom går att beställa eller ej. Min hamster uppskattar sånna. Du kan ge valnötter med skalet så kan din hamster själv få öppna upp den (men vissa lykas aldrig haha). Du kan också ge jordnötter med skal vilket är en liite lättare variant. Du kan lägga in gnagarpinnar eller andra tuggleksaker av trä i hamsterns favorotmix under natten så dom luktar som maten. Du kan smöra på ett tunt lager av jordnötsmör på leksakerna av trä och verkligen försöka att det inte är jordnötsmör hamstern kan slicka av utan att det typ kommer in i leksaken. Du kan ta bär som tex blåbär och mosa dom och blanda med vatten,sätt in trätuggisarna och låt stå över natten och låt dom torka efteråt,då smakar dom bär.

[Flora2017]
3/17/19, 7:18 PM
#80

Han får sånna torkade majskolvar går att köpa på dolöarstore har också letat efter jordnötter men hottar inga, Solrosfrön får han ibland,och nån bit knäckebröd, Brukar också ge honom hundkex men det är ju knte jättemyttigt att bara äta det, Så försöker få honom äta annat

[Flora2017]
3/17/19, 7:20 PM
#81

Har också märkt att tanden var lite sne kan ju bropå att han gnagde på gallret varige natt i 1 månad typ inan han fick sin nya Bur som pappa byggde oh det tog ju sin Lill tid

Cireea
3/17/19, 9:08 PM
#82

#78 Gula ärtor är också ett toppenförslag! 👍

#79 Nu när du säger det så växer den ena snett! Syntes inte alls när jag tittade från telefonen tidigare. 🤔 

För att återgå till det vi pratade om, hoppas du hittar ett annat alternativ till Bottenmaterial. Om inte din hamster slutar nysa ganska omgående efter ett byte så måste du åka in med honom.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: