Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1004 ggr
HamsterJulia
2/8/19, 3:39 PM

Hamster fakta för nybörjare

Skriv allt om hamstrar! Jag funderar på att köpa en hamster ge mig massa fakta. Allt ni kan om hamstrar!

Annons:
-Aida-
2/8/19, 4:55 PM
#1

Hamstrar är sociala djur och ska bo två och två, om inte hamstern absolut vill bo själv, sådana fall brukar vara djuraffärshamstrar eller hybrider som de kallas, guldhamstrar ska också bo själva alltid.
Hamstrar ska bo större än man tror, små färgglada burar är alldeles för smått och kommer att ge hamstrarna beteende problem och uttråkan, det bästa är så stort som möjligt, det kan vara akvarium exempelvis. Exempel på en bra och stor bur: https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/skyline_burar/279185

Eller ikea samla låda som absolut billigaste buren man kan ha: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69903214/
Man får bygga egen ventilation i locket av svetsat nät, finns artiklar om de på iFokus.

Hamstrar gillar att gå långt, de kan gå upp till 8 km under en natt, därför gillar dom stora utrymmen, Hjul att springa i, de gillar att gå runt och upptäcka saker, strör man runt maten i buren så de får leta, så gynnar man deras naturliga beteende i stora burar, att vandra och söka mat, de klättrar inte och är klumpiga, så man bör undvika hus och klätterställningar som får hamstern att klättra högt.
Deras naturliga beteenden bör man gynna så bra som möjligt för bästa trivsel.
De har naturligt olika rum som de har till olika ändamål. Min hamster gillar att ha flera olika kartonger i varierande storlekar med toarullar som ingång och utgång.

De bör alltid ha nåt att gnaga på, nåt trähus eller gnagleksak.
De får lätt diabetes och sockrade produkter bör undvikas, som honungsstänger, dom är väldigt stora och långa för en liten hamster som lätt får diabetes.
De gillar att gräva och boa i bottenmaterialet, de bästa är pappersmassa som carefresh eller från granngården. Alternativt kan man fylla en kartong med materialet så de har en grävlåda.
De gillar att flytta runt på bottenmaterialet, så saknas de på ett ställe, så är de för att de bäddat på ett annat.

91Marran
2/8/19, 5:56 PM
#2

Det finns många artiklar att läsa, här på forumet. Gå även in på svenskahamsterföreningen (Shf) och läs.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: