Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1191 ggr
selmaab
1/25/19, 12:00 PM

jord i buren?

Hade tänkt att göra som en liten trädgård i Max (min hamsters) Bur. Jag berättade om min ide till mamma och hon sa att vi hade haft det till vår sköldpadda för länge sen men att det blev mycket bananflugor (tror d va d iaf heh). Är det någon som har det som kan säga om det blir mycket flugor oså? undrade också om man kunde ha täckbark istället för vanlig blomjord? spelar inte så stor roll men tycker täckbark är lite finare bara.

Annons:
[Svea&Sabina]2
1/25/19, 12:10 PM
#1

Jag hade vanlig blomjord till min förra hamster i 3 månader och det kom aldrig flugor. Just nu har jag vanlig blomjord till min hamster och det kommer inga flugor eller är några problem.

Chinesecrestedlover
1/25/19, 1:57 PM
#2

Hej!

Jag kan ibland få "bananfluge-problem"😡 men då handlar det om fuktiga terrarier med frukt och grönsaker i = perfekt för snäckorna som bor i terrarierna…men tyvärr också för bananflugor. 

En hamster ska ju inte ha fuktigt så tror inte att du kommer få problem med flugor, huruvida jord är hälsosamt (tänker på risken med damm) för en hamster och i så fall vilken jord som fungerar bäst vet jag dock inte. 

Mvh/Chinesecrestedlover

selmaab
1/25/19, 2:27 PM
#3

okej tack för båda svaren :) Tänker att flugorna kan ju ha kommit från köket? Sen kanske det är lite fuktigare hos sköldpaddan, hon är landsköldpadda men har ju ändå vattenskål som hon välter ut konstant och Växter som kanske drar till sig flugor. Ingen som vet om täckbark funkar? får ju ta vanlig blomjord annars bara. Brukar ha täckbark hos mina utekaniner  men aa jag vet inte.

selmaab
1/25/19, 2:32 PM
#4

(en fråga som inte har med just jord och göra men kom och tänka på det nu, man borde väll kunna ha spenat i buren också?)

[Svea&Sabina]2
1/25/19, 2:52 PM
#5

#4 Spenat? Menar du att du ska dekorera (naturligt) med spenat? Det lär bli ruttet efter en dag

selmaab
1/25/19, 3:49 PM
#6

#5 nja typ, tänkte att man kunde plantera utanför och sen sätta in hela växten och inte bara bladen, kanske blir ruttet ändå, man ska ju inte vattna i buren

Annons:
[Svea&Sabina]2
1/25/19, 9:13 PM
#7

#6 Sätt inte in levande Växter, för de ruttnar och man ska inte vattna i buren. Hamstern kan äta för mycket av växterna och det är inte bra. Du kan köpa plastväxter och sätta på väggarna eller lägga i jorden. Se bara till att hamstern inte är intresserad av gnagning :D

selmaab
1/25/19, 10:44 PM
#8

#7

ska köpa gnagargräs och idag satte jag in lite persilja  då jag  sett många andra ha det med vetskapen att hon inte ska ha för mycket. Hade sett någon som planterade spenat och då var det ingen som sa något om att det var dålig men ville bara fråga för att vara säker. (Vet att man it ska vattna, det skrev jag #6 )

:)

selmaab
1/26/19, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Såhär blev den, kommer göra hela buren i sånhär stil. Väntar bara på beställningen från från zooplus :)

(jag kommer köpa plastblommvägg (typ) o sätta över där 'tapeten' inte täcker högst upp)

[Svea&Sabina]2
1/26/19, 4:17 PM
#10

#9 Gu vad fint!!! Jag blir nästan lite avundsjuk :D

selmaab
1/26/19, 4:24 PM
#11

#10

hahah tack :)

Kex!
1/28/19, 8:56 AM
#12

Jag tycker att blåbärsris och vinbärsgrenar funkar bra att dekorera med. Inget ruttnar utan torkar endast och det kan ju hamstern också gnaga på.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

selmaab
1/28/19, 11:27 AM
#13

#12

aa de kan jag kolla efter, vill inte plocka i naturen då jag är rädd för sjukdomar osv. Vet att man kan lägga i ugnen men är ändå rädd att det inte kommer försvinna helt :/

hittade t.ex. mossan på blomavdelning på ica maxi (obehandlad). Det känns säkrare än att plocka i skogen

Annons:
[Svea&Sabina]2
1/28/19, 11:32 AM
#14

#12 #13 Jag plockade mossa, kottar och blåbärsris till min förra hamster i skogen i somras och ingenting hände. Jag lade inte det i ung eller frys, utan jag lade direkt i buren.

selmaab
1/28/19, 12:30 PM
#15

#14 jo men är rädd för harpest eller liknande, det finns mycket harar mm i vårt område

Upp till toppen
Annons: