Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1642 ggr
Elmaa
3/1/19, 12:28 AM

Vill ut!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min guldhamster vill ut ur sin Bur,hon försöker ta sig upp på väggarna (men jag har byggt Bur av trä så hon klänger inte på något galler som tur). Efter kanske 20 min om jag ignorerat henne så slutar hon och glr något annat i buren för hon har ju faktiskt leksaker. Men det är så att hon har två våningar till på buren och där uppe är locket gjort av galler,och det gnager hon på. Jag brukar ta bort stegen på högsta våningen och ett hus på den lite lägre ner (hon ställer sig alltid på huset för att nå till gallret) så därför la jag en kartong över hennes hus men hon brukar få ner den under natten. och det känns ju tråkigt att hon inte får ha tillgång till den lite större våningen högst upp för jag måste ta bort stegen. (jag lägger in en bild på buren) Jag har testat ge henne tuggleksaker som e kluriga,hon har sandbad,hjul,rör under marken,och massa tuggleksaker. Vet ni vad man kan göra mer för att underhålla henne? Jag har även testat sprö hennes favorit mix över buren men hon bryr sig inte. Vill era guldisar också ut ur sin Bur? Hon blir alltid såhär efter att jag tagit ut henne. Känner mig som en dålig ägare om hon vill ut men jag förstår att hon tycker det är roligare ute.

Annons:
Cireea
3/1/19, 11:55 AM
#1

Hur länge brukar hon få vara ute? Hur ofta?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Elmaa
3/1/19, 5:02 PM
#2

#1 jag brukar sammanlagt ha henne ute kanske 2/3 timmar eller mer då jag tycker det är kul att ha henne ute,men sen måste man ju lägga sig och så snabbt jag stoppar tillbaka henne så vill hon ut. När jag har henne ute får hon antagligen springa i mitt rum (jag säkrar det) och så ställer jag ut leksaker eller så sitter vi och myser,det beror på hennes humör.

Elmaa
3/1/19, 5:02 PM
#3

#1 jag tar ut henne varje dag när hon vaknar och sprungit runt lite i buren.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Elmaa
3/1/19, 5:04 PM
#10

#1 oj,vet inte varför det skickades så många gånger

Cireea
3/1/19, 5:38 PM
#11

#2 Hm, ja då är det inte problem med för lite tid ute i alla fall. 
Har du testat aktivera henne på annat sätt? Exempelvis med en grävlåda? Det brukar många tycka är roligt och uttröttande. 

Jag har insett att det faktiskt är mest honor som får den här typen av beteende. Det får en att undra om det har med deras hormoner att göra.. eller vad annat det kan vara som styr att just honor får det här "omättliga" beteendet. Inte alla såklart, men det är mer honor än hanar verkar det som.

När det kommer till gallergnag så finns det däremot en risk att hon aldrig slutar, oavsett hur nöjd hon är med tillvaron. Det brukar ofta lätt bli en typ av fixidé och då slutar dom inte oavsett hur mycket du aktiverar och stimulerar. Det enda sättet att få bort det är att inte ge henne möjligheten att gnaga på galler. 

#10 Jag radera alla extra inlägg som blev! 😎


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Elmaa
3/1/19, 7:05 PM
#12

#11 tack för att du raderade haha,men ja hon är ju hona och väldigt hormonisk av sig om man ska säga så. Hon har grävlåda men det är bara ibland hon vill gräva i den,men när hon väl gör det blir hon lite trött faktiskt! Appropå gallret tror jag vi ska ta bort det och göra lufthål i väggarna istället så kan hon ha en vanlig träbricka där uppe istället. Tack för svaret det hjälper verkligen!❤️

Cireea
3/2/19, 1:34 PM
#13

#12 Hoppas det löser sig för dig! 🙂 Uppdatera gärna tråden om hur det går.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
91Marran
3/2/19, 2:42 PM
#14

Lägg maten längst ner i grävlådan. Då måste hon gräva.

Mvh
Mig

Elmaa
3/2/19, 7:45 PM
#15

#14 testade precis blanda in mat i grävlådan och nu verkar hon hålla på och leta faltiskt!

-Aida-
3/2/19, 11:02 PM
#16

Om du kan så strö ut maten över buren oftare, då får hon använda sina naturliga beteenden att söka efter mat och plocka, samla osv. Hon kan behöva mer stimulans än att plocka från en matskål där de alltid ligger och inte tillgodoser sökandet och samlandet på samma sätt.

Elmaa
3/2/19, 11:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här är lite uppdatering! Jag tog ut henne i ungefär 2 h nu och lät henna springa runt i mitt rum med lite leksaker. I början var det kul tyckte hon,sen ville hon komma ut ur mitt rum också! Så jag satte henne i sandbadet och efter ett tag började hon gräva runt i kanske 5 min. Grävlådan var ingen succé denhär gången heller,jag la i lite mat och grävde in den i spånet och så la jag mat ovanför,sen la jag i henne i lådan (hon fattar inte hur man klättrar upp på den). Hon började gräva lite efter mat men stack sedan upp huvudet och gick ut ur den. Hon hade samlat på sig väldigt mycket mat så jag lät henne lämna det i buren. Sen började det bli kaos ):. När jag la tillbaka henne på golvet sprang hon som en galning och försökte hoppa upp över gallret (jag har en lekhage jag lagt vid en del av mitt rum för det inte är hamstersäkrat där bakom den,jag lägger in bild). Hon var verkligen när på att nå toppen,har aldrig sett henne hoppa så högt. Hon var så inriktad på att komma ut och så snabbt jag försökte ta henne så hon inte hoppar över så blev hon sur. Hon hackade inte tänder däremot som tur var. Jag hade haft henne ute som vanligt nu och blev väldigt svettig pågrund av hur hon höll på så jag lämnade henne i buren och tog bort tillgångar till att gnaga på gallret. Hon sprang runt på sidorna ett tag och jag blev riktigt stressad. Det brukar inte funka men jag strödde hennes mix i buren och hon började faktiskt gräva efter den nu! Hon håller just nu fortfarande på att leta och hon har slutat fokusera på att komma ut,äntligen! vet inte vad jag ska göra med henne, hon blir aldrig ens trött! Jag har inget problem med en glad och äventyrsfull hamster,men hon är ju galen desto mer hon får vara ute ):. Hon är rent utsagt aldrig nöjd antar jag?! Nu hör jag hur hon håller på och vill ut igen! Kan inte ge henne mer mat då jag gett väldigt mycket redan. Vet inte ens vad jag vill ha hjälp med,men det känns bra att få skriva av sig efter allt.

91Marran
3/3/19, 10:54 AM
#18

Prova med ett större Hjul eller en platta och se om det hjälper. Hur stort Hjul har du nu?

Mvh
Mig

Elmaa
3/3/19, 6:13 PM
#19

#18 hon har ett trixie Hjul,hon står rakt på det när hon springer men är inte allt för intresserad på att springa. På natten kan hon sprongs ett tag när alla sover och det är tyst men på kvällen nör jag är vaken går hon in i några sekunder och ut. Vad menar du med platta?

Annons:
Cireea
3/3/19, 8:21 PM
#21

Vad har du för grävlåda? Och hur stor?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Elmaa
3/3/19, 10:15 PM
#22

#16 jag ska testa, hon kommer ju börja leta för jag tror inte hon kommer svälta sog hon har ju ett bra luktsinne. Brukar strö lite men då har hon ju fortfarande i matskålen ,ska bara lägga lite där nästa gång och resten får hon leta efter

Elmaa
3/3/19, 10:17 PM
#23

#20 det hade kanske passat med en sån då jag inte kan ha större Hjul för jag har en till våning ovanför och vi satt dit Den i höjden så att trixie hjulet kan passa.

Elmaa
3/3/19, 10:20 PM
#24

#21 jag har trixies grävtorn, jag tror det är ungefär 20-25 cm högt men hålet att komma ut i var för litet så det gjorde vi större bara.

Elmaa
3/3/19, 10:20 PM
#25

#21 jag har trixies grävtorn, jag tror det är ungefär 20-25 cm högt men hålet att komma ut i var för litet så det gjorde vi större bara.

Elmaa
3/3/19, 10:20 PM
#26

#21 jag har trixies grävtorn, jag tror det är ungefär 20-25 cm högt men hålet att komma ut i var för litet så det gjorde vi större bara.

[Flora2017]
3/4/19, 9:20 AM
#27

Har själv samma problem med min guldhamster hane så fort jag har haft honom ute och stoppar in honom gnager han på gallret men anledningen till det tror jag e att han kräver mera plats, Kanske din lilla hamster också behöver? Du kan ju testa och bygga på ett plan på buren kanske? Själv ska jag bygga en ny Bur som e typ dubbelt så stor utav en bokhyllla, eftersom att det ör det billigaste alternativet

Annons:
Cireea
3/4/19, 2:00 PM
#28

#26 Ett tips, skaffa en större plastlåda (exempelvis samlalådorna, typ 65 liter) och fyll den med exempelvis jord och ha den som en stoooor grävlåda. Då blir det lite omväxling från buren, och du kan gömma mat och godis djupt ner så hon verkligen måste gräva ordentligt. 

Angående Bur, vad är måtten på själva bottenytan? Inte höjd och liknande utan bara botten. Även om det är roligt med hyllplan så kanske din hamster kräver mer bottenyta att springa på än att klättra upp på hyllplanen på höjden. 
Tänker att hyllplanen inte bidrar med så mycket yta för att göra av med energi på. Då kanske en större bottenyta är att föredra, bara en tanke från min sida.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Flora2017]
3/4/19, 2:19 PM
#29

Tänkte mest att man köper en samla låda tex och drar ett rör mellan burarna så hon får mer plats och springa

Cireea
3/4/19, 2:30 PM
#30

#29 Ja, det är ett alternativ. 
Jag har inte föreslagit något annat än att en större bottenyta kan vara en idé, sen hur TS (trådstartaren) väljer att utforma det är ju helt upp till hen. 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Elmaa
3/4/19, 6:12 PM
#31

#27 jag vill kanske skaffa en detolf någon gång i framtiden men problemet är att mina föräldrar la ner så mycket tid på den Bur vi har nu,och dom fattar inte grejjen med att vissa hamstrar vill ha större. Hon har två planer men hon får ju inte alltid tillgång till dom som jag skrev för då gnager hon.

Elmaa
3/4/19, 6:15 PM
#32

#28 ja det ska jag testa! Vilken jord ska man ha? Hennes Bur är ungefär 75x50 cm

Elmaa
3/4/19, 6:18 PM
#33

#29 tänkte på samma sak, Men jag har ingen aning om hur jag ska sätta fast ett rör i en vanlig trä Bur,och vilka rör ska man använda så hon inte ramlar ner utan har grepp? Vill ju ha ett stort rör eftersom hon är väldigt stor,hon väger 193g haha.

AnAnd20
3/4/19, 7:58 PM
#34

#33 Alternativ på rör som jag har sett människor använda är Trixie utdragbar tunnel för smådjur och pringlesrör. Jag tror det är enklare med Trixie röret eftersom den är gängad och går att skruva in i ett hål. Sen är det säker enklare för hamstern att klättra upp för den om lutningen är brant.  Nackdel är att båda dem alternativen finns det risk med att hamstern kan gnaga sig ut från dem.  Därför har jag funderat på om det går att ha flexibel ventilationsslang i aluminium (som  t.ex finns på Clas Ohlson). Utseende och formmässigt ser det ut som Trixie röret, men jag är inte säker om det funkar/är säkert för en hamster. Funderar

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

Annons:
Elmaa
3/4/19, 8:40 PM
#35

#34 Jag har ju letat efter ett sånt rör av trixie för jag sett så många som haft det men jag visste inte vart dom köpte det och visste ju inte att det var av trixie så tack så jätte mycket för länken! Har hört att aliminium är dåligt för hamstrar (har jag för mig) så jag tror inte jag tar ett sånt,men mim hamster gnager helst på något som är gott och ätbart som en torkad majskolv eller hund-tuggleksaker så jag tror inte hon hade velat tugga igenom röret. Tack iallafall för länken,ska köpa en sånt rör nu!

AnAnd20
3/4/19, 9:16 PM
#36

#35 Det var så lite. 🙂

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

LucyFear
4/29/19, 9:24 AM
#37

Vår hamster (en hane) tycker inte alls om att vara ute. Han blir orolig och springer runt runt och ser rädd ut. Så vi har honom i buren hela tiden, där verkar han känna sig trygg :) Att det kan vara så olika. Kanske har med könet att göra.

[Svea&Sabina]2
4/29/19, 11:20 AM
#38

Varför inte bara använda plaströr som man använder i hus, exempel under diskhon och handfatet? Det är nog omöjligt för en hamster att gnaga sig ut därifrån

Cireea
4/29/19, 1:12 PM
#39

#37 Det är inte en könsrelaterad fråga, det är snarare hamsterns personlighet som avgör en sådan sak.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: