Annons:
Etikettguldhamster
Läst 795 ggr
HamsterJulia
2019-01-21 19:20

Låda från Ikea! Är det rätt?

Alla som har en samlar låda från Ikea snälla hjälp mig! Funderar på att köpa denna låda till en guldhamster. Är det rätt?

Bild raderad av upphovsrättsskäl //Admin

Annons:
Chinesecrestedlover
2019-01-21 19:24
#1

Hej!

Det är den största lådan av "Samla" som folk brukar göra burar av till hamstrar så det ska vara rätt ja. 

Mvh/Chinesecrestedlover

[Svea&Sabina]2
2019-01-21 19:35
#2

Den funkar bra, men är ganska liten.

91Marran
2019-01-21 19:47
#3

#2 håller med om att den är liten. Men den är större än många hamsterburar.

Mvh
Mig

selmaab
2019-01-21 20:09
#4

har 3 st. den är ganska liten men man kan ju bygga till lite extra våningsplan eller fylla mycket spån (sålänge man har lock). annars skulle jag säga att de är bra.

Cireea
2019-01-22 12:27
#5

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Flora2017]
2019-01-23 16:03
#6

Jag skulle nog inte köpt eftersom att den är väldigt liten och av plast så kan hamster börja bita på den, Själv har jag ett helglas akvarium som är 80*40*35 från hornbach med egetgjort lock som funkar jätte bra Kostar ca 600kr

Annons:
[Svea&Sabina]2
2019-01-23 16:13
#7

Om du inte kan ha en större Bur så kan du ha Samla-låda

Cireea
2019-01-23 16:53
#8

En 130 liters SAMLA är inte liten.. 🤔 Den fungerar utmärkt som Bur.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Chinesecrestedlover
2019-01-24 02:36
#9

78x56x43 cm dvs. 130 liter Samla är väl i och för sig inte världens största bur…men skulle inte kalla den liten heller, speciellt inte jämfört med akvariet som #6 skrev om. Jag får det i alla fall till att lådan har ganska mycket större bottenyta och dessutom är högre än akvariet som nämns så varför skulle den vara liten?

Samla lådan (visserligen endast räknat på de mått som står, vet ej om det stämmer exakt då lådan ju inte är helt rak från botten och upp) är ca 0,44 kvadratmeter och akvariet som nämns i #6 är 0,32 kvadratmeter. Som jämförelse så är mitt 200 liters akvarium på 100x45x45 cm  0,45 kvadratmeter (bottenytan då alltså). 

Har alla i denna tråden missförstått vilken låda det talas om? Jag tycker absolut att man ska skaffa det största man kan men det är ju jättemånga som har denna låda så förstår inte riktigt varför alla (eller nästan alla i alla fall) i den här tråden plötsligt avråder från att använda denna lådan? 

Håller med #8 här och 🤔 kliar mig i huvudet…

Mvh/Chinesecrestedlover

Cireea
2019-01-24 13:13
#10

#9 Jag är inne på samma sak, 130 liters SAMLA är ingen enorm Bur men att kalla den liten är att ta i. 

Jag förstår grejen med att ha så stor Bur som möjligt, men alla har inte plats för en detolf eller ett enormt akvarium. Sen är det inte alla hamstrar som trivs i enorma burar heller på grund av all öppen bottenyta.
SAMLA-lådan som nämns är en bra Bur och jag rekommenderar den, har använt den till de flesta av mina guldhamstrar och majoriteten har trivs oerhört bra i dom. Det är några få individer som krävt annat och då har dom också fått det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

IsabellsHamsterhem
2019-01-25 07:07
#11

#9 En 130L samla är 66x44cm i botten, alltså 0.29kvm.
Vilket gör att det akvariumet #6 har är större.

(Resten är riktat till alla andra, inte enbart #9)
Jag anser inte att samla 130L är en lämplig Bur till de flesta guldar. Dvärgar är den jättebra till men då alla guldar jag haft har börjat gnaga. Och alla jag vet som har flertalet guldar och använder samlor har haft flertalet problem med att de får upp locket (även med clips) eller att de gnagar sig genom. Några har även lyckats bita sönder där man satt ventilationen och på så sätt kommit ut.
Ett akvarium är en mycket mer säker Bur även om det kostar lite mer. Lock kan de alltid få upp och man kan sätta något tungt på ett samla lock, men det hjälper inte om det är ventilationen hamstern går på eller om den börjar gnaga. Då är det kört.

Alla guldar är inte galningar som mina, så lugna kan de säkert fungera till. Men jag säger bara att många som använder samlorna upplever flertalet problem som man lätt kan undvika genom att använda akvarium eller terrarium :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: