Annons:
Etikettkinesisk
Läst 938 ggr
[Flora2017]
3/11/19, 10:11 AM

Ska man välja en kines?

Hej Har funderat på och skaffa en luten kines men har 0 koll på dom så tänkte fråga några frågor, Har sedan inan en robbe och en guldis och nu ska gulden få en ny Bur så tänker eventuellt sätta kisnesen i hans gammla. Det är ett helglasakvariun från horbach med egengjort lock den är 40*80*35 tror jag , är det för litet för en kines eller räcker det? Har även tänkt på om man ska ta hona eller hane? Och sista frågan Inredningen ska man ha många pinnar och våningar så den kan klättra eller inte? Har läst lite olika om just det. Och sen hur är hamster i sin personlighet lungn,sprallig ja ni fattar Skulle vara tacksam för svar

Annons:
Cireea
3/11/19, 12:10 PM
#2

Här kan du läsa lite fakta om kinesisk hamster: http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/dv%C3%A4rghamster/kinesisk-18359191

Gällande buryta så tänk precis som med andra hamstrar, tycker de mått som anges hos jordbruksverket är alldeles för litet så öka gärna på dom måtten ordentligt när du söker en Bur. Jag hade min i en samla 130 liter till min Kinesisk hamster och där trivdes han otroligt bra. 🙂 Inred gärna så hamstern kan klättra lite, men också så det finns grävmöjligheter då dom gärna gräver också. Min älskade toarullar och nedgrävda rör. 

Hona eller hane?
Det väljer man helt själv. Jag hade en hane och han var världens mysigaste, men vet dom som haft honor som sagt samma sak. Temperament och personlighet beror ju mycket på individen och aveln som ligger bakom. Gällande lukt så är det nog rätt likt på kinesisk. Hanar kan vara något mindre aktiv, men det tycker jag nästan alla hanar är oavsett vilken art. 😂

Deras personligheter varierar som sagt utifrån ave och individen i sig. Tycker min kinesiska hamster var väldigt nyfiken men lugn. Tog allt med god ro och älskade att följa med runt på axeln när man pysslade med saker. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Novachan
3/11/19, 11:18 PM
#3

Finns det uppfödare för Kinesisk hamster i Sverige?

Cireea
3/11/19, 11:48 PM
#4

#3 Det finns, men väldigt få! 
Flingans är en uppfödare, dom andra har jag inte helt 100% koll på. Du kan kika på SHFs hemsida, där kanske det finns fler.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cosmonautens
3/12/19, 7:50 AM
#5

#3 Jadå! Vet om minst 3st, men är osäkra på namnen. Vet iallafall att "Miramys" ska börja föda upp, och hon har köpt från andra uppfödare i Sverige :)

[Flora2017]
3/12/19, 3:50 PM
#6

Jag hittade en uppfödare när jag var på utställning i helgen chibi chan heter hon tror jag👍🏼

Annons:
Upp till toppen
Annons: