Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1343 ggr
selmaab
2019-02-14 14:45

Hur stor ska de vara?

Tycker att min guldhamsterhona på ca 9-10 veckor ser lite liten ut. Hur stora ska de vara på ett ungefär när de är 10 veckor?  (vikt och längd)

Annons:
-Aida-
2019-02-15 11:30
#1

Det finns väl ungefärliga mått som de gör med vilken annan som helst, men precis som oss kan djur också vara på den mindre sidan eller den större sidan, och de gör ingenting, det är bara individuellt.

selmaab
2019-02-15 12:17
#2

#1 jo vet men vill ha nåt mått att gå efter då mina andra unga dött och det varit dåliga gener. Finns inget att göra om hon är för liten men ville bara veta om hon är det

Cireea
2019-02-15 13:16
#3

#2 Bara en reflektion, menar du att alla andra unga guldhamstrar du haft dött på grund av dåliga gener? Hur många handlar det om? Varifrån har dessa kommit? 

--

Så vitt jag vet finns det däremot ingen guide som säger "såhär ska en guldhamster se ut och väga vid 10 veckors ålder". 

Inte för att storlek och vikt avgör om hon är hälsosam eller inte då det är högst individuellt, det är inte så att hon har dåliga gener enbart för att hon kanske ligger något under (eller över) växtkurvan så att säga. 

Jag har haft en hel del guldhamsterbebisar och det är så individuellt hur de växer, trots att dom är från exakt samma kull. Din kan ju ha varit en av de "mindre" i kullen och därmed inte hunnit växa lika mycket som de starkare  och större i kullen eftersom den inte kunnat konkurrera lika mycket kring maten. Det brukar gå till sig av sig själv. Din hamster är fortfarande bebis och har mycket tid på sig att växa ikapp. 

Ge henne en bra och varierad kost så borde hon växa och bli exakt så stor som hon ska vara. Vi kan inte "tvinga" dom att bli större, det enda vi kan påverka är vikten men att enbart titta på siffrorna är dumt då 200g kan vara litet för den ena men alldeles för överviktigt för en annan. Värt att ha i huvudet! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

selmaab
2019-02-15 13:46
#4

#3 alla mina ungar har dött förmodligen pga generna då jag råkade köpa en dräktig hamster från en djuraffär. Det var en kull där alla ungar dött väldigt snabbt, har bara en kvar nu. Vi pratade med en veterinär som sa att det också kan ha varit att min hona var för ung när hon fick ungarna och därför inte kunnat dia ordentligt. Tycker bara att ungarna såg så väldigt små ut men vet inte för har aldrig haft en kull förut, därför undrade jag om det fanns ungefära mått för hur en 10 veckors brukar vara. Vet att man inte kan påverka storlek det skrev jag i kommentaren över (förut vikt då)

Cireea
2019-02-15 14:07
#5

#4 Hur gamla blev ungarna innan de började gå bort? 
Handlar 10 veckors hamstern om en av ungarna från kullen alltså?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

selmaab
2019-02-15 18:40
#6

#5 de dog vid ca 8veckors ålder, som jag sa så trodde veterinären att det berodde på  att hon inte kunnat diat ordentligt så därför har de växt dåligt. Det är bara en kvar nu av ungarna, verkar som att hon kommer överleva eftersom hon fortfarande lever men inte säkert.

Annons:
Cireea
2019-02-15 18:47
#7

#6 Men om de levt så länge som 8 veckor så har det inget med diandet att göra, dom börjar äta  fast föda redan innan 2 veckors ålder och därmed får dom näring därifrån och bör växa som vanligt. 

Det är något annat som orsakat deras bortgång.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

selmaab
2019-02-15 19:17
#8

#7 Jag vet inte, det var vad veterinären trodde. Det är ingen sjukdom och det fanns  inget farligt i burarna.

IsabellsHamsterhem
2019-02-22 21:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Denna hona är 10 veckor :) Väger ca 100g men är rättså liten :)

Om dina hamstrar dött vid 8 veckor är det inte p.g av diandet. Då är det någon sjukdom, behöver inte vara en sjukdom såsom "förkylning" utan kan vara en ärftlig sjukdom som man inte kan ta reda på utan obduktion. En hamster dör inte för att den är liten vid 8 veckors ålder utan det måste vara något allvarligt fel på den på insidan. Kan vara att organen inte funkar som de ska eller liknande.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Kex!
2019-02-23 10:16
#10

Det är olika för alla hamstrar vad dem ska väga vid 10 veckors ålder precis som andra har nämnt. Min avelshona som jag köpte från Finland väger en idag inte mer än 170 g trots att hon är om några månader 1 år medans hennes ungar redan vid 5 veckors ålder var uppe på 100 - 130 gram.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

selmaab
2019-02-23 15:55
#11

#9 tack :)

tyckte också det lät konstigt att det skulle va diandet med tanke på att de va så 'gamla' men det var vad veterinären trodde iaf.

Upp till toppen
Annons: