Annons:
Etiketthamster
Läst 1076 ggr
anabuff
2019-02-17 22:40

Jord

Hej. Har sett att en del använder jord i sina hamsterburar, vilken jord använder ni och vart köper man den? Undrar också samma sak när det gäller hö. Vart hittar man mjukt icke stickigt hö? :)

Annons:
Cireea
2019-02-17 22:58
#1

Det finns massor av inlägg om det här om du använder sökfunktionen. 

För att svara på dina frågor: 
Folk brukar oftast köpa ekologisk blomjord i vanliga affären, annars kan du alltid kika på Granngården exempelvis. 

Angående höet, mjukt ängshö ska du titta efter. Brukar finnas att hitta på olika djuraffärer men också via nätet på exempelvis Zooplus. Krama höet i handen, om det inte är hårt eller sticks så är det okej att använda.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

-Aida-
2019-02-18 08:23
#2

Man brukar också använda torv, de står på påsen ifall de finns något skumt i de, du kan fråga i butiken efter jord som inte innehåller något tillsatt som gödsel.

[Svea&Sabina]2
2019-02-18 18:01
#3

Vanlig blomjord använder jag och jag tar hö från mina kaniner och kniper ihop handen för att känna om det är mjukt

anabuff
2019-02-23 11:11
#4

#1 Har sökt men inte hittat något konkret tips på vilken jord man använder och inköpsställe. 

Kan man räkna med att Ängshö alltid är mjukt och fungerar för hamster? Har hittat flera sorters ängshö, men varit osäker på om det kommer att funka.

AnAnd20
2019-02-24 10:02
#5

#4 Jag kör med kokosjord som finns att köpa på bl. a. IKEA och Clas Ohlson, se bara till att det inte är något tillsatt gödningsmedel bara. 

Jag har hört att ängshö ska vara mjukt. Jag har testat det någon gång till en hamster jag hade förut, fast han visade inget intresse för det. Om det är tänkt att de bara ska boa in sig i det rekommenderar jag något annat istället t.ex toa- hushållspapper. 🙂

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

[Svea&Sabina]2
2019-02-25 07:02
#6

Använd vanlig blomjord från mataffären eller blomsteraffär

Annons:
Upp till toppen
Annons: