Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1372 ggr
[Flora2017]
2/26/19, 10:47 AM

Utställning för hamster

Hej, Jag ska på utställning nu på lördag med min guldhamster hane som är snart fyllda 5 månader, Men problemet är att jag aldrig varit på utställning förut och eftersom att jag fick honom i present har mamma köpt honom på djuraffär, Och jag vet inte uppfödare,mamma,pappa till honom, och är då lite orolig att Han får olik bedömmning än dom andra sol vet allt det om sin hamster. Kan även lägga till att hon ör färgen dove , Så det skulle vara jätte snällt om någon lite mer kunnig kan förklara lite hur det går till med ”zoohamstrar” på utställning Kanske blev lite rörigt men aja

Annons:
Cosmonautens
2/26/19, 12:56 PM
#1

Har du anmält henne? :)

[Flora2017]
2/26/19, 1:32 PM
#2

Ja anmäld och klar👍🏻

Cosmonautens
2/26/19, 2:26 PM
#3

Okej, jo såhär är det. Jag har tagit med en djuraffärs dvärghamster och hennes dotter till en utställning innan, eftersom de kommer från djuraffär kan man ju såklart bara anmäla till "Pet" och "barnklass". I klassen "Pet" bedöms hamstern efter temperament, pälsen och hur väl omhändertagen den är. Mina 2 honor jag tog med fick ett bedömnings papper, på pappret är allt nedskrivet -hur temperament var, päls, klor, ögon, tassar m.m. Sen fick mina också hederspris. Hederspriset mamman fick, var "Perfekta prickar". Hon är black mottled, och har enligt mig och domarna hur fin fördelning som helst med sina vita prickar. Dotterns hederspris var "Silkeslen päls". Förresten, ska själv till utställningen!

[Flora2017]
2/26/19, 3:24 PM
#4

Vänta kan man bara anmäla till Pet och barn med djurafförs hamster? Jag har anmält min till Pet och standard Är det fel?

Istera
2/26/19, 4:41 PM
#5

#4 Nej, eftersom det är första gången får du ställa ut i vilket som

Cosmonautens
2/26/19, 8:27 PM
#6

Tänkte fel, tänkte på dvärghamster! Guldar kan ju ej vara hybrider -alltså gäller andra regler.

Annons:
Cireea
2/26/19, 10:18 PM
#7

En hamster bedöms aldrig utifrån stamtavlan. Domarna vet inte vilken hamster det är dom bedömer, dom har inga stamtavlor eller ägarpapper framför sig, dom vet alltså ingenting om hamstern dom bedömer förutom det som dom ser. 

Bedömningen ska vara så rättvis som möjligt och just därför vet domarna ingenting om de djur dom bedömer. Dom bedömer djurens utseende och temperament, inte deras bakgrund. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Istera
2/27/19, 2:45 PM
#8

#6 Samma gäller med dvärghamstrar.

Cosmonautens
2/27/19, 3:09 PM
#9

#8 Man får inte ställa ut dvärghamster utan stamtavla i standard.

Istera
2/27/19, 3:47 PM
#10

#9 Jo, en gång får man göra det!

IsabellsHamsterhem
2/27/19, 10:33 PM
#11

#10 Nej. Enbart Roborovskis av dvärghamstrarna får ställas i standard utan stamtavla.
En Hybrid kan du alltså inte ställa i standard.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Be-Bopz
2/28/19, 2:50 AM
#12

Du får ställa campbells, vintervita, och roborovski i standard, kommer din hamster från djuraffär och den är en dvärghamster, så räknas den som Hybrid och får därmed inte ställas i standard, men du får mer än gärna ställa den i Pet :)

Guldhamster får du ställa både i pet och standard då det inte finnshybrider på den arten :)

Istera
2/28/19, 7:32 AM
#13

#11 Menar att du får ställa ut i standard om din hamster har stamtavla i en annan förening

Annons:
IsabellsHamsterhem
2/28/19, 4:48 PM
#14

#13
Om hamstern har stamtavla så kan du ställa i standard. Men ska du ställa i standard mer än en gång (man får en provgång) så måste hamstern även reggas i föreningen man ställer ut :) Oavsett vilken art det är.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Istera
2/28/19, 8:46 PM
#15

#13 Det är det jag har försökt förklarA!

[Flora2017]
3/4/19, 9:28 AM
#16

Så om jag vill anmäla i standard igen måste jag först registrera honom och sen skaffa stamtavla? För jag ska på en till utställning nästa helg med en anan förening måste jag då ha stamtavla på honom?

AnAnd20
3/4/19, 11:36 AM
#17

Nej, jag tror inte att du behöver ha stamtavla för att registrera en hamster i en förening. 

Nej igen,  du får alltid prova att ställa ut en gång i de flesta föreningar. 

Hur gick det för dig i helgen?

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

[Flora2017]
3/4/19, 12:39 PM
#18

Hyfsat bra han vann ingen pga att han var för liten och hadde för grå grundfärg ( han är dove ) Men han sov hela tiden så det var ju bra Men jag hopps på vinst nästa helg,

AnAnd20
3/4/19, 1:36 PM
#19

Okej, vi får hoppas att det går bättre nu i helgen då. 🙂

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

Istera
3/4/19, 3:14 PM
#20

Du kan ställa ut i shs en gång, därefter måste du ha medlem! :)

Annons:
ThatPie
3/8/19, 5:39 PM
#21

Samma sak i shf :)

Upp till toppen
Annons: