Annons:
Etiketthamster
Läst 1536 ggr
Kvackis_78
3/10/19, 5:05 PM

Hur får man en dvärghamster tam?

Jag kommer att ta över en ursöt dvärghamster. Men hur får jag den tam? Tidigare erfarenheter är inte goda så att säga. Nu vill jag vända på trenden och göra allt för lilla Doris (och mig). Vi skall jag ha bra många år framför oss.

Annons:
[Svea&Sabina]2
3/10/19, 5:41 PM
#1

Mina två senaste hamstrar var väldigt rädda de första dagarna, men efter ett par dagar klättrade dem på handen så fort man satte ned den i buren. Min guldhamster var rädd i början och sprang iväg och gömde sig när jag satte ned handen i buren. Jag satte ned handen i buren flera gånger om dagen och hade henne i en låda som jag spred ut mat i och handmata. Så fort jag närmade mig henne så sprang hon iväg, så jag lade mat i ett hörn och när hon åt tog jag försiktigt fram handen och kunde klappa henne 20 minuter. Det gjorde att hon litade på mig. Mina tips är att sätta ned handen i buren flera gånger om dagen utan att jaga hamstern och ha god mat i handen så hon ser den som något positivt. Sätt hamstern i en låda/flyttlåda och lägg handen på golvet och låt hamstern komma fram själv. Mina hamstrar blev tama efter 1 vecka när jag gjorde detta.

Kvackis_78
3/10/19, 6:11 PM
#2

Tack då jag testar jag det.  😃

Upp till toppen
Annons: