Annons:
Etikettguldhamster
Läst 850 ggr
selmaab
1/29/19, 5:08 PM

Kan hon vara skadad?

Min ca8 veckors unge Arthur har betett sig lite konstigt på senaste har jag märkt, först sov hon typ hela tiden och nu är hon uppe ganska mycket. När hon går skjuter hon upp ryggen väldigt mycket och är lite smått ostabil. Hon kan fortfarande klättra runt i mina händer oså men lite smått att hon vinglar till ibland. Annars äter och dricker normalt. Hon bor i en gallerbur så är lite orolig att hon klättrat upp i taket och sen ramlat ner och slagit i huvudet.Buren är inte hög men hon har 2 våningar där andra våningen är typ som små gångar över halva buren (har ingen bild men vissa kanske känner igen den, finns att köpa lite överallt). Tänker att hon kan ha ramlat ner på de och slagit i huvudet smått o blivit lite vinglig?( hade henne i en samla förut men hon trivdes inte alls i den så hon fick flytta tillbaka till gallerburen)

Annons:
Calcifer
1/29/19, 5:35 PM
#1

Om du är orolig att hon kan vara skadad så bör du uppsöka veterinär. Via internet är det svårt att sätta någon diagnos eller veta vad som kan vara fel om något nu är fel.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

selmaab
1/29/19, 6:35 PM
#2

#1

aa, tror du jag kan visa en video här så kanske någon känner igen?

Vill inte behöva åka runt med henne då hon precis börjat bli lugn med mig igen (hon blev lite stressad när jag separerade alla ungar)

Calcifer
1/29/19, 6:36 PM
#3

#2 Det skadar ju inte att prova. Annars är det ju enklast att ringa en veterinär, beskriva situationen och se vad de säger. Se till att du ringer en som är kunnig när det gäller smådjur.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

selmaab
1/29/19, 6:55 PM
#4

#3 okej. Får göra det när hon vaknar, vill inte behöva väcka henne och hon verkar ju må bra annars.

91Marran
1/29/19, 8:36 PM
#5

Jag tog över en hamster som gick med kotig rygg. Jag bytte fodret direkt och det hjälpte. Hade inte det hjälpt så hade jag ringt veterinär.

Mvh
Mig

selmaab
1/29/19, 8:47 PM
#6

#5 jo antar att jag kan testa men har samma till alla mina hamstrar och ingen annan gör så?

Annons:
selmaab
1/30/19, 11:59 PM
#7

ville bara uppdatera lite.. Hon är död, hennes syster också. Det var de två som bodde i gallerburar. Ganska säker på att det som hänt var att Arthur slog först i sig lite lätt men inte en skada som dödade henne. Sen har hon nog slagit i sig igen, inte dött på en gång men när djur håller på att dö söker de skydd så hittade henne i boet död. Samma sak med Champagne (Arthurs syster). Kommer aldrig ha en gallerbur igen. Nu va det ju inte rätt med Arthur men Champagne var helt frisk och då faller hon ju inte ner död från ingenstans.. Btw har jag en hamster som lyckats putta upp locket på sin Bur, hoppat ner från trappen och försvunnit in under köksbänkarna. Hittade honom där och såg sen hur han hoppade ner under golvet. Har lagt en kartong med spån, hans bo, Sand, vatten och mat. Har också lagt lite mjöl precis framför köksbänken och kartongen för att se ifall han har varit framme. Han var framme en gång tidigare också men hann inte ta honom. Är lite rädd att han också har dött då det är ganska kallt och dragit där nere.. Hoppas på att hitta honom i kartongen imorgon. Förlåt om det var rörigt men är väldigt upprörd. Känner mig som världens sämsta hamsterägare, ville bara skriva av mig lite.

Calcifer
1/31/19, 12:20 PM
#8

Eftersom du inte sett det hända kan det ju handla om något annat, t:ex att de var sjuka med nästan osynliga symptom.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

selmaab
1/31/19, 12:49 PM
#9

#8 ja det kan ju vara så men tycker det är lite konstigt att bara de som bodde i gallerburar var de som dog. De klättrade mycket och när de vill ner släpper de bara så då har de förmodligen slagit i huvudet

Calcifer
1/31/19, 4:51 PM
#10

Jag skulle ändå, om jag var du, hålla noga uppsikt över dina andra djur om du har några, och märker du minsta tecken på att nåt inte står rätt till är det nog bäst att åka in till veterinären direkt. Det går ju att göra vettiga gissningar, men utan facit i handen är det nog bäst på att vara uppmärksam ett tag framöver.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

selmaab
1/31/19, 6:00 PM
#11

#10

ja såklart, grejen var att de inte visade något tecken på att på må dåligt. En gick konstigt och då testade jag ett annat Foder som #5 skrev men han dog (vad jag tror) samma kväll (har jättedålig tidsuppfattnig). skrev och frågade om hjälp samma dag som jag upptäckte det och sen såg jag henne inte mer den kvällen eller morgonen efter. Hann inte göra så mycket. De dör så plötsligt så då känner man sig ganska maktlös liksom. Nu bor i allafall resten av ungarna i samla lådor. Den som är på rymmen lever fortfarande då han har varit framme och ätit maten och druckit vatten. hoppas på att kunna fånga in honom snart. Han är så snabb tillbaka ner under golvet bara. känner att jag glider ifrån ämnet lite, förlåt för det

91Marran
1/31/19, 6:26 PM
#12

Många av mina hamstrar har varit överaktiva kvällen innan de dör. De visar sällan att de mår dåligt eller har ont. Men håll koll på de andra djuren i fall du märker något där. Att båda skulle trilla och skada sig samtidigt låter lite konstigt.

Mvh
Mig

Calcifer
1/31/19, 6:36 PM
#13

Ja det kan ju gå fort och vissa djur är ju extra duktiga på att dölja om de mår dåligt, så det kan ju ha pågått ett litet tag utan att du märkt det  - vilket naturligtvis inte är ditt fel, lägger ingen skuld på dig, som sagt är vissa djur tyvärr för duktiga på att gömma om de har ont vilket såklart är jättetråkigt om man inte kan hjälpa i tid.

Men håll övriga djur under noga observation, mer än vanligt, gärna att du är mer noga med att se hur mycket de äter/dricker och kollar avföring och liknande.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
selmaab
1/31/19, 6:43 PM
#14

#12

har också märkt att de varit överaktiva kvällen innan men det var inte Champagne iaf, Arthur blev nog lite överaktiv. det skulle väll inte vara jättekonstigt att de skadar sig ungefär samtidigt. Båda flyttade in ungefär samtidigt och klättrade mer och mer. Med tanke på att de nästan enbart klättrade är det inte så jätte konstigt tycker jag iaf att de skulle ha ramlat lite för många gånger och tillslut dött av skadorna. Det tror jag är vad som hänt då det kom så plötsligt och det var just de i gallerburarna som dött

selmaab
2/1/19, 9:53 PM
#15

nu hittade jag en till död..  Fattar verkligen inte vad det är som händer, igår hittade jag 2 döda och idag en till. De äter och dricker normalt, avföringen ser normal ut. Det finns inget i buren att skada sig på. Har samma mat som jag alltid haft. Kropparna ser det inte heller ut att vara något fel på. Visst är generna förmodligen kassa men tänker att de isåfall borde visa sig redan de första dygnen och inte efter 8 veckor? När det alla dör på så kort tid också. Jag umgås ju med de varje dag och då visar de inga tecken på att de mår dåligt. Är så orolig för mina sista två (om man räknar bort den på rymmen då) . Vad kan jag göra för att skydda de? De betyder verkligen allt för mig..

Calcifer
2/1/19, 10:00 PM
#16

Ta dem till en veterinär omedelbart!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

selmaab
2/1/19, 10:03 PM
#17

#16

just nu är inga veterinär butiker öppna. Känner mig ganska dum som frågar men du menar de som fortfarande lever va?

91Marran
2/1/19, 10:04 PM
#18

Du måste tvätta och sprita dig mellan varje Bur. Precis som man brukar göra. Måste vara något smittbart. Flytta de du har nu till ett nytt rum med nya burar och tvätta de gamla med virkon. För att vara på den säkra sidan så tvätta även de nya med virkon.

Mvh
Mig

selmaab
2/1/19, 10:08 PM
#19

#18 Har inga andra burar förutom 2 samla i förrådet men det ligger stallkläder i de. Tänker att det kan vara lika illa att sätta de i burar där kläder som jag haft i massa olika stall ligger oså som att bara tvätta ur de jag har nu men vet inte, vad borde jag göra? Undrar också om de inte ser lite små ut för att vara 8 veckor? Lägger upp bild på Mini

selmaab
2/1/19, 10:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

(Var inte meningen att ha blixt, min mobil hade auto)

Annons:
selmaab
2/1/19, 10:10 PM
#21

inte bästa bilden men har inte så många andra, kan kolla

selmaab
2/1/19, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

(Ja min mobil satte på auto även fast jag trodde jag hade stängt av de) Inte heller så bra bild men har it så många ur bra så man kan se i skala

91Marran
2/1/19, 10:21 PM
#23

Städa allt med virkon, så har du gjort vad du kan för stunden. Jag förstår att det är jobbigt!

Mvh
Mig

selmaab
2/1/19, 10:42 PM
#24

#23 har inget virkon hemma. Kan det vara luftburet? Jag kan inte göra något för ingen vill hjälpa mig att hålla koll på hamstrarna medans jag tvättar ur burarna isf. De säger att virkon är jättestarkt och skulle vara farligt dessutom. Vad ska jag ens göra åt sakerna i buren för allt är i trä. Om de redan skulle ha hamnat baciller i buren kan jag somsagt inte göra göra någonting för ingen vill hjälpa mig och har ingenting att lägga de i sålänge. Har flyttat burarna till andra rum

selmaab
2/1/19, 11:58 PM
#25

fixat lite, hoppas de kommer lösa sig

Cireea
2/2/19, 12:12 AM
#26

Jag skulle skickat in de avlidna på obduktion.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cosmonautens
2/2/19, 12:20 PM
#27
Annons:
selmaab
2/2/19, 12:40 PM
#28

#27 vet inte vad den heter men vanlig hamster/chinchillasand från arkenzoo, brukar köpa påsen men samma märke finns i 1kg tuyp gul burk

Upp till toppen
Annons: