Annons:
Etiketthamster
Läst 1504 ggr
[Flora2017]
2019-02-26 11:15

Orolig för mina hamstrar

Hej, Jag har en roborovski på 1 år som har nästan helt slutat äta grönskar och hamstergodis mm Altså han äter inte någon av hans favvo godisar, Och han får en liten skål med grönskande varannnan var tredje dag med olika blandade grönsaker Och han brukar alltid äta upp allt jag lägger fram och igår pt han bara lite på paprikan ä, Och när han är i sin lekhage sitter han bara i ett hörn och sover typ och förut sprang ham alltid runt i den. Så börjar bli väldigt orolig för honom, Pratade lite med mamma om det och hon trodde att han var i någon ides period typ. Någon som vet vad som försegår med min lilla pluttis? Har även en huldhamster som är 5 månader och imorse när jag tog upp honom så hadde ögat klibbat ihop sig liksom så jag tog en bomullstuss med ljummet vatten på och tvättade rent Kan det vara ögoninfektion? Eller har han bara sovit konstigt på ögat eller nått Har ni varit med om det tidigare?

Annons:
selmaab
2019-02-26 17:23
#1

Det med ögat behöver nog inte vara något allvarligt. Har hänt nån enstaka gång med hamstrarna och även nån gång med mina kaniner och då har det 'gått över' eller vad man ska säga, av sig själv efter några minuter. Vet inte vad det beror på dock.

Cireea
2019-02-26 22:15
#2

Angående din robbe så skulle jag nog åkt in till veterinären för en kontroll, låter inte bra om hamstern slutat äta och aktivera sig. Hur är han i buren? Hur ser han ut i övrigt? Välmående? Eller hängig? 

Angående din guldhamster så kan det vara en ögoninflammation av något slag, men det kan lika gärna bara handla om lite "sovgegga", det är något som även vi människor kan få när vi sover. Jag skulle hålla koll på ögat ett tag framöver, händer inget mer så är det bara sån där vanliga gegga, det är bara tvätta bort med ljummet vatten så som du gjorde. Skulle det bli allvarligare eller att han på annat sätt uppvisar tecken på sjukdom så bör du åka in till veterinären även med honom.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Flora2017]
2019-02-26 22:45
#3

Angående robben så är han som vanligt i buren eftersom att han älskar sin Bur och utseende har inte heller förändrats Det är mest at han bara sover i lekhagen som han vanligtvis springer runt i och letar efter godiset jag gömt i spånet, Lade in hans favvo godis i buren i söndags som han vanligtvis äter upp på en natt ligger fortfarande orörd, har även testat med flera olika sorter men inte vill han ha. Han äter inte heller grönsaker som han vanligtvis älskar, Och när jag sätter ner handeln i buren nafsar han lite på mig. Men han dricker,äter sitt Foder.går på toa.mm Mamma tror han håller på och gå i idé men jag ör inte riktigt säker på om det är förklaringen på det hela, Ska ge honom lite grönsaker, Barnmat,godis nu för att se om han äter något av det Så kan upd imr om vad han åt

[Flora2017]
2019-02-26 23:02
#4

Ok så detta är vad han får Gurka,paprika,morot,sockerärta,äpple och Barnmat med kalkon och potatis tror jag, Vara och hålla tummarna på att skålen är iaf halvtom imr (Han ska också få en liten godis

[Flora2017]
2019-02-26 23:02
#5

Bilden kom inte med så då röstar jag igen

[Flora2017]
2019-02-26 23:03
#6

Inte nu heller Nå då?

Annons:
[Flora2017]
2019-02-26 23:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nehe

[Flora2017]
2019-02-26 23:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nehe

[Flora2017]
2019-02-26 23:03
#9

Så nu ska den var med

Cireea
2019-02-27 00:06
#10

Kom ihåg att dvärghamstrar är lite känsliga för socker och kan få diabetes och därför bör du vara försiktig med frukt och grönt som innehåller socker. Jag är dock inte helt hundra procent insatt på hur känsliga robbar är. 

Eftersom våra hamstrar inte "går i ide" så är det ingen förklaring egentligen. Visserligen kan dom vara lite tröttare på vintern, men när du skriver att han även nafsar på dig så låter det för mig som att han kanske inte mår helt 100% bra. När en hamster som ändrar sitt beteende kan det ofta bero på sjukdom. Jag skulle ta hamstern till veterinären bara för att utesluta sjukdom ur bilden, för säkerhetens skull. 👍 Hellre en gång för mycket än för lite, så brukar jag tänka.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Flora2017]
2019-02-27 08:56
#11

Det med frukt och socker vet jag så han får det max 1 gång i månaden, Har funderat på och åka in men tänkte ringa först typ sol kry fast för djur och se vad dom säger

IsabellsHamsterhem
2019-02-27 22:36
#12

Robbar är inte känsliga för socker men tänk på att det där är en väldigt stor mängd färskfoder på en och samma gång för en robbe :)

Om han äter mindre, somnar i lekhagen och beter sig annorlunda är något fel. Vad som är fel kan inte vi svara på utan han behöver veterinärvård :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

[Flora2017]
2019-02-28 11:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Men oj set nu att jag fotade fel skål, Den på bilden är till min guldhamster , robben får typ helften eller en tredjedel så mycket Här är den bilden Sorry för dåligt ljus Och som sagt åt han bara paprikan,äpplet och barnmaten

Annons:
Cireea
2019-02-28 20:44
#14

#12 Toppen, då har jag lärt mig något nytt om robbar. Jag är inte så insatt i den arten så jag var lite osäker. Tänkte att det var bäst att varna rent generellt för det där med socker till dvärghamstrar. 

Jag rekommenderar fortfarande att du tar din hamster till veterinären.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2019-03-09 22:51
#15

Hur har det gått?

Mvh
Mig

[Flora2017]
2019-03-11 10:16
#16

Det går framåt han börjar bli lite mer som vanligt nu, äter mer , nafsar inte på mig. Men har ingen aning varför han blev som hem blev den perioden, Och angådende gulden så är ögat mycket bättre men han har istället börjat nysa,när jag har uppe honom typ 1 timme så kan han nysa ifrån 1-5 gånger så är lite orolig att han är förkyld, vad gör man åt det isåfall?

silverfiisk
2019-03-11 11:11
#17

#16 Kontakta en veterinär och rådfråga. Bättre att kolla upp en gång för mycket än en gång för lite.

Upp till toppen
Annons: